Růžová nebude pro dívky, stejně jako modrá či fotbal nebudou spojovány spíše s chlapci, zmiňují španělská média další příklady genderové vyváženosti vyplývající z uzavřené dohody.
Nový kodex reklam na hračky pro děti začne platit 1. prosince pro nové výrobky a nahradí dosavadní pravidla z roku 2015. Změna tak ovlivní například další předvánoční nákupy, napsala televize RTVE. Pravidla se netýkají jen televize, ale i časopisů, v nichž například už nebudou smět být u inzerce na hračky slogany typu „pouze za (X eur)“.
Pan Brambůrek z Toy Story už nebude pán. Výrobce trvá na genderové neutralitě |
Omezeno bude také účinkování slavných lidí, kteří jsou populární mezi dětmi a nezletilými. Tyto celebrity, i fiktivní postavy, budou smět v reklamách pro děti vystupovat jen jako mentoři, kteří v dětech podporují zdravé návyky.
Nová pravidla se týkají reklam cílených na výrobky pro děti mladší 15 let a zvláštní pozornost je věnována dětem do sedmi let. Autoři reklam budou také muset obezřetně zacházet s realitou a fikcí, které budou muset být jasně oddělené, aby se děti necítily zmatené. Budou se také muset vyhnout jakékoli prezentaci násilí či agrese.
Barbie a Kenovi odzvonilo. Mattel představil genderově neutrální panenky |
Už loni před Vánocemi spustilo španělské ministerstvo pro ochranu spotřebitele kampaň nazvanou Stávka hraček, jejímž cílem byl boj proti genderovým stereotypům v reklamách na hračky. Pro kampaň tehdy mimo jiné vytvořilo video, v němž plastové hračky vyzývaly děti, aby si s nimi přestaly v den stávky hrát.
„Říkali nám, že jsme byly vytvořené proto, aby si s námi hráli buď jen kluci, nebo jen holky. Ale hračka, s níž si může hrát jen polovina dětí, není šťastná,“ hřímala na videu za pultíkem v jakémsi kongresovém sále jedna z hraček.