Vlastníkem exotické flotily je v současnosti ruská státní společnost Rosatomflot, která podle dostupných údajů disponuje deseti plavidly. Nejstarší z nich, atomový ledoborec Lenin, byl uveden do provozu už v roce 1959, nejmladší ledoborec Jamal v roce 1992.
Ruský ledoborec zachránil i ČechaRuský ledoborec, i když ne jaderný, stojí také za záchranou ztroskotaného českého polárníka. V roce 1928 zachránil posádku vzducholodě Italia, která ztroskotala při návratu od severního pólu. Ledoborec Krasin tehdy vyzvedl z ledové kry i radiologa Františka Běhounka. |
Všechny ledoborce byly postaveny v ruských loděnicích, výjimkou je Vajgač sestrojený v roce 1990 ve Finsku. Atomové ledoborce nacházejí bohaté uplatnění hlavně ve vodách Severního ledového oceánu, který se v důsledku rychlého tání polárního ledu stává reálnou alternativou tradičních námořních cest v teplých mořích.
V oblastech, kde navzdory tání komplikují plavbu nevyzpytatelné ledové kry, mohou ledoborce zajišťovat dopravu několik měsíců v roce. Své uplatnění nacházejí i v turistice.
Dvoutýdenní plavba na ledoborci k Severnímu pólu vyjde v přepočtu nejméně na 400 tisíc korun za osobu. Zájemců je však tolik a turistická sezona natolik krátká, že je nutné zarezervovat si místo několik měsíců dopředu.