Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Aneta Čapková pro iDNES.cz

Ruské dezinformace podporovaly republikány, potvrdila podrobnější analýza

  • 97
V USA se dostává na veřejnost dosud nejpodrobnější analýza nekalého ovlivňování lidí před volbami pomocí internetu. Zevrubný výzkum milionů textových vzkazů, fotografií a videí na sociálních sítích potvrzuje i předchozí dedukce, že dezinformace šířilo Rusko, a to ve prospěch republikánů a nynějšího prezidenta Donalda Trumpa.

Podrobnou analýzu ruské dezinformační kampaně během prezidentské volby v USA z roku 2016 si nechal vypracovat Senát amerického Kongresu. Podklady mu poskytly mimo jiné společnosti Twitter, Facebook, a Google.

Podle listu The Washington Post, který se seznámil s hlavními body analýzy, zveřejní senátoři zprávu v týdnu. Její detaily vypracovala univerzita v britském Oxfordu ve spolupráci s analytickou firmou Graphika. Informuje o praktikách ruské Agentury pro výzkum internetu (AII), největší ruské trollí farmy šířící demagogickou propagandu. 

Analýza se zabývá obdobím několika let až do poloviny loňského roku, kdy sociální sítě začaly proti cílené propagandě aktivně zasahovat.

Podle informací listu zpráva uvádí, že úsilí AII bylo v době kolem amerických voleb jednoznačně zaměřeno na podporu republikánů a zejména jejich kandidáta Donalda Trumpa. Propaganda namířená do opačného tábora měla voliče zmást, měla odvrátit jejich pozornost a odradit je od hlasování. Někteří republikáni, navzdory zásahům ze strany sociálních sítí, ruský vliv zpochybňovali. 

Rusko chtělo zaktivizovat konzervativní americké skupiny, například bojovníky za právo na držení zbraní a odpůrce migrace. Levicově orientovaní voliči a Afroameričané byli naopak zásobováni matoucími informacemi o volební proceduře, ruští trollové mezi nimi šířili nedůvěru k volbám. Propaganda se zaměřila i na Hispánce, muslimy, příslušníky sexuálních menšin, liberály nebo válečné veterány.

Sociální média jsou prostředkem sociální kontroly

Předmětem analýzy jsou data ze sociální sítě YouTube, kterou vlastní Google, komunitní sítě Instagram, která patří Facebooku, ale i dalších platforem jako Google+, Tumblr, Yahoo nebo Pinterest.

„Sociální média se vyvinula z přirozeného nástroje občanské angažovanosti v počítačový prostředek sociální kontroly, kterým manipulují protřelé konzultační firmy a který mají k dispozici politici jak v demokratických, tak v diktátorských zemích,“ citoval washingtonský list z analýzy.

Senátoři Richard Burr z Republikánské strany a Demokrat Mark Warner se k uniklým informacím odmítli vyjádřit. 

Zpráva dále kritizuje spolupráci ze strany sociálních sítí. Facebook dodal data z desítek stránek, chyběly v nich však komentáře uživatelů. Twitter zase dostatečně nespolupracoval s externími výzkumníky. Ani Google neposkytl všechna relevantní data. Ta si museli vědci nalézt sami. Společnosti se k těmto obviněním zatím nevyjádřily.

Zástupci Facebooku, Google a Twitteru loni potvrdili, že na svých stránkách identifikovali pokusy o šíření ruského vlivu. Jejich kritici tvrdí, že tato identifikace trvala příliš dlouho. Rusko mělo mezitím vyvinout jinou strategii, jak své zájmy na sociálních sítích šířit. Společnosti se na tyto formy 

kybernetické války zaměřily, zejména Facebook, který vytvořil zvláštní jednotku proti těmto uživatelům. Stalo se tak kvůli listopadovým volbám do amerického Kongresu. Ty Rusko údajně neovlivnilo.

Vědci také zjistili, že trollové po sobě zanechali velké množství citlivých informací, které je může pomoci dopátrat. Jsou to třeba rubly, kterými platili za reklamu nebo telefonní čísla a další kontaktní informace. Některé z nich vedou i do bývalé základny IRA  v Petrohradě.

Další informace o analýze budou dostupné po jejím zveřejnění v průběhu tohoto týdne.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video