Kreba objektu za planetou Pluto

Kreba objektu za planetou Pluto - Kresba vesmírného tělesa, které astronomové objevili za nejvzdálenější planetou slunečního systému, Plutem. Dostal provizorní jméno Quaoar podle tvůrčí síly z mytologie kalifornských Indiánů. | foto: NASA

Pluto asi není poslední planetou

Sluneční soustava zřejmě nekončí planetou Pluto. Američtí astronomové objevili asi 1,6 miliardy kilometrů za touto planetou objekt o průměru asi 1280 kilometrů. Je to největší těleso, jaké astronomové ve sluneční soustavě našli za posledních 72 let. Tedy od doby, kdy odhalili právě devátou planetu.

Objekt má asi desetinu průměru Země. Slunce oběhne jednou za 288 let ve vzdálenosti šesti miliard kilometrů. Je asi poloviční ve srovnání s Plutem, ale je zřejmě větší než Plutův měsíc Chárón.

Objevili ho astronom Michael Brown z Kalifornského technologického institutu v Pasadeně a jeho spolupracovník Chadwick Trujillo na snímcích ze 4. června, které pořídili z observatoře v Palomaru u San Diega. Objev potvrdilo pozorování z Hubbleova teleskopu.

Astronomové jej provizorně pojmenovali Quaoar, podle tvůrčí síly z mytologie kalifornských Indiánů. Archivní výzkum ukázal, že Quaoar byl zachycen na snímcích již v roce 1982, ale nikdo si ho nevšiml."Mohl být snadno zjištěn již před dvaceti lety, ale nedošlo k tomu," řekl Brown.

Quaoar je součástí tzv. Kuiperova pásu složeného z deseti miliard kusů ledu a skal obíhajících kolem Slunce za Neptunem. Vědci se domnívají, že tento pás tvoří zbytky hmoty, která se zkondenzovala do sluneční soustavy asi před pěti miliardami let. Má se za to, že odsud pocházejí i některé komety. Uvnitř pásu leží i Pluto.

"Tento objev podporuje náš předpoklad, že by tam měl být jeden nebo dva objekty velké aspoň jako Pluto," řekl astronom David Jewitt, který před deseti lety pás objevil spolu s kolegyní Jane Luuovou.

Je Pluto planeta?
S objevem nových rozměrných objektů v Kuiperově pásu se podle astronomů oslabuje tvrzení, že Pluto je skutečnou planetou. Mnozí vědci se také domnívají, že Pluto není planetou a je jen největším kusem v Kuiperově pásu. Někteří si myslí, že zde budou možná objeveny i větší objekty.

"Je jasné, že kdybychom Pluto objevili dnes a věděli bychom to, co víme o dalších objektech Kuiperova pásu, vůbec by nás nenapadlo, abychom ho považovali za planetu," uvedl Brown.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video