Pro Západ je F-35 letounem budoucnosti - či v to aspoň doufá výrobce Lockheed Martin. Superstíhačka páté generace F-22 už se totiž nevyrábí a nikdy nebyla na prodej mimo USA. O něco méně „nabušený“ (přinejmenším v zaměření na vybojování vzdušné nadvlády), ale přesto technologicky vysoce pokročilý F-35 na prodej být má.
A to rovnou ve třech verzích, jak si zákazník poručí. Jenže poslední rok a půl poskytl živnou půdu kritikům, podle nichž je letoun přece jen příliš drahý. Web Foreign Policy například svůj popis potíží F-35 uvedl titulkem, v němž zpochybnil celý smysl projektu za 399 miliard dolarů, tedy přes osm bilionů korun.
Na populární míru fotbalových hřišť se to přepočítává těžko, ale jsou to příjmy celého státního rozpočtu České republiky z roku 2013, vynásobené sedmi. Skoro.
Různé verze letounu stojí podle serveru DefenseNews 98 až 116 milionů dolarů.
Foreign Policy si povšiml, že Pentagon nepříjemnou zprávu o uzemnění flotily letounů z nejdražšího leteckého programu v dějinách skryl na čtvrteční devátou hodinu večerní před prodlouženým víkendem, v pátek si totiž Američané připomněli svůj Den nezávislosti.
Požár během startu
Konkrétním důvodem nynějšího uzemnění letounů je požár, k němuž došlo na dráze letecké základny Eglin na Floridě 23. června. Letoun používaný k výcviku pilotů zachvátil požár v zadní části trupu, oznámilo americké letectvo. Neoficiální zdroje uvádějí, že požár propukl u startujícího letounu těsně před tím, než se odlepil ze země. Pilot vyvázl bez zranění, pozemní personál požár uhasil.
Ani Rusové se nevyhnuli požáruPoškodil prototyp nové stíhačky T-50 |
Požár byl druhým velkým incidentem za několik dnů, 13. června byly zkušební lety pozastaveny poté, co pilot zaznamenal únik oleje v motoru a musel nouzově přistát v Arizoně - shodou náhod právě odtud pochází jeden z velkých kritiků projektu, republikánský senátor John McCain. V únoru zase přišel zákaz létání po odhalení praskliny v lopatce turbíny testovacího letounu.
Zastánci stroje namítají, že technologicky vysoce sofistikované letadlo prostě musí vyrůst z dětských bolestí a že problémy jsou součástí vývoje každého obdobně složitého systému.
Současné uzemnění přišlo v nevhodnou chvíli, kdy výrobce chtěl letouny předvést světu: jednak na pátečním křtu nové britské letadlové lodi Queen Elisabeth ve Skotsku, dále na leteckých show Air Tattoo ve Fairfordu a ve Farnboroughu. Je nicméně možné, že se minimálně dílčí představení odehraje, protože pravidla pro obnovení létání v USA jsou o něco mírnější než v Británii. Letouny užívané americkou námořní pěchotou tak přes oceán možná přiletí.
Výroba bude pokračovat. Tvoří pracovní místa napříč USA
Navzdory potížím ale výroba letounu jako taková podle všeho ohrožena není. Foreign Policy poznamenává, že výrobce má své subdodavatele prakticky v každém státě USA - konkrétně v pětačtyřiceti státech - takže každý senátor a poslanec má zájem na udržení programu a pracovních míst.
Letoun F-35 se v současnosti využívá pro testovací a výcvikové účely, výrobce jich zatím dodal něco přes stovku a žádný dosud nehavaroval. Počítá se s verzemi pro letectvo, námořnictvo i námořní pěchotu Spojených států - motor mají mít stejný - přičemž poslední zmíněná složka by ráda měla bojeschopné lightningy už v roce 2015.
Stíhačka je navržena jako jednomístný a jednomotorový víceúčelový stroj pro vzdušný boj, útoky na pozemní cíle, provoz z letadlových lodí či průzkum. Jedním z hlavních bodů její technologické pokročilosti je snížený radarový odraz (zejména zepředu) a výkonný vlastní radar.
Na výrobě letounu se podílí ještě Spojené království, Itálie, Nizozemí, Turecko, Kanada, Austrálie, Dánsko a Norsko. Koupit je chce Izrael, Jižní Korea a Japonsko.