Autor známého sloganu zemřel 30. září, o jeho skonu informují zahraniční média. Podle nekrologu, který má k dispozici server Insider, Wiede zesnul „pokojně po boku své ženy“ v jejich rodinném domě v Portlandu.
Společnost Wieden+Kennedy, kterou spoluzaložil, o jeho úmrtí informovala v sobotu 1. října. „Děkujeme ti, Dane, že jsi otevřel dveře dokořán tak, aby lidé mohli naplno využít svůj potenciál,“ uvedla společnost na Twitteru.
„Budeš nám moc chybět,“ vzkázala svému zakladateli, který firmu spoluzaložil v roce 1982. Kromě Nike spolupracovala také na kampaních společností McDonald´s, Bud Light či Old Spice.
Nike je americký výrobce sportovního oblečení a obuvi. Sídlo firmy, kterou v roce 1964 založil atlet Philip Knight a jeho trenérem Bill Bowerman, se nachází v americkém Oregonu.
Logo firmy, které představuje křídlo řecké bohyně vítězství Niké, vzniklo v roce 1971. Navrhla ho studentka Carolyn Davidsonová. Slavný slogan „Just Do It“ (Prostě to udělej) vznikl v roce 1988 na setkání reklamní agentury, kredit je připisován právě Wiedenovi.
O zrodu vítězství: název ze snu, logo od studentky v nouzi a boty jako vafle |
Vznik sloganu, který firmě pomáhá vydělat miliardy dolarů, přitom pomohla slova odsouzeného vraha Garyho Gilmora. Ten byl za vraždy odsouzen k smrti zastřelením a před popravou vykřikl v roce 1977 na popravčí četu: „Let´s Do It!“ (Jdem na to!).
„Potřeboval jsem slova, který osloví běžné lidi, tak profesionální sportovce,“ uvedl Wieden o deset let později. Mírnou úpravou sloganu tak vzniklo legendární Just Do It.
Odezva prý byla okamžitá. „Reakce veřejnosti nás překvapila,“ řekl Wieden webu Creative Review.
V prvním finančním čtvrtletí letošního roku klesl čistý zisk společnosti Nike o 22 procent na 1,47 miliardy USD (36,7 miliardy korun). Důvodem byly vyšší náklady, zvláště na dopravu, a silnější dolar.
Tržby v Severní Americe, což je pro Nike největší trh, vzrostly o 13 procent na 5,5 miliardy USD. V regionu zahrnujícím Evropu, Blízký východ a Afriku se téměř nezměnily, činily 3,33 miliardy USD. V Číně, která je pro firmu třetím nejvýznamnějším regionem, tržby klesly o 16 procent na 1,65 miliardy USD.
Vyšší náklady na dopravu kvůli problémům v globálním dodavatelském řetězci mají negativní vliv na zisk firmy. Nike však očekává, že tyto problémy se v nadcházejících měsících zmírní.