Ten je časovanou bombou nebezpečnou pro místní ekosystém, nádrže s palivem, které se dosud nepodařilo zcela odčerpat, totiž korodují, napsal server Greek Reporter.
Při ztroskotání řecké lodi zmizel Francouz s dcerou |
Nehoda se stala 5. dubna 2007, kdy asi 140 metrů dlouhá loď na výletní plavbě po Egejském moři najela na podmořský útes. Při neštěstí zemřeli Francouz a jeho dcera, jimž se nepodařilo uniknout z kabiny, kterou okamžitě po nárazu zalila voda. Francouzova žena a druhé dítě se dostaly v pořádku na pevninu, stejně jako všichni ostatní z lodě. Celkem na ní plulo téměř 1 200 cestujících a 400 členů posádky.
Kvůli nehodě bylo odsouzeno několik lidí k podmíněným trestům od šesti měsíců do 12 let. Nejvyšší trest dostal kapitán lodi. Další soudní proces, který ještě neskončil, se vede o to, kdo zaplatí odstranění vraku. V roce 2014 soud uznal vinným z nehody majitele lodi, jemuž nařídil zaplatit odstranění vraku i odškodnění místním úřadů a řeckému státu. Firma se ale proti verdiktu odvolala a kvůli několika odročením soudu proces ještě neskončil, napsal v úterý server Greek Reporter.
Z vraku lodi u Santorini uniká nafta |
„Nemůžu říct, že bychom teď měli dehet na plážích, nebo se kvůli tomu nemohli koupat, ale na hladině v okolí místa potopení lodi jsou stále vidět olejové skrvny. A jednoho dne se palivové nádrže vraku rozlomí,“ varoval Lukas Lignos, zástupce dvou sdružení, která bojují za odstranění vraku.
Řecké centrum pro výzkum moře sice pravidelně monitoruje úroveň znečištění v oblasti a kolem místa potopení lodě je bariéra, na hladině se ale stále objevují palivové skvrny vždycky, když je silný vítr. Ve vraku jsou kromě zbytků paliva i další chemikálie, například elektrolyty v bateriích.
„Obávám se, že za dvacet třicet let nám řeknou, loď je už natolik zkorodovaná, že nejde vyzvednout. Necháme ji tam a vždycky když vyteče palivo na povrch, tak ho odstraníme,“ uvedl Lignos.
9. dubna 2007 |