náhledy
Na východním Slovensku žijí velikonoční tradice pěkně postaru. Smích a výskání děvčat se rozléhají vesničkami v okolí Popradu namísto podepisování souhlasu a jde se rovnou na věc. Koledníci v krojích ale nemají jen pomlázky. Dívky nejdřív řádně polejí vodou ze džberů.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
O tento velikonoční zvyk, který se plošně uchoval už jen na východním Slovensku, dlouhodobě pečuje folklorní soubor Vagonár z Popradu.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Členové souboru jezdí už od časného rána koledovat po jednotlivých vesničkách na zdobeném žebřiňáku. Vybaveni jsou přitom vlastnoručně pletenými pomlázkami a při ruce mají i kbelíky plné vody.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Při tanci a za doprovodu hudebníků pak koledníci polejí dívku vodou.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Odborníci stále vedou spory o tom, co přesně polévání dívek vodou symbolizuje. Nejčastěji se uvádí, že jde o prastarý pohanský zvyk očisty. V dobách křesťanských se pak tento rituál přeměnil spíše do žertovné podoby a díky tomu přežil dodnes.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Jako projev vděku si poté dívka vyjme z vlasů pentle a ty přiváže na pomlázky těm, kteří jí polili.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Koledníci sebou krom velkých plastových kbelíků převážejí i tradiční dřevěné džbery, které se používají k polévání dívek nejčastěji.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Jakmile jsou dívky podle zvyku očištěné vezmou koledníci do rukou pomlázky a při zvuku koled je vyšupají.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Jedna z dalších teorii o tomto zvyku říká, že úzce souvisí se ženskou plodností. Mimo Slovensko přežily podobné verze v Polsku a i na Ukrajině.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Účastníci této tradice a i přímí členové folklorního sboru Vagonár označili letošní rok za velmi povedený. Uvedli také, že jim velice přálo slunečné a příjemné počasí.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Děvčata jsou při oblievačce oblečena v jednoduchých bílých krojích, které mají symbolizovat jejich čistotu.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Folklorní nadšenci vyrazili na oblievačku i přímo do Popradu na místní sídliště.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Dívky samy uznávají, že někdy je průběh této tradice divoký, ale vždy to berou jako zajímavý zvyk svých předků.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Koledníci mají na sobě kroj, který sestává z černé vesty a z bílé košile. Kalhoty jsou taktéž v bílé barvě a kožené vysoké boty mají naopak barvu černou. Hlavy koledníků při tom zdobí ikonická východňárská hučka.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Členové souboru Vagonár překvapili také některé své známé i doma, kde je zastihli poněkud nepřipravené. Dívky se přesto vodě nevyhnuly.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Pentle, které dívky po oblievačce nejčastěji dávají koledníkům, mají červenou barvu. V rámci tohoto zvyku to symbolizuje krásu. Tato barva bývá také interpretována jako výraz lásky, či v některých starších výkladech i jako znak pohlavní dospělosti.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Podle pořadatelů je sice tradice nejdříve dívky polít a až poté vyšupat, ale někteří účastníci se rozhodli se tomuto pravidlu vzepřít a činit tak současně.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
U žádné oblievačky hudba nechyběla.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Soubor Vagonár z Popradu sám svou činnost označuje za velmi přátelskou. Mnoho chlapců i dívek se tak například mimo soubor vídají i ve školách jako spolužáci.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Tradičními hudebními nástroji, bez kterých by oblievačka nemohla fungovat, jsou hlavně housle a basa.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Po oblievačce a koledě má přijít na řadu také slivovice. Účastníci souboru ale sami s humorem přiznávají, že někdy ji dostanou, a jindy zase nikoliv.
Autor: Michal Sváček, MAFRA