Nápor běženců, kteří se v časných ranních hodinách dostali přímo mezi naložené vlaky směřující do Velké Británie, sledovali přímo z kabiny kamionů řidiči jedné z českých spedičních firem. Kolem půl třetí ráno najeli se svými vozy v Calais na vlak, do pohodlného vagonu pro řidiče už ovšem nedošli.
Tunel do Británie zavalilo 1 500 běženců, jednoho z nich přejel kamion |
„Naši kluci už se chystali vystoupit. V tom se rozhoukala siréna a pracovníci tunelu začali volat, ať všichni okamžitě zalezou do auta a zavřou se. Pak se tam začaly míhat desítky postav. Během chvilky byl obklopený celý jejich kamion, kamion před nimi i ten za nimi,“ vylíčil iDNES.cz dispečer Petr, který se o přepadení vlaku dozvěděl bezprostředně po nočním útoku migrantů.
Běženci byli podle řidičů agresivní, ochranku Eurotunelu údajně dokonce napadli. „Začali lézt na střechu a po všem dupat. Když vám někdo běhá po návěsu, v autě je to cítit. Návěs se celý rozhoupal,“ popisuje Petr. Při šplhání na střechu podle něj migranti zničili zpětná zrcátka a rozřízli plachtu, která kryla náklad. Řidiči pak spatřili blikající majáky policejních aut a běženci, kteří ještě nebyli bezpečně schovaní v některém z kamionů, se dali na útěk.
Britové ani Francouzi se s námi nebaví, stěžují si dopravci
Železniční terminál v Calais sice funguje, pro nákladní dopravu ovšem ve značně okleštěném režimu. „Kluci tam pořád stojí. Dva vlaky, které byly připravené na odjezd, dosud stojí, protože je prohledávají a stále nacházejí nové a nové běžence,“ vysvětlil Petr s odkazem na nejčerstvější informace od řidičů.
„Rádi bychom vás informovali, že naše služby jsou momentálně narušeny z důvodu incidentu na terminálu, který se momentálně řeší. Čekací doba je zhruba čtyři hodiny,“ informují řidiče kamionů oficiální stránky Eurotunelu. Například v půl jedné odpoledne vyjížděly z Francie podle informací na webu dva vlaky za hodinu, v opačném směru dokonce pouze jeden.
Kromě dlouhého čekání na terminálu se řidiči zdrží také na dálnici za tunelem, kterou britská policie přeměnila na dočasné parkoviště kamionů čekajících na kontrolu. Policie vozy pouští podle pořadníku. „To, co běžně zvládáme za tři čtyři hodiny, se i kvůli tomu protahuje až na 27 hodin,“ podotýká Zdeněk Vašina ze spediční firmy Zdemar. Pozdní dodávka zboží přitom často znamená pokutu.
Další náklady budou mít s opravou poničených vozidel. I tam ovšem nastává problém. „Pojišťovna mi sdělila, že potřebuje protokol od policie. Jenže Francouzi nás posílají v uvozovkách do háje s tím, že to mají vyřídit Angličané, protože se to stalo už v anglické zóně. Angličané zase tvrdí, že se to stalo ve Francii, takže se s námi všichni odmítají bavit,“ řekl iDNES.cz dispečer Petr. Redakce zná jeho celé jméno, s ohledem na obchodní zájmy společnosti ovšem dispečer požádal, aby ho nezveřejňovala.
Uprchlíků proudí tisíce, kanál se překonat dá
S přívaly migrantů se řidiči v Calais setkávají každý den. V nedalekém uprchlickém táboře přezdívaném Džungle jich žijí zhruba tři tisíce a drtivá většina z nich sní o tom, že svůj nový život v Evropě spojí právě s Anglií. Uprchlický tábor minulý měsíc navštívil i reportér iDNES.cz a s několika běženci hovořil. Čas strávený v Calais obvykle počítali na dny, případně na týdny (více čtěte zde).
„Jsem tady deset dnů a už patnáctkrát jsem zkusil přejet do Anglie v kamionu,“ chlubil se v Džungli například mladý Syřan jménem Nabil. Zhruba týden po návštěvě se reportérovi ozval znovu, tentokrát však už z Londýna.
Překonání kanálu La Manche tedy navzdory francouzským a britským kontrolám není nesplnitelný sen, ale spíše otázka času a šikovnosti migrantů.
Zatímco Nabil a stovky dalších běženců zkoušejí štěstí v železničním tunelu, s migranty se potýkají i řidiči kamionů mířících k přístavu. Nedávno tam vypukla stávka zaměstnanců jedné z lodních společností.
„Od té doby na střídačku nefunguje tunel, případně nejezdí dost trajektů. Pro nás to znamená opakované zdržení,“ řekl iDNES.cz dispečer společnosti Zdemar Zdeněk Vašina. Kolony popojíždějících vozů jsou pro migranty snadným cílem.
Podívejte se, jak migranti zastavují kamiony na dálnici v Calais:
16. června 2015 |