"Asi devět ozbrojených pirátů napadlo tanker a uneslo ho poblíž Seychelských ostrovů," řekl mluvčí řecké pobřežní hlídky. Na palubě prý bylo devět Řeků, dva Ukrajinci, Rumun a 16 Filipínců.
Ozbrojenci napadli obří loď v neděli asi 1300 kilometrů od somálských břehů. Plavidlo, které převáželo tisíce tun surové nafty, mířilo ze saudskoarabské Džidy do amerického New Orleans.
Gigantický úlovek pirátů
Teď prý změnilo kurz a zamířilo k Somálsku. V patách má ale řeckou fregatu, která je součástí evropské protipirátské námořní mise. Posádka je podle prvních informací v pořádku.
Podle odborníků je to jeden z největších letošních úlovků somálských pirátů, kteří si z loupení na moři udělali výnosný byznys. Zatím největší lodí v jejich rukou byl tanker Sirius Star s dvěma miliony barelů ropy na palubě. - více čtěte zde
Saudskoarabská loď, která přepravovala čtvrtinu produkce ropy celé Saudské Arábie, měla vztlak 318 tisíc tun, Maran Centaurus je o "jen" o 18 tisíc tun menší. Za Sirius Star tehdy piráti dostali astronomické výkupné tři miliony dolarů.
Nová taktika: Loupit dál od břehů
Na výkupném za unesená plavidla v Adenském zálivu a v Indickém oceánu získávají námořní lupiči miliony dolarů. Mluvčí námořní mise EU řekl, že ozbrojenci v současnosti zadržují 11 lodí a 264 námořníků.
U somálských břehů působí námořní síly EU, Ruska, Číny, NATO i USA a piráti už nejsou tak úspěšní jako dříve. V posledních měsících tak rozšířili svá působiště a útočí i stovky kilometrů od somálských břehů. Podle BBC používají při útocích jednu mateřskou loď, ze které potom vyrážejí na malých člunech k tankerům.
SOMÁLŠTÍ PIRÁTIVody kolem Afrického rohu v Adenském zálivu patří k nejnebezpečnějším na světě. Piráti sice přepadávají lodě i v Malackém průlivu u Indonésie či u břehů Nigérie, ale ne tak intenzivně jako u Somálska. Země totiž nemá od začátku 90. let funkční vládu. Stát je rozložen na několik regionů s vlastními přechodnými vládami, které si s piráty neporadí. Somálští piráti začali přepadat lodě v 80. letech. Tvrdili, že chtějí zabránit nelegálnímu rybolovu a přivážení odpadu k pobřeží. V 90. letech se začalo pirátství rozvíjet, lodní společnosti začaly za zajatá plavidla platit výkupné. Tehdy šlo o desítky tisíc dolarů, dnes o stovky tisíc i o miliony. Piráti jsou většinou mladí Somálci z chudých oblastí, z nichž mnozí mají zkušenosti z obchodních lodí. Zdroj: ČTK, CNN a BBC |