Pondělí 8. srpna 2022, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 8. srpna 2022 Soběslav

Pěšky, vlakem, po vodě. Běženci si poradí i s bezpečnostním kódem

  20:00
Migranti v Calais se nezastaví před ničím. Sen o novém životě v Anglii dovedl běžence tisíce kilometrů od domova. Cíl už mají na dohled, s neobvyklou vynalézavostí si proto poradí s nejednou překážkou. Redakce iDNES.cz zmapovala některé triky, se kterými se policisté a řidiči kamionů setkali.

V oblasti kolem Calais pobývá kolem 4 000 migrantů a o přechod do Británie se každý den pokoušejí odhadem stovky z nich (3. srpna 2015) | foto: AP

„Ti lidé jsou geniální. Najdou jakoukoli cestu, jak se do téhle země dostat. Úřady musí být vždy krok před nimi,“ hodnotil minulý měsíc britský poslanec Philip Davies vynalézavost běženců, kteří se každý den snaží dostat z francouzského Calais do jižní Anglie.

Bulvární deník The Sun tehdy Britům ukázal nový trik, díky němuž projely železničním tunelem desítky černých pasažérů. Běženci využili chaosu na terminálu a zastavené dopravy. Zatímco stovky jejich agresivnějších souputníků zaměstnávaly pořádkovou policii, ukryli se v prostoru nádraží a vyčkali do noci, kdy se do Anglie vracely prázdné vlaky.

Na vagony, které po uzavření terminálu už nikdo příliš nestřežil, pak migranti naskákali bez větších potíží. Neotřelou strategii jeden z pracovníků železnice natočil na video, poslal do médií a další podobné cesty tak značně zkomplikoval - teď už s nimi Eurotunel počítá. Běženci však pro vysněný nový život v Anglii udělají všechno. S novými triky se policie, celníci a řidiči kamionů setkávají ve vlacích i na vlnách lamanšského průlivu.

Migranti v severofrancouzském Calais (23. června 2015)
Migranti v severofrancouzském Calais (23. června 2015)

Běženci se vtěsnají i nad kabinu, jiní vyhodí náklad

Na přelomu července a srpna zažili nepříjemné chvíle řidiči kamionů, kteří časně ráno najížděli do vlaků. „Rozhoukala se siréna a pracovníci tunelu začali volat, ať všichni okamžitě zalezou do aut a zavřou se. Pak se tam začaly míhat desítky postav. Během chvilky byl obklopený celý jejich kamion, kamion před nimi i ten za nimi,“ vylíčil tehdy iDNES.cz český dispečer Petr nápor migrantů, kterému museli čelit jeho kolegové (více čtěte zde).

Uprchlická krize

Eurotunel tehdy braly útokem až dva tisíce odhodlaných běženců denně. Terminál od té doby střeží stovky policistů navíc, podle Petra se tam pohybují i vojáci. „Běženci už nejsou téměř vidět, dvě naše auta dnes projela úplně v klidu. Je tam trošku fronta a trvalo nějaké tři hodiny, než řidiči najeli. To ale není nic hrozného, může to být přetížením nebo nehodou vlaku,“ popsal dispečer v úterý aktuální situaci před tunelem.

Posílené hlídky a nový plot, na který milionovou částkou přispěl i Londýn, nápor migrantů výrazně zredukoval. Policisté každý den překazí necelých 200 pokusů o proniknutí mezi vlaky. Běženci se teď místo přímého útoku soustředí na to, jak se v kamionu důmyslně schovat, aby unikli pozornosti pátračů.

„Někteří dokážou vlézt do rezervy nebo do takzvaného paletového koše. Ta auta mají zespodu odkládací prostor pro nadbytečné palety, tak palety vyhází a vlezou do něj,“ popisuje dispečer Petr místa, kde kamioňáci běžence nacházejí.

Některé pokusy jsou podle něj až nepochopitelné, migranti se schovávají třeba za takzvaným šíbrem. Krčí se tak přímo nad hlavami řidičů, kteří je slyší dupat. Fotografové zpravodajských agentur zachytili i běžence omotané pod podvozkem kolem nápravy.

„Pokud je auto lowdeckové, takzvaný meganávěs, paletové koše nemá. Pak dokážou vlézt pouze do rezervy,“ pokračuje Petr. Ve vozidlech s nízkým podvozkem se podle něj vozí třeba zboží pro automobilky. Omezená možnost ukrýt se v kamionu zvenku pak migranty nutí zkusit štěstí přímo uvnitř návěsu.

„V nákladovém prostoru najdou takzvané gitterboxy, do kterých se dá vlézt,“ popisuje dispečer české spediční společnosti. Někteří běženci podle něj dokonce neváhají vyházet z kovových přepravních klecí část nákladu, aby se do nich lépe vešli. „Nechají otevřené dveře, vyhážou obsah gitterboxu a zalezou do něj, protože v něm nejsou vidět,“ říká Petr.

Podívejte se, jak migranti na jaře před přístavem zastavovali kamiony:

16. června 2015

Na trajekt v klidu s převaděčem, pak potají přestoupit

Když reportér iDNES.cz v polovině června vyrazil v kabině kamionu do calaiského přístavu, okupovaly dálniční přivaděč davy běženců a snažily se projíždějící vozy zastavit házením kamenů či dopravních zátarasů. Nutno podotknout, že scény zachycené na archivním videu se už před přístavem neodehrávají. I tady plány migrantů během léta zastavily francouzské ploty.

Řidičům se samozřejmě ulevilo, spousta věcí ovšem zůstává při starém. Drtivá většina dálničních odpočívadel a odstavných parkovišť v širokém okolí Calais je mimo provoz, mezi zbylými se rozprostřeli migranti a číhají na vhodnou příležitost, kdy se do auta schovat. Běženci mají dokonce vytyčené své „rajony“. Pokud například Syřan vnikne na parkoviště, kde už čekají Afghánci, neváhají ho vyhnat třeba pepřovým sprejem, řekl iDNES.cz jeden z obyvatel uprchlického tábora zvaného Džungle (reportáž z tábora najdete zde).

Řidičům, kteří provezou nelegální migranty až do britského přístavu Dover, hrozí od celníků vysoká pokuta - tři tisíce liber za každého běžence, v přepočtu přes sto tisíc korun.

Pokud migranta policie z kamionu vytáhne ještě ve Francii, řidič nic platit nemusí. Dva na sobě nezávislé zdroje z oblasti kamionové dopravy iDNES.cz sdělily, že se tato pravidla naučily skvěle využívat pašerácké gangy.

Trik spočívá v tom, že běženci zaplatí některému z řidičů, aby je odvezl do útrob trajektu mířícího před lamanšský průliv. Mají díky tomu čas důkladně se ve vozidle ukrýt. Když trajekt vypluje, migranti původní kamion opustí a schovají se do jiného. Případnou pokutu tak v Anglii zaplatí nicnetušící řidič, který si svůj kamion ani nemohl ohlídat - během plavby musí být vozidla prázdná, řidiči tráví čas na palubě.

Podle řidiče Martina Matouška je postup zřejmě dohodnutý i s francouzskými úředníky, kteří kamiony v přístavu kontrolují. „Přes detektory na oxid uhličitý a tlukot srdce, rentgeny a pátrací psy prostě nikdo neprojde, musí to být domluvené i na těch kontrolách. Když ti dají na auto senzory, musíš odejít pryč a stojíš někde v rohu. Oni jsou zalezlí v takové buňce a koukají na monitory,“ líčí Matoušek průběh kontroly. Výsledky prý řidičům nikdo nesděluje.

Srpnové záběry ukazují atmosféru před terminálem Eurotunelu:

Pěšky až za kanál. Nepomohou kamery ani bezpečnostní kód

Ani posílená bezpečnostní opatření v okolí Eurotunelu nezabránila tomu, aby Velkou Británii v srpnu obletěla na první pohled neuvěřitelná zpráva. Šestačtyřicetiletý súdánský běženec Abdul Rahman Harún obešel všechny vrátnice i kamerový systém, vyhnul se projíždějícím vlakům a za jedenáct hodin překonal padesátikilometrovou vzdálenost mezi Calais a britským Folkestonem. Policie ho zadržela těsně před výlezem z tunelu, psala BBC.

Francouzi ani Britové nechápali, jak se Afričanovi podařilo proniknout tak hluboko do zabezpečeného prostoru. Jak se ovšem ukázalo jen o pár dní později, bezpečnostní systémy Eurotunelu nebyly krátké jen na jednoho, ale rovnou na desítky vynalézavých migrantů.

Místní zpravodajský server KentOnline přišel s překvapivou zprávou, podle níž se běženci do tunelu pohodlně dostávali služebním vchodem. Prozkoumali totiž tlačítka na klávesnici, kde zaměstnanci vstupující do tunelu zadávají bezpečnostní kód. Metodou pokus-omyl se jim ho poté podařilo uhodnout. Podle deníku The Telegraph jich díky tomu do chráněných prostor železničního tunelu prošlo nejméně třicet. Bránu od té doby vedle klávesnice střeží i visací zámek.

Zmíněný Súdánec mimochodem skončil v jihoanglické vazební věznici a zůstane tam nejspíš nejméně do ledna, na kdy je plánováno soudní líčení. Úřady přitom dlouho nevěděly, z jakého zločinu by ho měly oficiálně obvinit. Podle agentury Reuters jim nakonec posloužil poměrně obskurní paragraf z roku 1861, kdy byla železnice teprve v plenkách. Zločin se jmenuje „zdržování lokomotivy či vagonu používajícího železnici“ a hrozí za něj až dva roky vězení.

Autor:

  • Nejčtenější

Záporožská jaderná elektrárna dostala přímý zásah. Únik vodíku vedl k explozi

Záporožskou jadernou elektrárnu na východě Ukrajiny zasáhla dělostřelecká palba. Podle ukrajinské státní jaderné...

Tragédie v Rožnově, muž zastřelil svou družku, dvě děti a pak sám sebe

Policie řeší v Rožnově pod Radhoštěm trojnásobnou vraždu. Pachatelem je podle policie muž, který zastřelil družku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z naděje nenávist v opuchlých očích. Zoufalý Medveděv chce politicky přežít

Americký prezident Joe Biden je „podivný stařík s demencí“. Lídři Evropské unie jsou „lunatici“. Rusko v blízké...

Nudisté u Brněnské přehrady dostihli a obklíčili zloděje, který ukradl kolo

Jako v komedii o francouzských četnících si mohli v úterý připadat brněnští strážníci. Naléhavý telefonát o konfliktu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pelosiová je na Tchaj-wanu, Čína chystá u ostrova cvičení a palbu ostrými

Předsedkyně Sněmovny reprezentantů USA Nancy Pelosiová přiletěla na Tchaj-wan, a to navzdory čínským hrozbám, že takový...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Pokud Rusko uspořádá referenda, nikdo už s ním jednat nebude, řekl Zelenskyj

V případě, že se Moskva rozhodne na okupovaných území Ukrajiny uspořádat referendum o připojení oblastí k Rusku,...

Ukrajina vypravila další lodě s obilím, vezou téměř 170 tisíc tun

Sledujeme online Z ukrajinských černomořských přístavů v neděli postupně vypluly další čtyři lodě, které vezou téměř 170 000 tun obilí....

Útok je sebevražda, zpřístupněte záporožskou elektrárnu, apeluje šéf OSN

Generální tajemník OSN António Guterres v pondělí apeloval na zpřístupnění Záporožské jaderné elektrárny mezinárodním...

Zločinec Biden přilévá na Ukrajině olej do ohně, tvrdí Roger Waters. Hájí Rusy

Bývalý člen rockové skupiny Pink Floyd Roger Waters v rozhovoru se stanicí CNN hájil své tvrzení, že americký prezident...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Podpora na plyn a vytápění nebude. Stát pošle jen dva tisíce na elektřinu

Lidé, kteří topí plynem nebo jsou napojeni na dálkové vytápění se letos vládní podpory nejspíš nedočkají. Podle...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Porno je čistá práce, myslí si osmnáctiletá Hanka ze SuperStar

Hana Džurbanová zaujala před dvěma lety jako zpěvačka porotu v SuperStar, kde skončila mezi osmnácti nejlepšími...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...