Diskuze

Tragédie ukázala, že auta bez řidiče neumějí řídit. Navíc jsou prý rasistická

Vypadá to jako detektivka, kde se vypařil pachatel. Záhada auta bez šoféra. Deset hodin předtím, než se to stalo, poslal Elon Musk do světa hrdou zprávu: „V autě tesla s autopilotem hrozí nehoda desetkrát méně než v běžném voze.“ A pak se stala tragédie.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

Netreba to vidieť tak čierne, že je to koniec autonómnych áut. Tesle a elektromobilom vôbec síce veľmi fandím, ale autopilota by som od nej nechcel ani zadarmo. Elon Musk je totiž veľmi "paličatej" a odmieta čo i len počuť o lidaroch. Všetko chce vsadiť na kamery a to je samozrejme nezmysel.

Vývoj autonómnych áut má lepšie premyslený konkurencia Tesly. Robí to v podstate jediným možným správnym spôsobom. Autá sú riadené nie jedným systémom ako u Tesly (kamerami a senzormi), ale viacerými systémami, ktoré sa navzájom kontrolujú.

Samozrejme sú tam kamery ako v Tesle. Ale tie sú doplnené lidarmi. Tie vytvárajú plastický priestorový obraz a zachytia detaily, ktoré kamere môžu uniknúť. Plus sa to všetko pomocou GPS porovnáva s mapovými podkladmi.

Rozumiem myšlienke E.Muska, že Tesla to vyvíja inak: aby nebola odkázaná na navigáciu a on-line aktualizácia. Ale to by malo zavŕšením vývoja autonómnych áut, a nie si to dať ako prioritu hneď pri nástupe tejto technológie.

Pri odhade vývoja autonómnych áut najlepšie pomôže klasické Paretovo pravidlo 20 : 80. V tomto prípade hovorí, že na zvládnutie 80 % situácii na cestách stačí 20 % vývoja. Posledných 20 % však bude potrebovať 80 % vývoja. (Čísla sú samozrejme orientačné, môže to byť 15 ku 85 či 30 k 70).

Najjednoduchšie je pripraviť systém na autonómnu jazdu po diaľnici. Jazdí sa tam len jedným smerom vo viacerých pruhoch, polomery zákrut sú relatívne malé, na diaľniciach sa nepohybujú ľudia ani pomalé vozidlá.

Predpokladám, že štáty, ktoré povolia autonómne autá, tak budú robiť len veľmi postupne. Najskôr ako skúšobnú prevádzku na vybraných úsekoch diaľnic, pričom tam bude obmedzená rýchlosť. Úseky budú podrobne monitorované kamerami a ďalšími senzormi a dlhodobo sa bude vyhodnocovať nehodovosť. Ak sa autonómne autá osvedčia, pridajú sa ďalšie úseky a tie existujúce sa predĺžia.

Podobne to bude fungovať aj v mestách. Úplne autonómne jazdy tak ako si ich predstavuje E.Musk, budú podľa mňa realitou najskôr za 15-20 rokov.

0 0
možnosti
JK

Mimochodom, ak by sa tá Tesla, v ktorej sa zabili 2 ľudia, nespoliehala len na kamery, ale porovnávala by si situáciu s mapovými podkladmi, tak by k tej nehode nemohlo dôjsť.

0 0
možnosti
PA

P20e17t13r 25A34d74á83m77e66k

22. 4. 2021 22:32

Neumím si představit nic nudnějšího a víc uspávajícího, než být ve střehu a držet volant auta, které se řídí samo.

2 0
možnosti
EK

Zajímal by mě počet nehod vš počet smrtelných nehod. Případa mi z článku že je nějak vysoký.

0 0
možnosti
JS

To asi nikdo nevi, mensi nehody, kdy jsou jen odrene plechy se nesleduji.

1 0
možnosti
JD

J24i37r81i 35D52o52b92r49ý

21. 4. 2021 23:50

Denne umre na svete vlivem dopravni nehody pres 3000 lidi (opravdu kazdy den, prumerne samozrejme)

Pokud cekate, ze auto budou neomylna, muzete cekat az do konce sveta. Prakticky staci, kdyz budou lepsi nez lide. To se muze stat ji za "par" let.

3 0
možnosti
JV

To už podle Muska je, ohání se daty. Ale je to stejný efekt jako u letadel. Cetování letadlem je velice bezpečné, řádově bezpečnější než autem. Ale když někde žuchne letadlo, noviny o tom týden píšou.

1 0
možnosti
JK

J92i90ř71í 26K20o46l84á24ř

21. 4. 2021 22:36

myslím si, že plně automatický pilot je tak 50 - 100 let v budoucnu, i když to vypadá že je Tesla hodně blízko, přesně takové nehody, typu nevidím/nerozeznám chodící osobu od létajícího sáčku, nebo nejsou čáry na silnici a podobně jsou prostě příliš složité stroje naučit.

Takže buď se bude muset upravovat silnice pro tyto stroje, nebo se bude muset akceptovat fakt že nehody se budou stávat.

Mohlo by pomoci, kdyby v provozu byly jen autonomní vozy, které by spolu komunikovali. Ve městech by byly nadchody atd.. prostě momentálně nereálný stav

2 0
možnosti
PV

No, co jsem koukal na videa fsd beta tak rozpoznávání není až takový problém. I člověka v černém v noci to pozná mnohem lépe než člověk. I vcelku dobře předvídá chování chodců.Ve městě se to pohybovalo relativně v pohodě. Ale samozřejmě pořád jsou situace které to dokážou zmást. Ale už ne letící sáček, od toho jsme přece jen pokročili.

1 0
možnosti
JK

J94i72ř55í 69K35o24l29á62ř

21. 4. 2021 22:30

ano, fakt, že černá barva pleti je ve tmě hůře, nebo vůbec vidět je rasistické R^:-)

2 0
možnosti
MG

M66a20r36e97k 46G68r69á13c

21. 4. 2021 21:26

Auto nemalo kúpený modul na autonómne riadenie - viď dnešné správy. Podľa všetkého boli nepripútaný v rýchlosti 160+

0 1
možnosti
AM

v clanku pisou ze meli ujet par set metru. Jak se to rozjelo samo na 160?

2 0
možnosti
AP

Když je někdo černý jako vojenská kamada tak ho ani vidící člověk v noci nemusí rozpoznat. jaký rasizmus. Je to pouhá optika. Zatáhnout rasizmus i do techniky je zhovadilost.

12 0
možnosti
AM

clovek mozna ne ale samoridici auto musi. Jinak neni samoridici. Ale to je tezky kdyz se Musk rozhodl ze nepotrebuje lidar.

1 2
možnosti
Foto

Lithium se chová podobně jako sodík nebo fosfor. Fosfor se za války plnil do zápalných bomb.

Jakmile se naruší obal a atmosférický vzduch dostane přístup, roupoutá se reakce s kyslíkem , vznikne horko a tím se ten požár podporuje. Voda to neuhasí, je nutné zamezit přístupu kyslíku.

V laboratoři jmenované chemikálie máme ponořené do petroleje.

2 0
možnosti
JD

J25i48r23i 45D21o75b16r21ý

21. 4. 2021 23:55

Jenze v modernich lithiovych bateriich je vice plastove folie, nez lithia.

Nicmene to i tak hori pekne.

0 0
možnosti
MK

M67i69l72o52š 35K30o74t64e33k

21. 4. 2021 20:09

Na ulicích nemohu spoluexistovat lidé a stroje neřízené člověkem. V krizových situacích stroj nebude umět volit menší zlo. A to říkám jako elektronik a programátor.

3 3
možnosti
JH

To ale není pravda. Řešit to samozřejmě může umět a taky to řeší.

Nicméně volit menší zlo neumí velmi často ani člověk. Na silnici i mimo ní. Kromě toho "menší zlo" nebývá absolutní.

Nechtějme po strojích nereálné věci. AI bude chybovat. Jde hlavně o to, aby chybovala řádově méně než člověk. To není zas takový kumšt. Většina nehod na silnici vzniká kvůli zcela triviálním chybám, které AI již teď řeší mnohem lépe než lidi (například nepřekračuje povolenou rychlost, nepředjíždí, kde nesmí, dodržuje bezpečnou vzdálenost, nečumí do mobilu atd...).

Navíc AI se díky sběru dat bude učit více a více i z chyb jiných. Dá se tedy čekat, že podobné nehody se nebudou dokola opakovat jako u lidí.

1 0
možnosti