Kapitán obří lodi se před obtížným manévrováním v plavební komoře posilnil

Kapitán obří lodi se před obtížným manévrováním v plavební komoře posilnil vodkou, pak několikrát narazil do jejích vrat. Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Ruský kapitán vypil lahev vodky, pak naboural do vrat plavební komory

  • 33
Alkohol nepatří nejen za volant, ale ani za kormidlo stometrové lodě. To si vyzkoušel ruský kapitán, který nejprve vypil lahev vodky, a pak několikrát naboural do vrat plavební komory v jednom britském městečku. Když ho pak policisté zadrželi namol opilého, s úsměvem se jich zeptal, jestli si průjezd komorou může zkusit ještě jednou.

Svou pověst dobrého kapitána si čtyřiačtyřicetiletý Rus Vjačeslav Poleščuk pošramotil při manévrování se svou 30 tisíc tun vážící a 100 metrů dlouhou lodí v plavební komoře ve městečku Goole na severu Velké Británie. S jednou lahví vodky v krvi nezvládl složitý manévr v komoře, která je jen o pět metrů delší než jeho loď, a několikrát tvrdě narazil do jejích vrat.

Zaměstnanci plavební komory po incidentu neváhali a na místo přivolali policii. Na tu se při zatýkání pod obraz opilý kapitán usmíval a téměř nesrozumitelně žvatlal, jestli si může manévr zkusit ještě jednou.

Ruský kapitán stanul jen o pár dní později před britským soudem. "Je to skandální, že může kapitán tak velkého plavidla stanout před soudem za řízení pod vlivem alkoholu," cituje server Daily Telegraph soudce Michaela Mettyeara, který si Poleščuka ponechal týden ve vazbě a zvažuje, jaký trest mu vyměří.

Plavební komora

Plavební komora slouží pro překonání výškového rozdílu hladin vertikálním pohybem plavidla. Umísťují se na vodních cestách a to zejména na plavebních cestách nebo přímo na řekách. Odtokem nebo přítokem vody s využitím samospádu se dosáhne snížení nebo zvýšení hladiny vody v plavební komoře a tím i spuštění nebo zdvižení plavidla. Komora se skládá z horního a dolního ohlaví, mezi kterými je prostor pro proplavání lodí. V obou ohlavích jsou umístěna vodotěsná vrata.

Zdroj: Wikipedia

Opil se, protože měl plout později

Jeden ze zaměstnanců plavební komory u soudu vypověděl, že už při započetí manévrů mu bylo jasné, že kapitán lodi je opilý. Podle svých slov se mu snažil pomoct s naváděním obřího plavidla, kapitán ale jeho pokyny ignoroval.

Poleščuk před soudem změnil své původní přiznání, že před plavbou vypil lahev vodky, prý to bylo jen pět piv.

Před soudem několikrát zaznělo, že nárazy do vrat plavební komory nejsou ničím výjimečným, intenzita, s jakou Poleščuk do vrat vrazil, ale neobvyklá rozhodně byla. "Náraz do vrat plavební komory málokdy znamená pro kapitána pobyt ve vězení. To se může stát pouze tehdy, pokud jsou při manévru ohroženy životy," hájil se před soudem právní zástupce Poleščuka.

Ten také vysvětlil, proč byl kapitán pod vlivem alkoholu. Pít měl údajně dvanáct hodin před vyplutím s tím, že původní plavební plány mu měly dát dostatek času na vystřízlivění. Pokyn k vyplutí ale dostal mnohem dříve, než očekával.

Poleščuk v současné době zůstává ve vazbě a dočasně přišel i o svůj kapitánský průkaz. "Musím si prostudovat další podobné případy a až pak rozhodnu, jak kapitána potrestám," uvedl soudce Mettyear.

Plavební komora se nachází ve městečku Goole nedaleko britského Leedsu

Plavební komora se nachází ve městečku Goole nedaleko britského Leedsu


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video