Uživatelé populární čínské aplikace Douyin na přehrávání krátkých klipů přes víkend zaznamenali nenadálé stažení videí s britskou postavičkou. Zmizelo jich více než 30 tisíc. V úterý už ani vyhledávání hesla „prasátko Peppa“ na stránkách aplikace nepřineslo žádné výsledky. Epizody seriálu však bylo stále možné zhlédnout na webech Youku či iQiyi.
Platforma Douyin, kterou vlastní technologická společnost Bytedance, se nevyjádřila k tomu, proč kreslený seriál zakázala. Podle deníku The New York Times se šíří spekulace, že rozhodnutí bylo případem spíše preventivní sebecenzury než vládou nařízeným opatřením.
Poručíme nebesům. Čína chce vyvolat rekordní déšť nad Tibetem |
Módní trend se zvrhnul v mánii
Čínu v současnosti zachvátila mánie okolo Peppy. Seriál nadabovali do několika dialektů, prodává se v podstatě cokoliv s vyobrazeným prasátkem - oblečení, batohy, hodinky, bonbóny nebo dočasná tetování. Plánovaly se dokonce zábavní parky.
Minulý týden se čínský stranický deník People’s Daily pozastavil nad tím, jestli nebude mít sledování takového trendu negativní vliv na mladou generaci Číňanů. „Nejde to dohromady se správným kulturním vývojem, musíme být ostražití,“ píše se v jeho úvodníku.
Generace lajdáků
Seriál je sice určený hlavně pro předškoláky, problémem nicméně je, že ho převzali někteří teenageři nebo dokonce dospělí. A podle BBC mimo jiné tím způsobem, že se postavy staly součástí internetových vtipů, mnohdy i se sexuálním obsahem.
Státní média vyjádřila v tomto směru rostoucí obavy, podle nich může mít módní trend rozvratné účinky a být předmětem deviace či manipulací s čínskou mládeží. Nacionalistický deník Global Times si v lednu všiml, že na sociálních sítích kolují explicitní falešná videa, ve kterých se vyskytují narážky na pedofilii a pohlavní orgány. V článku reagujícím na stažení videí z aplikace Douyin pak napsal, že se Peppa stala „nečekanou ikonou čínské subkultury shehuiren“.
„Shehuiren doslova znamená společenský člověk. Ovšem v internetovém kontextu odkazuje na lidi, kteří jdou proti tradičním hodnotám. Nemají dostatečné vzdělání ani stálé zaměstnání. Jsou to neukáznění lajdáci, přesný opak generace, kterou se komunistická strana snaží rozvíjet,“ stojí v článku.
V reakci na stahování videí oznámil šéf společnosti Bytedance Zhang Yiming, že firma rozšíří tým monitorující obsah z šesti na deset tisíc lidí. „Objevil se obsah, který se neshodoval s hodnotami socialistického jádra a nebyl správným vzorem pro vytváření názorů,“ uvedl. „V posledních letech jsme se více soustředili na rozšíření podnikání a nepřijali jsme dostatek opatření k dohledu nad naší platformou.“
Prasátko Peppa se do Číny dostala v roce 2015. Odvysílalo se už přes sto epizod. Velké popularitě se seriál těšil už dlouho, na online platformách nasbíral přes 30 miliard zhlédnutí. Na první pohled se zdá příhodný pro čínskou myšlenku řádné, harmonické společnosti. Věnuje se tématům jak je přátelství, rodina či spolupráce. O to více překvapuje, že se stal symbolem protikultury mládeže.