Pondělí 20. ledna 2020, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. ledna 2020 Ilona

Kyjev vypnul ruské televize. Chtějí umlčet pravdu, protestuje Moskva

  10:04aktualizováno  10:33
Soud v Kyjevě pozastavil vysílání čtyř ruských televizních stanic. Moskva tvrdí, že rozhodnutí je útokem proti lidským právům a svobodě vyjadřování.

Nástup na Majdanu. Do revoluční domobrany se hlásí desítky Ukrajinců. (4. března 2014) | foto: AP

Oblastní soud v Kyjevě pozastavil vysílání televize Rossija 24, První kanál, RTR Planeta a NTV-World a projednává úplný zákaz vysílání těchto stanic na území Ukrajiny. Uvedla to ruská tisková agentura RIA Novosti.

Krize na Ukrajině

"Toto lze nepochybně vnímat pouze jako porušení demokratických svobod a zneuctění ukrajinských mezinárodních závazků. Miliony rusky hovořících obyvatel této země mají právo sledovat ruskou televizi a mít přístup k dalším ruskojazyčným médiím," prohlásil Konstantin Dolgov, zmocněnec ruské diplomacie pro lidská práva.

"Cílem je odříznout miliony rusky hovořících lidí od pravdivých informací o řádění ultranacionalistů a neofašistů. Aby se lépe vymývaly mozky," usoudil ruský diplomat. Dodal, že "taková je demokracie v podání Majdanu", tedy nového režimu v Kyjevě, který Moskva odmítá uznat.

Ukrajinská Rada národní bezpečnosti a obrany vypnutí ruských televizí zdůvodnila "šířením informací, které ohrožují národní bezpečnost, svrchovanost a územní celistvost Ukrajiny, propagují válku, násilí, krutost, podněcují národnostní, rasovou a náboženskou zášť a napadají lidská práva a svobody". Rada podezírá ruské televize, sledované zejména v ruskojazyčných oblastech na jihovýchodě Ukrajiny, že šíří separatismus.

K podobnému opatření přistoupila už dříve druhá strana konfliktu. Na Krymu, který Rusové anektovali, byly hlavní ukrajinské zpravodajské televizní stanice vypnuty už začátkem března. Na jejich frekvencích začaly vysílat ruské stanice.

Případ televize Dožď

Ještě před opatřením soudu vypnula ruské televize podle serveru newsru.com většina ukrajinských operátorů, 443 ze 703. Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě označila zákaz vysílání ruských stanic na Ukrajině za "represivní opatření", podotkl web. Připomněl také, že předchozí šéf ukrajinské televize byl k odstoupení donucen násilím.

Fotogalerie

Někteří Rusové ovšem v souvislosti se zákazem ruských televizí na Ukrajině upozorňují na blokádu nezávislé televize Dožď v ruských kabelových sítích. Stanici, která se často vyjadřovala kriticky vůči Putinovi, si zavařila, když se na 70. výročí proražení nacistické blokády Leningradu zeptala diváků, zda nebylo lepší kapitulovat a ušetřit tak statisíce životů (více čtěte zde).

Liberálně orientovaní Rusové se proto ptají, zda její blokáda v Rusku náhodou není také porušením lidských práv a svobod a zda vůbec v Rusku žijí lidé, kteří by nějaká práva měli.

Ruská diplomacie zaslala Kyjevu také protestní nótu požadující, aby ukrajinští pohraničníci ukončili "nezodpovědnou praxi ohrožující bezpečnost letů civilního letectva", kdy posádkám ruské společnosti Aeroflot při přistání v Kyjevě zakazují opouštět letadlo. Piloti si tak nemohou řádně odpočinout, což odporuje i mezinárodním konvencím a normám, upozornila Moskva.

Autoři: ,

  • Nejčtenější

Je to moje něžné děťátko, popsala matka monstrum, které znásilňovalo muže

Matka pachatele největšího počtu znásilnění v dějinách Británie uvedla, že neměla o jeho zločinech nejmenší ponětí....

Stres a zkoušky v KFC. Studentům VŠE dochází trpělivost s anonymem

Alarm, hlášení a všichni ven. Na Vysoké škole ekonomické v Praze jde o častý doplněk zkoušek a státnic. Anonym se škole...

Soukup vytáhl Havla, „skoncoval” se Zemanem a chce být prezidentem

Prezident Miloš Zeman už nejspíš nebude mít každý týden pravidelný rozhovor s majitelem TV Barrandov a multimoderátorem...

Zemřel předseda Senátu Jaroslav Kubera, bylo mu 72 let

V nedožitých 73 letech zemřel předseda Senátu a člen ODS Jaroslav Kubera. V letech 1994 - 2018 stál coby starosta a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Vejprtech vzplál domov pro mentálně postižené. Osm lidí zemřelo

Při tragickém požáru v neděli ráno ve Vejprtech na Chomutovsku v domově pro lidi s mentálním postižením zemřelo osm...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky

V ruském sklepním hostelu prasklo potrubí s horkou vodou, pět lidí zemřelo

Při havárii potrubí s horkou vodou zahynulo v hostelu v ruském Permu pět lidí a dalších šest utrpělo popáleniny....

Konflikt v Libyi nemá vojenské řešení, tlumočila Merkelová jednání velmocí

Účastníci berlínské konference o Libyi se podle německých médií dohodli na dodržování zbrojního embarga. Slíbili konec...

V Londýně byli ubodáni tři muži. Šlo o spor mezi sikhy, předpokládá policie

V noci na pondělí byli na východě Londýna ubodáni tři muži. Podle portálu deníku The Daily Telegraph policie zadržela...

Děti druhé kategorie. Rakousku hrozí kvůli českým dětem evropský soud

Každý měsíc cizinci ze zemí Evropské unie, kteří pracují v Rakousku, přichází o tisíce korun kvůli takzvané indexaci...

VYZKOUŠENO: Baví děti chytré vějíře?
VYZKOUŠENO: Baví děti chytré vějíře?

Učit se zábavnou hrou, to je ideální pro každé dítě, viďte? S dobrými pomocníky to jde jedna báseň, jako třeba s Chytrými vějíři, které jsme s dětmi vyzkoušeli.

Najdete na iDNES.cz