"Společnost očekává, že dívky budou holčičkovské, miloučké a hezounké a kluci naopak mužní, tvrdí a zábavní," myslí jednatřicetiletá učitelka Jenny Johnssonová z genderově vyrovnané školky na předměstí Stockholmu. "Egalia jim však nabízí fantastickou příležitost, aby byli tím, čím chtějí být," dodala podle agentury AFP.
Vedení mateřské školky pro děti od jednoho do šesti let se vskutku snaží za každou cenu, aby ve školce nevznikaly jakékoli genderové stereotypy. O malých svěřencích se tak v Egalii nemluví jako o "něm" nebo "ní", ale používá se třeba výraz "přátelé".
V kuchyňce spolu bok po boku vaří malé kuchařky s malými kuchaři, přičemž kousek od nich staví vysokou věž sotva čtyřletá architektka se stejně starým stavbyvedoucím. Většina rodičů třiatřiceti mrňousů, kteří Egalii navštěvují, je se způsobem tamní výuky spokojená a na vstup do školky se dělá pořadník.
Jenže ne všichni tento přístup chválí. "Rozdíl v genderových rolích není problém, dokud jsou hodnoceny rovnoměrně," domnívá se sedmatřicetiletá bloggerka Tanja Berkvistová, jež varuje před rostoucí "genderovou šíleností" ve Švédsku. Podle některých rodičů může taková školka dítě spíš zmást a ztížit mu budoucí život v běžném prostředí.
Jiní si školku pochvalují. Čtyřiačtyřicetiletý Jukka Korpi ji vybral pro svého potomka, aby "mu poskytl možnosti založené na tom, jaký je, a ne, jaké je jeho pohlaví". Tento přístup je ostatně takřka mantrou dvaapadesátileté ředitelky Lotty Rajalinové, která je odpůrkyní genderového stereotypu.
Dvě žirafy adoptují krokodýla
V knihovně Egalie se proto neobjeví tradiční pohádky typu Popelka nebo Sněhurka, tedy příběhy sužovaných dívek, které ke štěstí přišly díky seznámení s krásnými a sňatkuchtivými princi. Na druhou stranu může vychovatelka dětem přečíst o dvou žirafích přítelkyních, které si přály miminko, a tak si adoptovaly krokodýla.
Liberální Švédsko povýšilo ženská práva už před řadou dekád a nedávno povolilo i legalizaci vztahu a adopci dětí mezi homosexuálními páry. "Jde o to, aby děti pochopily, že jejich biologické rozdíly neznamenají, že musejí mít jiné zájmy a schopnosti," řekla ředitelka a dodala, že "vše je o demokracii. O rovnosti mezi lidmi".