Ruský tanker poprvé zdolal arktické vody bez ledoborce. Pomohlo i oteplování

  11:03aktualizováno  11:03
Moderní ruský tanker vůbec poprvé v historii proplul bez pomoci ledoborců takzvanou Severní arktickou cestou. Trasu navíc urazil v rekordním čase. Podle klimatologů se jedná o další důkaz následků globálního oteplování. Ochránci životního prostředí se nyní obávají, že cestu začne v následujících letech využívat velké množství plavidel.

Tanker Christophe de Margerie přepravoval kapalný zemní plyn z přístavu Hammerfest v Norsku do jihokorejského Porjongu. Trasu přes ledový arktický příkrov Severní cesty zvládl za devatenáct dní, tedy o třicet procent rychleji, než při běžně využívané plavbě přes Suezský průplav.

Moderní tanker byl od počátku projektován pro pohyb v arktických vodách. Sloužit má v budoucnu pro dopravu zemního plynu z poloostrova Jamal. Projekt na těžbu dlouhodobě podporují ruské politické špičky včetně Vladimira Putina.

Severní cesta

Severní mořská cesta je označení námořní cesty podél celého severního a východního pobřeží Ruska. Začíná podél severního pobřeží Norska a vede přes město Murmansk a dále podél celého severního pobřeží Ruska k Beringovu průlivu a poté do Vladivostoku. Její nejsevernější částí je Vilkického průliv u Čeljuskinova mysu.

Zdroj: Wikipedia

Na své poslední cestě tanker využil i speciální prvky, které nahrazují jinak běžně používanou eskortu ledoborců. Plavidlo tak dokáže prorazit led až o tloušťce 1,2 metru. „Plavba byla velmi rychlá. Hlavně pokud přihlédneme k tomu, že jsme nepoužili ledoborce. Je pro nás vzrušující vědět, že můžeme tuto trasu využívat po celý rok,“ sdělil serveru The Guardian Bill Spears, mluvčí společnosti Sovcomflot, která tanker vlastní.

Ochránci životního prostředí tvrdí, že zvýšený provoz v arktických vodách může v budoucnu poškodit zdejší křehký ekosystém. Rekordní cestu tankeru navíc považují za další důkaz zhoubného vlivu globálního oteplování na zdejší ledový příkrov. Sovcomflot však s kritikou nesouhlasí. Firma argumentuje tím, že její moderní tanker může k pohonu využívat i transportovaný zemní plyn a snížit tak škodlivé emise o desítky procent.

Severní arktická cesta je pro konvenční dopravní plavidla po většinu roku uzavřená. Proplouvat se zde dá za doprovodu ledoborců jen během nejteplejších čtyř měsíců v roce. Nasazení moderních tankerů, kterých chce firma Sovcomflot do Arktidy vyslat patnáct, toto dopravní okno rozšiřuje v podstatě na celý rok.

Investice do budoucnosti

Ruská vláda odhaduje, že do roku 2020 zájem o dopravu touto oblastí vzroste až desetkrát, uvádí agentura TASS. „V uplynulých letech jsme zaznamenali stabilní růst v dopravě přes tuto oblast. Vždy ji však komplikoval led. Nyní však můžeme klientům nabídnout výrazně rychlejší alternativu, než je doprava přes Suez. Pokles nákladů na dopravu bude rapidní,“ vysvětluje Spears.

Vědci nechají zamrznout svou loď v Arktidě, rok budou driftovat kolem pólu

Podle oceánografa Simona Boxalla z univerzity v britském Southamptonu je postup dopravních společností logický, stejně jako konstruování plavidel, která jsou schopna zvládnout náročnou plavbu Severní cestou. „I kdybychom dnes přestali vypouštět všechny skleníkové plyny, tání arktického ledu se pravděpodobně nezpomalí,“ vysvětluje. Plavba tak může být v následujících letech výrazně jednodušší a dostupnější.

Právě ledový příkrov Arktidy a Antarktidy globálním oteplování trpí nejvíce. Ukazuje to pohled na statistiky. Antarktická ledová pokrývka je o 6,3 procenta pod dlouhodobým průměrem z let 1981 až 2010. Jedná se o druhou nejnižší zaznamenanou hodnotu od počátku měření před čtyřiceti lety. V Arktidě je ledová pokrývka o 7,5 procenta pod průměrem.

Kudy plul moderní ruský tanker
Autor:

Sametová revoluce

Připomeňte si události, klíčové osobnosti a atmosféru roku 1989 ve speciálu 30 let svobody.


  • Nejčtenější

Nehoda autobusu na Slovensku. Dvanáct mrtvých, zvažuje se státní smutek

Nejméně 12 lidí, z toho minimálně čtyři nezletilí, nepřežilo srážku nákladního vozu a autobusu u Nitry na jihu...

Pojď, cvaknem ho! Čeští řidiči kamionu si vyřizovali účty s německým autem

„Hele, von mě tady drží, vole. Pojď vole, cvaknem ho, vytáhnem ho a dáme mu přes držku!“ rozčiluje se český...

Z večeře kamarádem. Příběh přátelství tygra a kozla skončil smutně

Neuvěřitelný příběh o přátelství kozla Timura a sibiřského tygra Amura, který Rusko sledovalo od roku 2015, skončil....

Vládní daňový balíček prošel. Zvýší se zdanění alkoholu, tabáku i hazardu

Vládě ANO a ČSSD se s pomocí komunistů podařilo ve Sněmovně prosadit daňový balíček, který bude znamenat zvýšení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přebraly jsme vaši roli, omlouvají se ženy mužům. Feministé nechápou

Video, na němž se ženy omlouvají mužům, zhlédlo za několik dní téměř čtyři sta tisíc lidí. „Videem jsme chtěli...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Rekordní úlovek. Ve Slovinsku zadrželi v přístavu 730 kilo heroinu

Rekordních 730 kilogramů čistého heroinu zadrželi koncem října v přístavu Koper pracovníci slovinské finanční správy a...

Premium

Švédské Chicago: policie se učí válčit s mafiány

Ta zpráva by v kterékoli nestabilní latinskoamerické zemi možná zapadla. Při útoku neznámých střelců zemřel o víkendu...

Islandská sopka Askja se otřásá, výbuch by mohl ochromit dopravu v Evropě

Okolím islandské sopky Askja hýbou v posledních dnech stovky otřesů. Meteorologové za poslední týden zaznamenali více...

Benátky postihly nejhorší záplavy za 53 let, voda stoupla ke dvěma metrům

Italské Benátky postihly nejhorší záplavy od roku 1966. Voda ve městě před půlnocí dosahovala výšky 187 centimetrů, za...

Advantage Consulting, s.r.o.
DĚLNÍK VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 23 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz