Zastupitelé severokalifornského města se ve středu shodli, že je na čase místní policii zásadně reformovat. Kromě stažení policistů ze silničních kontrol také nechtějí, aby reagovali na volání týkající se lidí bez domova nebo duševně nemocných. Zavázali se také ke snížení rozpočtu místní policie o polovinu.
Radní v rámci reforem požadují vytvoření samostatného úřadu, který se bude zabývat vymáháním zákonů o parkování a provozu. Opatření jsou reakcí na úmrtí černocha George Floyda po zákroku bělošského strážníka, které v květnu spustilo v USA rozsáhlé demonstrace za ukončení rasismu a reformu policie.
Četné studie prokázaly, že černošští řidiči mají v USA mnohem větší šanci než bělošští, že je kvůli menším dopravním přestupkům zastaví policie. A také mnohem větší pravděpodobnost, že kontrola skončí jejich smrtí.
Dvaatřicetiletého Afroameričana Philanda Castileho například policie zastřelila v roce 2016 v Minnesotě poté, co ho zastavila kvůli rozbitému zadnímu světlu. Osmadvacetiletá černoška Sandra Blandová zase v roce 2015 zemřela v cele v Texasu několik dní poté, co ji policie zastavila, protože nepoužila blinkr.
Nové oddělení nebude přes noc
Na devět hodin dlouhé schůzi zastupitelstva vystoupili také místní obyvatelé, kteří se radním svěřili se svými zkušenostmi s policejním násilí. Místní starosta Jesse Arreguin uvedl, že neočekává vznik nového dopravního oddělení přes noc, protože bude nutné zajistit logistiku a budou následovat další diskuse.
USA řeší reformu policie. Demokraté chtějí zakazovat, republikáni motivovat |
„Mohou nastat situace, kdy policie musí zasáhnout, takže se na to musíme podívat,“ uvedl Arreguin. „Musíme zhodnotit, jestli policejnímu oddělení odejmeme kontrolu nad dopravou a jak budou strážníci spolupracovat s neozbrojenými zaměstnanci zajišťujícími bezpečnost silničního provozu,“ řekl.
Profesorka Veena Dubalová přednášející právo na Kalifornské univerzitě uvedla, že vymáhání bezpečnosti na silnicích je jedním z nejčastějších způsobů interakce policie s komunitou, která může mít neblahé důsledky.
„Černí a hnědí muži jsou nepřiměřeně zastavováni policií za menší dopravní provinění, a proto zažíváme tuto eskalaci. Zde vidíte, kde se násilí bere,“ prohlásila Dubalová s odkazem na smrt černochů z rukou policie.
Mohamed Shehk z hnutí Critical Resistance uvedl, že myšlenku vyloučení policie z vymáhání bezpečnosti silničního provozu podporuje, ale je zásadní, aby alternativní oddělení, které Berkeley vytvoří, neopakovalo stejné chyby.
Povolený, ale riskantní zákrok. Sedmina zadržených po stlačení krku omdlela |
Podle The Guardianu může vytvoření nového oddělení trval měsíce i léta. Čelní představitelé policie navíc s tímto záměrem nesouhlasí. „To, co Berkeley dělá, je nesmysl,“ prohlásil Mark Cronin, šéf organizace na ochranu policistů v Los Angeles. „Je to velký společenský experiment a myslím si, že selže,“ řekl.
Policejní oddělení Berkeley uvedlo, že novou legislativu zastupitelstva nebude oficiálně komentovat. Policejní odbory ve městech Los Angeles, San Francisco a San Jose však vydaly prohlášení, že s návrhem nesouhlasí.
Minneapolisem v květnu zmítaly násilné protesty: