Na tankeru byla podle webu Lloyd’s List velké množství sofistikovaného odposlouchávacího a vysílacího vybavení. „Monitorovali všechny lodě a letadla NATO. Měli k nim veškeré detaily, jen propojovali jejich frekvence. Řídili to ruští, turečtí a indičtí radisté,“ cituje portál svůj zdroj s tím, že zařízení nahrávala všechny rádiové frekvence.
V Rusku je pak obvykle vyložili k další analýze. Špionážní loď Eagle S také podle tohoto zdroje hodila „zařízení podobná senzorům“ do kanálu La Manche. Pro obchodní loď je takové vybavení neobvyklé a spotřebovávalo jí množství elektrické energie, což údajně vedlo k opakovaným výpadkům.
Finové zadrželi loď z ruské stínové flotily. Poškození kabelu šetří jako sabotáž![]() |
Na palubě se také dřív vyskytoval člověk, který nepatřil k posádce. Zařízení se na tanker dostalo „ve velkých kufrech spolu s mnoha laptopy, které při volání do Turecka a Ruska používaly tureckou a ruskou klávesnici“. Posádka Eagle S údajně dobře věděla, co má na palubě.
„Něco takového se skrýt nedalo. Všichni však mlčeli, protože jim vyhrožovali smrtí,“ říká zdroj s tím, že každý kapitán, který toto téma vytáhl, byl brzy vyměněn. Na samotné lodi pak námořníci toto vybavení umístili na „opičí ostrov“ neboli nejvýše položené místo plavidla.
Nešlo navíc jen o tuto loď, podobná zařízení prý byla umístěna i na tankeru Swiftsea Rider. Na ten už Velká Británie dříve uvalila sankce. Loď plula pod honduraskou vlajkou a stejně jako Eagle S zřejmě patří do ruské stínové flotily.
Za ruskou stínovou flotilu se označují nákladní lodě, které Rusko využívá k obcházení sankcí třeba při vývozu ropy. V případu přerušení kabelu Estlink 2, který propojuje Finsko s Estonskem, padlo podezření právě na tanker Eagle S, který pod vlajkou Cookových ostrovů plul z Ruska do Egypta. Finsko přerušení podmořského kabelu vyšetřuje jako sabotáž.
Na poškození kabelů hleďme jako na sabotáž, prohlásil německý ministr![]() |
Německá ministryně zahraničí Annalena Baerbocková v souvislosti s poškozenými kabely před flotilou varovala a vyzvala k dalším protiruským sankcím. „Lodě teď téměř každý měsíc poškozují důležité podmořské kabely v Baltském moři. Posádky lodí spouštějí kotvy do vody, bez zjevného důvodu je táhnou kilometry po mořském dně, a pak je při vytahování ztrácejí,“ řekla Baerbocková, podle níž je těžké uvěřit, že by šlo jen o náhodu.
Podle šéfky německé diplomacie aktuální incident ukazuje, jak velkou hrozbou je ruská stínová flotila pro bezpečnost i životní prostředí. „Rusko ji využívá k financování své agresivní války na Ukrajině, čímž porušuje mezinárodní právo,“ je přesvědčena Baerbocková.