Toto překvapivé zjištění působí velice kontrastně s tím, že autor je nyní navrhován vládní stranou Smer do správní rady slovenského Ústavu paměti národa.
Opozice se snaží Ficovu stranu přesvědčit, aby si nominaci svého kandidáta ještě jednou promyslela. Podle informací slovenského deníku navíc dostal Hrubý od oponenta za inkriminovanou práci známku FX, což znamená, že neuspěl. Práci se mu přesto na trnavské Univerzitě Cyrila a Metoděje podařilo obhájit.
Štefánikova smrtSvorník republiky? Co by bylo, kdyby Štefánik přežil... První letecká nehoda v ČSR: Připravila před 93 lety Slováky o naději |
Na přímý dotaz deníku, jak se mu podařilo s prací uspět, Hrubý odpověděl vyhýbavě. "Mnoho otázek a témat z politické historie může mít více možností odpovědí a výkladu historických faktů. Na základě toho jsem si obhájil, co jsem si obhájil," řekl Hrubý.
K okolnostem Štefánikovy tragické havárie napsal v práci Hrubý doslova: "Smrt byla zapříčiněná sestřelením letadla na základě souhlasu Beneše a Masaryka." Větu autor odmítl více komentovat.
Jak sdělil SME historik Milan Zemko, "zaručené" zprávy o objednané vraždě Milana Rastislava Štefánika se opírají o jeden dopis, který se našel po smrti Edvarda Beneše. V něm druhý československý prezident píše sociálnědemokratickému politikovi Markovičovi, že se se Štefánikem nadobro rozešel.
Slovenští nacionalisté podceňují význam ČSR
Podle Zemka si slovenští nacionalisté plně neuvědomují význam první republiky, a proto rozvíjejí podobné nepodložené teorie. O vraždě Štefánika Benešem se zmiňoval i předseda populistické SNS Ján Slota.
Kandidáty do správní rady Ústavu pro paměť národa by měl během pondělí na základě přání opoziční KDH vyslechnout výbor pro lidská práva. O složení rady by se mělo hlasovat v pátek, opozice chce proces pozdržet.
Milan Rastislav Štefánik patřil mezi nejvýraznější postavy vzniku Československa v roce 1918. Ambiciozní generál byl mnoha historiky považován za jasného Masarykova nástupce (více čtěte zde).
Štefánik však za ne zcela vyjasněných okolností zahynul 4. května 1919 při letu z Itálie do Bratislavy. Mezi teorie okolo pádu jeho letounu patří i ta, že letadlo bylo omylem sestřeleno, když ho hlídkující vojáci považovali za maďarský stroj (o havárii více zde).