Učitele Patyho brutálně zavraždil loni v říjnu osmnáctiletý Rus čečenského původu na pařížském předměstí. Přímo na ulici mu uřízl hlavu. Motivem byl fakt, že v jedné ze svých hodin s žáky hovořil o svobodě slova a ukazoval jim karikatury proroka Mohameda.
Nebudeme mučedníci sekularismu, říkají francouzští učitelé po hrůzné vraždě |
Policisté pachatele Abdulláha Anzorova zastřelili devíti ranami krátce po činu. Francouzská média pak informovala, že na Patyho těsně před smrtí útočili lidé na sociálních sítích a že spolu tyto události souvisejí.
Otec muslimské žačky, již francouzská média uvádějí jako Z. Chninaovou, na internet totiž vyvěsil video, ve kterém se rozhořčoval právě kvůli karikaturám. Ve druhém videu, zveřejněném po osobní stížnosti řediteli, uvedl jméno učitele i školy. Pak byl Paty zavražděn.
Nyní vyšlo najevo, že školačka tehdy ve třídě vůbec nebyla. A příběh, že Paty před výkladem o svobodě slova vyzval muslimské děti, aby na chvíli odešly, je vymyšlený. Paty nicméně v těchto hodinách údajně školáky žádal, aby zavřely oči, pokud by se jich obrázky islámského proroka mohly dotknout.
„Neviděla jsem ty kresby, až potom mi je ukázala jedna spolužačka,“ řekla třináctiletá dívka podle stanice BBC. Mladá studentka také původně tvrdila, že třídu opustit odmítla a kvůli tomu byla ze školy vyhozena. Jenže vyhazov dostala už o den dřív, a to pro časté absence.
„Lhala, protože se cítila uvězněná ve spirále, kdy ji její spolužáci vyzývali, aby se stala jejich mluvčí,“ uvedl agentuře AFP právník dívčiny rodiny Mbeko Tabula. Podle listu Le Figaro Chninaová také nechtěla zklamat svého otce a žárlila na studijní úspěchy své sestry-dvojčete.
21. října 2020 |
Patyho příbuzní po své právničce vzkazují, že dívčina rodina od začátku věděla, že se celá událost neseběhla tak, jak dítě tvrdilo. „Takže přijít teď s omluvou ‚pardon, uvěřil jsem dceřiným lžím‘ je opravdu slabé,“ sdělila advokátka Virginie Le Royová s tím, že by tento případ měl vést k takovým změnám, aby se podobným případům do budoucna zamezilo. Například v prevenci proti radikalizaci Francouzů, ale také kvalitě samotného školství.