Neznámému sázkaři na kryptoměnové platformě Polymarket vyšly hned dva tipy: že republikánský kandidát zvítězí ve třech klíčových státech, které před čtyřmi roky bral Joe Biden, tedy v Pensylvánii, Michiganu a Wisconsinu. Stalo se, Trumpovi se skutečně podařilo „modrou zeď“ na severovýchodě USA zbořit.
Théo si kromě toho vsadil, že Trump získá většinu hlasů napříč celou Amerikou. To se mu při vítězství v roce 2016 nepovedlo a ani tentokrát mu průzkumy a experti nedávali velké šance na takový úspěch. Spletli se. Trump nyní má asi o 4,5 milionu víc hlasů než Harrisová a podle všeho se stane prvním republikánským kandidátem za dvacet let, kterému se povedlo získat většinu všech hlasů.
Théo nechce svoji identitu prozradit. Listu The Wall Street Journal pouze prozradil, že je zámožným Francouzem, který v minulosti pracoval jako obchodník pro několik velkých bank. Své znalosti v létě napřel k analýze amerických předvolebních průzkumů a došel k názoru, že podporu Harrisové přeceňují.
Podle něj se v sondách politických nálad letos opět projevil efekt „stydlivého Trumpova voliče“ – tedy že někteří respondenti hlas pro kontroverzního magnáta nechtějí před výzkumníky přiznat. Podobný efekt se projevil už během posledních dvou voleb, kdy průzkumy v klíčových státech zaostaly za Trumpovým skutečným ziskem.
Vsadili jste si na americké prezidentské volby?
Théo proto podle svých slov začal sázet proti přesnosti průzkumů, na Trumpovo vítězství na čtyřech různých účtech celkově dal třicet milionů dolarů. Díky tomu se mu v médiích dostalo přezdívky „Trumpova velryba“. Jako velryba se označují sázkaři, kteří objemem vsazených peněz dokážou vychýlit kurz.
Théo se nespoléhal se jen na instinkt. Tvrdí, že si zadal vlastní průzkum založený na takzvané sousedské metodě: respondenti neříkají, koho budou sami volit, ale koho si myslí, že bude volit jejich soused a mimoděk tak odhalí své vlastní preference či politické nálady převládající v jejich obvodu.
„Výsledky mluvily šíleným způsobem ve prospěch Trumpa,“ svěřil se Théo americkému listu po e-mailu. Velkým sociologickým společnostem pro příště doporučuje, aby použily stejnou metodu. Vyinkasovat by měl 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun).