V září 1993 se u dálnice nedaleko Bostonu objevil velký bílý transparent, který černými písmeny řidiče vyzýval: Zachraň planetu, zabij se. Bylo to poprvé, kdy na sebe veřejně upozornila nově vzniklá Církev eutanazie. Podivné uskupení, jehož členové se vyžívali v nejrůznějších provokacích, mělo jediný cíl: zachránit ekosystém Země tím, že lidem zabrání, aby se dál rozmnožovali.
Zakladatele církve, někdejšího programátora a hudebníka Chrise Kordu, inspiroval sen, v němž ho oslovil mimozemšťan zvaný Bytí. Ufon jménem obyvatel planety Země z jiné dimenze Kordu varoval, že ekosystém naší planety se rozpadá a politici nám to zatajují. „Proč vám vaši vůdci lžou? Proč těmto lžím věří tolik z vás?“ ptalo se stvoření Kordy.
Když se Korda probudil, vykřikoval slova, která se později stala sloganem církve: Zachraň planetu, zabij se!
Se svým snem se svěřil spolubydlícímu Robertu Kimberkovi a ten mu poradil, aby založil vlastní církev. „S Chrisem jsme obědvali, když se mě zeptal, co by měl dělat se zbytkem svého života. Řekl jsem mu, že by měl založit náboženství,“ popsal Kimberk.
Boj proti populační explozi
Vůdce Církve eutanazie děsila přelidněnost Země. Sám Korda své společenství označoval za „neziskovou vzdělávací instituci věnující se obnovení rovnováhy mezi lidmi a zbývajícími nelidskými druhy na Zemi skrze dobrovolnou redukci populace“.
Zjednodušeně řečeno, cílem hnutí bylo zastavit nadcházející ekologickou katastrofu a přinutit obyvatele Země, aby si přestali pořizovat potomky. Stále narůstající počet obyvatel planety byl podle církve dlouhodobě neudržitelný. Církev proto na své webové stránky (které jsou stále k dispozici zde) umístila počítadlo ukazující tempo, kterým kyne lidstvo.
Ekologie a sexuální svobodaProvokativní názory a chování členů Církve eutanazie podle mnohých pomohly tomu, že se o tato témata začala zajímat média. „Ať už byly jejich metody složité a morálně sporné, Církev eutanazie byla s tématy přelidněnosti a lidských dopadů na životní prostředí v 90. letech hlasem v pustině,“ uvedl režisér Stephen Onderick pro server DigBoston. Církev se podle něj už tehdy zabývala tématy, se kterými se společnost začíná vyrovnávat až nyní. „Jsou příkladem skupiny, která kreativní a bizarní manipulací médii dokázala popularizovat některé velmi nepopulární názory na sexuální normy, reprodukční práva a práva zvířat,“ dodal. Církev eutanazie se díky svým názorům dostala například do populární Show Jerryho Springera (jejich vystoupení můžete zhlédnout zde). |
„Lidská populace každé čtyři dny vzroste o jeden milion. To je čistý nárůst o 95 milionů lidí ročně, což je současná populace Mexika (Mexiko má v současnosti už asi 122 milionů obyvatel, pozn. red.). Dokonce ani velké války či epidemie tímto tempem růstu příliš neotřesou. A moderní války mají navíc obrovské následky pro životní prostředí. Z praktických a morálních důvodů proto podporujeme dobrovolné formy redukce populace,“ hlásala církev v 90. letech.
Právě slovo dobrovolné bylo pro církev velice důležité. Vraždy a genocidy v zájmu záchrany Země odmítala. Spíše než na snížení stávajícího počtu obyvatel Země se proto soustředila na to, aby jejich počet už dále nenarůstal.
Sebevražda, potrat, kanibalismus a sodomie
Hnutí mělo jediné přikázání - „Nerozmnožíš se!“ - a to muselo být přísně dodržováno. K církvi se sice mohli připojit i lidé, kteří si potomky v mladické nerozvážnosti pořídili, museli však slíbit, že se toto selhání už nebude opakovat.
Korda v rozhovoru pro server VICE News přiznal, že někteří museli církev opustit, protože přikázání porušili. „Došlo k několika exkomunikacím a bylo mojí nepříjemnou povinností je prosadit. Vzhledem k tomu, že ctíme pouze jediné přikázání, máme k selhání nulovou toleranci,“ prohlásil.
V boji proti populační explozi se členové církve mohli opřít o jeden ze čtyř pilířů církve - sebevraždu, potrat, kanibalismus a sodomii. Kanibalismus církev doporučovala v případě lidí, kteří trvali na jedení masa. Jejich oběd však už musel být po smrti, vražda byla nepřípustná. Pod pojmem sodomie církev chápala veškeré sexuální praktiky, které nevedly k početí dítěte.
Čtyři pilíře vyvolaly v americké společnosti vlnu kritiky. Církev eutanazie totiž na svých stránkách zveřejnila doporučení, jak efektivně provést sebevraždu, nebo recepty, jak chutně připravit lidské maso. Dokonce zřídila i zvláštní telefonní linku, na kterou mohli sebevrazi volat pro instrukce (telefonní operátor ji později zrušil).
I v případě čtyř pilířů byl zcela zásadní princip dobrovolnosti. „Zabiju se, až se na to budu cítit. Sebevražda je volitelná. Možná, že kdyby lidé neměli tolik dětí, mohli bychom vybudovat soucitnou a udržitelnou budoucnost, a já už bych se nechtěl zabít,“ odpovídali představitelé církve na otázku, proč k sebevraždě dosud nepřikročili.
„Preferujeme metody, které jsou dobrovolné. Populace se zmenší tak či onak. Můžeme nechat věci tak, jak jsou, a přírodní živly zredukují populaci za nás. A bude to bolet. Nebo můžeme podniknout dobrovolné kroky ke zmenšení populace skrze čtyři pilíře naší církve,“ vysvětloval později Korda.
Demonstrace před potratovými klinikami
Transparenty se sloganem „Zachraň planetu, zabij se“ v polovině 90. let zaplavily Boston a jeho okolí. Úderné heslo se objevovalo na odznacích, které si vyměňovali studenti středních škol, i na samolepkách připevněných potají na policejní vozy.
V roce 1994 Církev eutanazie oficiálně uznal stát Delaware, o rok později dostala výjimku z placení daní. Korda začal vydávat magazín Snuff It a svým příznivcům rozesílal svá e-kázání. Představitelé církve se také čím dál častěji objevovali na veřejnosti. Jejich vystoupení byla značně provokativní.
Když se v Bostonu v září 1994 slavil Světový den populace, hnutí uspořádalo první průvod. Korda, který se v tu dobu oblékal jako žena a nechával se oslovovat Chrissy nebo Christine, kráčel v jeho čele. V rukou nesl hůl, na kterou napíchl zkrvavenou panenku omotanou cáry americké vlajky. Zvláštní rekvizita měla symbolizovat potrat. Ostatní členové církve do průvodu dorazili s obrovskou maketou potratové pilulky. Nechyběl ani Kordův někdejší spolubydlící Robert Kimberk, který si tou dobou nechal říkat Pastor Kim.
Podpora potratů se pro Církev eutanazie stala zásadním úkolem. Od roku 1996 se její členové vydávali k interrupčním klinikám a střetávali se s odpůrci potratů, které provokovali drsnými transparenty: „Plody jsou na škrábání!“ „V depresi? Zkuste spermovraždu“ nebo „Máte mateřské pudy? Adoptujte!“.
Svou činnost považovali za zvláštní misi. Několikrát zamířili i ke klinikám, na které odpůrci potratů v minulosti zaútočili. Speciálně se zaměřili i na militantního křesťanského aktivistu Neala Horsleyho, autora webových stránek Nüremberg Files (Norimberské dokumenty), kde zveřejňoval adresy lékařů provádějících potraty. Pokud radikálové některého z nich zavraždili, Horsley jeho jméno červeně přeškrtl.
Umělecké uskupení?
Setkání členů Církve eutanazie spíše připomínaly umělecké happeningy. K nemocnicím přicházeli vyzbrojeni barevnými transparenty či několikametrovou maketou penisu. Rozšířili fámu, že bostonská spermobanka obchoduje s embryi, čímž vyprovokovali demonstraci rozhořčených aktivistů. Připravili si tak obecenstvo pro svůj další kousek, během nějž Korda před nemocnicí vylil sperma (není jisté, jestli bylo pravé).
Dadacírkev?Domněnky, že Církev eutanazie založili recesisté, potvrzuje i to, že se inspirovali dadaismem. „Řekl jsem mu, že by měl založit náboženství, ale že mám jedinou podmínku. Jedním z jeho prvků by mělo být dada,“ řekl Kimberk svému spolubydlícímu Kordovi. Dadaismus byl avantgardní umělecký směr, který vznikl na začátku 20. století. Je pro něj typický úmyslný nesmysl, totální anarchie a někdy až nihilismus. |
Není jasné, nakolik brala církev své myšlenky vážně. Podle některých to byla spíše skupina bláznivých umělců, kteří posouvali hranice svobody projevu.
Po atentátech na newyorská Dvojčata v roce 2001 Korda zveřejnil čtyřminutové video s názvem Rád se dívám, na kterém se střídají záběry bortících se mrakodrapů, amatérského porna a sportovních utkání. Korda tím podle svých slov vyjádřil svou „perverzní fascinaci a sexuální vzrušení“ ze sledování teroristických útoků v televizi. Kromě toho také skládal elektronickou hudbu. V textech jeho písní se objevovaly věty jako: „Kráva, kuře, prase, člověk. Jaký je to rozdíl?“.
Podobně ironické byly i jeho rady věnované čtenářům magazínu Snuff It. „Samozřejmě, že se nemusíte zabít! Ale jestli opravdu chcete, počkejte, až se připojíte k Církvi. Takovým způsobem se automaticky stanete svatými, bez žádného dodatečného papírování. Nezapomeňte zanechat vzkaz, ve kterém poděkujete a/nebo obviníte Církev. A nebojte se nám odkázat svůj majetek, pokud nějaký máte,“ doporučoval.
„Pro některé byla Církev eutanazie hrdinskou organizací, která upozorňovala na důležité ekologické otázky, pro jiné to byla propracovaná série žertů. Někteří ji však považovali za skutečně nebezpečný kult,“ uvedl režisér Stephen Onderick, který o hnutí připravuje dokument.
Potenciální nebezpečnost Církve eutanazie dokazuje případ z roku 2003, kdy se ve městě St. Louis v Missouri našla mrtvola ženy, která spáchala sebevraždu. Vedle ní ležel manuál vytištěný z internetových stránek církve.
Když místní prokuratura začala případ vyšetřovat, církev ze svých stránek návod na efektivní sebevraždu urychleně stáhla. Korda případ odmítl komentovat. „Nejsem si vědom žádné takové činnosti, ani nemám chuť ji komentovat nebo o ní diskutovat, pokud by tedy vůbec existovala,“ prohlásil.
Konec církve
I když už Církev eutanazie svou činnost ukončila, její zakladatelé v její myšlenky stále věří. Webové stránky církve jsou neustále aktualizovány a Korda se příležitostně objevuje v médiích.
Loni na podzim se režisér Stephen Onderick rozhodl, že o církvi natočí dokument, ve kterém zjistí, zda šlo o skutečné náboženské hnutí, nebo uměleckou skupinu.
Aby mohl Onderick film natočit, musel nejdřív vybrat téměř 12 000 dolarů na crowdfundingové platformě Kickstarter. Dokument by měl být hotový v srpnu letošního roku.
Trailer na chystaný dokument můžete zhlédnout zde: