Davy migrantů a prořezané plachty. Kamioňáci líčí přepadení vlaku v Calais

  14:10aktualizováno  14:10
Najednou houkala siréna, mezi naložené vlaky vtrhly stovky postav a během chvilky byly všechny kamiony ověšené migranty. Některé z nich vytahovali policisté z návěsů ještě v poledne, popsal pro iDNES.cz dispečer české přepravní společnosti atmosféru v Eurotunelu. V noci na středu se tam nahrnulo 1 500 migrantů.

Stovky migrantů v noci na středu pronikly na terminál Eurotunelu (29. července 2015) | foto: Reuters

Nápor běženců, kteří se v časných ranních hodinách dostali přímo mezi naložené vlaky směřující do Velké Británie, sledovali přímo z kabiny kamionů řidiči jedné z českých spedičních firem. Kolem půl třetí ráno najeli se svými vozy v Calais na vlak, do pohodlného vagonu pro řidiče už ovšem nedošli.

Tunel do Británie zavalilo 1 500 běženců, jednoho z nich přejel kamion

„Naši kluci už se chystali vystoupit. V tom se rozhoukala siréna a pracovníci tunelu začali volat, ať všichni okamžitě zalezou do auta a zavřou se. Pak se tam začaly míhat desítky postav. Během chvilky byl obklopený celý jejich kamion, kamion před nimi i ten za nimi,“ vylíčil iDNES.cz dispečer Petr, který se o přepadení vlaku dozvěděl bezprostředně po nočním útoku migrantů.

Běženci byli podle řidičů agresivní, ochranku Eurotunelu údajně dokonce napadli. „Začali lézt na střechu a po všem dupat. Když vám někdo běhá po návěsu, v autě je to cítit. Návěs se celý rozhoupal,“ popisuje Petr. Při šplhání na střechu podle něj migranti zničili zpětná zrcátka a rozřízli plachtu, která kryla náklad. Řidiči pak spatřili blikající majáky policejních aut a běženci, kteří ještě nebyli bezpečně schovaní v některém z kamionů, se dali na útěk.

Britové ani Francouzi se s námi nebaví, stěžují si dopravci

Železniční terminál v Calais sice funguje, pro nákladní dopravu ovšem ve značně okleštěném režimu. „Kluci tam pořád stojí. Dva vlaky, které byly připravené na odjezd, dosud stojí, protože je prohledávají a stále nacházejí nové a nové běžence,“ vysvětlil Petr s odkazem na nejčerstvější informace od řidičů.

Fotogalerie

„Rádi bychom vás informovali, že naše služby jsou momentálně narušeny z důvodu incidentu na terminálu, který se momentálně řeší. Čekací doba je zhruba čtyři hodiny,“ informují řidiče kamionů oficiální stránky Eurotunelu. Například v půl jedné odpoledne vyjížděly z Francie podle informací na webu dva vlaky za hodinu, v opačném směru dokonce pouze jeden. 

Kromě dlouhého čekání na terminálu se řidiči zdrží také na dálnici za tunelem, kterou britská policie přeměnila na dočasné parkoviště kamionů čekajících na kontrolu. Policie vozy pouští podle pořadníku. „To, co běžně zvládáme za tři čtyři hodiny, se i kvůli tomu protahuje až na 27 hodin,“ podotýká Zdeněk Vašina ze spediční firmy Zdemar. Pozdní dodávka zboží přitom často znamená pokutu.

Další náklady budou mít s opravou poničených vozidel. I tam ovšem nastává problém. „Pojišťovna mi sdělila, že potřebuje protokol od policie. Jenže Francouzi nás posílají v uvozovkách do háje s tím, že to mají vyřídit Angličané, protože se to stalo už v anglické zóně. Angličané zase tvrdí, že se to stalo ve Francii, takže se s námi všichni odmítají bavit,“ řekl iDNES.cz dispečer Petr. Redakce zná jeho celé jméno, s ohledem na obchodní zájmy společnosti ovšem dispečer požádal, aby ho nezveřejňovala.

Uprchlíků proudí tisíce, kanál se překonat dá

Uprchlická krize

S přívaly migrantů se řidiči v Calais setkávají každý den. V nedalekém uprchlickém táboře přezdívaném Džungle jich žijí zhruba tři tisíce a drtivá většina z nich sní o tom, že svůj nový život v Evropě spojí právě s Anglií. Uprchlický tábor minulý měsíc navštívil i reportér iDNES.cz a s několika běženci hovořil. Čas strávený v Calais obvykle počítali na dny, případně na týdny (více čtěte zde).

„Jsem tady deset dnů a už patnáctkrát jsem zkusil přejet do Anglie v kamionu,“ chlubil se v Džungli například mladý Syřan jménem Nabil. Zhruba týden po návštěvě se reportérovi ozval znovu, tentokrát však už z Londýna.

Překonání kanálu La Manche tedy navzdory francouzským a britským kontrolám není nesplnitelný sen, ale spíše otázka času a šikovnosti migrantů.

Zatímco Nabil a stovky dalších běženců zkoušejí štěstí v železničním tunelu, s migranty se potýkají i řidiči kamionů mířících k přístavu. Nedávno tam vypukla stávka zaměstnanců jedné z lodních společností.

„Od té doby na střídačku nefunguje tunel, případně nejezdí dost trajektů. Pro nás to znamená opakované zdržení,“ řekl iDNES.cz dispečer společnosti Zdemar Zdeněk Vašina. Kolony popojíždějících vozů jsou pro migranty snadným cílem.

Podívejte se, jak migranti zastavují kamiony na dálnici v Calais:

Autor:

Sametová revoluce

Připomeňte si události, klíčové osobnosti a atmosféru roku 1989 ve speciálu 30 let svobody.


  • Nejčtenější

Pojď, cvaknem ho! Čeští řidiči kamionu si vyřizovali účty s německým autem

„Hele, von mě tady drží, vole. Pojď vole, cvaknem ho, vytáhnem ho a dáme mu přes držku!“ rozčiluje se český...

Z večeře kamarádem. Příběh přátelství tygra a kozla skončil smutně

Neuvěřitelný příběh o přátelství kozla Timura a sibiřského tygra Amura, který Rusko sledovalo od roku 2015, skončil....

Vládní daňový balíček prošel. Zvýší se zdanění alkoholu, tabáku i hazardu

Vládě ANO a ČSSD se s pomocí komunistů podařilo ve Sněmovně prosadit daňový balíček, který bude znamenat zvýšení...

Přebraly jsme vaši roli, omlouvají se ženy mužům. Feministé nechápou

Video, na němž se ženy omlouvají mužům, zhlédlo za několik dní téměř čtyři sta tisíc lidí. „Videem jsme chtěli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodičovský příspěvek se zvýší. 300 tisíc korun získá jenom část rodin

Poslanci schválili zvýšení rodičovského příspěvku z 220 na 300 tisíc korun. Dosáhnou na to ale jen rodiny s dětmi do...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Vraťte koncentrační tábory na původní mapu, stěžuje si Polsko na Netflix

Polská vláda opět ukázala, jak je citlivá na zmínku o koncentračních táborech, které za druhé světové války stály na...

Latinské jaro? Bolivijský vládce pláchl jako tuniský, Moskva hřímá o puči

Nepokoje v Latinské Americe už analytici přirovnávají k arabskému jaru. Bolivijský prezident Evo Morales totiž utekl do...

Příznivci IS plánovali v Německu útok, chtěli zabít co nejvíc lidí

Policie na západě Německa zatkla tři údajné příznivce teroristické organizace Islámský stát, které podezírá z plánování...

Bez gastarbeiterů by to nešlo, zaslouží si památník, míní německá politička

Německo by tolik neprosperovalo nebýt miliónů gastarbeiterů, tedy cizinců, kteří tam dlouhodobě pracují. Tito...

PRÁZDNÁ NÁRUČ: Kde vzít sílu a nezbláznit se?
PRÁZDNÁ NÁRUČ: Kde vzít sílu a nezbláznit se?

S někým se život nemazlí a naděluje mu ránu za ranou. Mezi ty „vyvolené“ se řadím i já. Nepíši to kvůli lítosti, ale spíš se potřebuji vypsat, dostat to ze sebe.

Najdete na iDNES.cz