Týdeník vymazal ženu z fotografie s Obamou. Nechtěli jsme mást lidi, hájí se

  17:28aktualizováno  17:28
Na britský zpravodajský týdeník The Economist se snesla vlna kritiky kvůli editaci titulní fotografie s Barackem Obamou. Americký prezident na ní stojí se sklopenou hlavou na břehu Mexického zálivu a budí dojem, že zpytuje svědomí. Ve skutečnosti ale naslouchal místní obyvatelce, kterou časopis ze snímku vymazal.

Titulní strana týdeníku The Economist a originální fotografie agentury Reuters | foto: Repro Media Decoder

Prezident Obama vypadal na titulní straně The Economist z 19. června ztrápeně. Ruce v bok, sklopená hlava a myšlenky upínající se zřejmě jen k tomu, jak vyřešit ropnou havárii.

Jenže ve skutečnosti bylo všechno trochu jinak. Na snímku fotografa Larryho Downinga je totiž ještě šéf pobřežní stráže Thad Allen a prezidentka místní farnosti Charlotte Randolphová, která k Obamovi hovoří a jíž prezident se skloněnou hlavou naslouchá.

Grafik týdeníku ale muže ořízl a ženu vyretušoval. A tím pozměnil význam snímku. Nehledě na to, že agentura Reuters, pro kterou fotograf Downing pracuje, manipulaci se snímky nepovoluje.

Matení čtenářů?

Zástupkyně šéfredaktora The Economist Emma Duncanová se kritice brání. V žádném případě prý nechtěli změnit vyznění fotografie. "Ano, Charlotte Randolphovou jsme vyretušovali a admirála Allena jsme ořízli. Bylo to ale jen proto, abychom nemátli čtenáře snímkem neznámé ženy. Nechtěli jsme tomu dát jiný politický rozměr," uvedla Duncanová v prohlášení.

Editoři listu podle ní mění fotografie na titulních stranách vydání často, a to ze dvou důvodů. "Někdy, jako na vydání z 27. března, kde byl Obama s obvazem na hlavě, je to vtip. Jindy je to proto, abychom zdůraznili hlavní motiv," vysvětlila s tím, že v tom případě redakce například vymaže nebo ztmaví pozadí.

"Požádala jsem, aby grafici Randolphovou vymazali, aby se čtenáři soustředili na Obamu, ne proto, aby vypadal osamoceně," doplnila.

Na manipulaci upozornil jako první Jeremy Peters na blogu Media Decoder při New York Times. Připomněl také, že agentura Reuters se už sama jednou dostala kvůli pozměňování fotografií do potíží, když její fotograf v roce 2006 upravil snímek z izraelsko-libanonského konfliktu. Izraelský útok tak vypadal větší, než ve skutečnosti byl. Agentura okamžitě ukončila s fotografem spolupráci a jeho snímky vymazala z archivů.

Dá se fotografii věřit?

Díky digitálním technologiím se dá s fotografiemi dělat téměř cokoliv. Upravený snímek s Barackem Obamou není zdaleka první, který se v tisku objevil pozměněný. Už v roce 1982 například grafici časopisu National Geographic posunuli k sobě egyptské pyramidy, aby se jim vešly do výřezu. V roce 1989 zase grafici TV Guide "nasadili" hlavu moderátorky Oprah Winfrey na tělo herečky Ann-Marget (více fotomontáží najdete zde).

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Policie odkryla identitu pachatele, který hrozil střelbou na českých školách

Zásahové jednotky na soutěži likvidovaly gang i toxickou látku.

„Pražská policie právě zjistila identitu pachatele, který na Twitteru hovořil o hrozbě střelbou ve školách v Praze....

My chceme znovu motýle! Babišův výrok si žije vlastním životem

Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES telefonoval s ministrem životního...

Když premiér Andrej Babiš přednášel na konci května v pražském Mánesu na výroční schůzi Česko-německé obchodní a...

Přišel čas vzít si naši zemi zpátky, řekl Klaus. Představil hnutí Trikolóra

Václav Klaus mladší představil nové politické uskupení Trikolóra, na snímku se...

Poslanec Václav Klaus mladší představil nové hnutí Trikolóra, které zakládá poté, co ho vyloučila ODS. „Přišel čas vzít...

Sobotní výheň spláchnou bouřky, kroupy a přívalový déšť

Turisty na Karlově mostě v Praze náhlá bouřka s průtrží mračen nepřekvapila....

V sobotu odpoledne se bude Česko dusit vysokými teplotami, podle varování meteorologů v celé republice překročí...

Loupež století s posvěcením státu: ČR přišla v kauze LTO o 100 miliard

První vlak čerpá českou naftou uskladněnou v německém skladu zkrachovalé...

Říká se jí loupež století s posvěcením státu. V kauze, při níž obchodníci přejmenovávali naftu na lehký topný olej, aby...

Další z rubriky

Mursí zemřel po infarktu, uvedla egyptská televize. Turci se za něj modlili

Turečtí příznivci Muslimského bratrstva v Ankaře vyšli do ulic poté, co se...

Egyptský exprezident Muhammad Mursí zemřel na následky infarktu. Podle agentury Reuters to oznámila egyptská státní...

USA opět podpoří ukrajinskou armádu, pošlou jí 250 milionů dolarů

Ukrajinský voják v Kyjevě (15. listopadu 2018)

Ukrajina dostane od Spojených států amerických vojenskou pomoc ve výši 250 milionů dolarů (5,7 miliardy korun). Částka...

Shanahan už nechce být ministrem obrany USA, funkci převezme jeho náměstek

Náměstek ministra obrany Patrick Shanahan (vpravo) po boku prezidenta Donalda...

Úřadující americký ministr obrany Patrick Shanahan nechce tento rezort převzít trvale. Rozhodl se proto neusilovat o...

Najdete na iDNES.cz