Ani ti, kteří do poslední chvíle žili, však v důsledku mrazu a nedostatku kyslíku nevnímali svou záhubu.
Důvod rychlé ztráty tlaku a kyslíku na palubě ve výšce kolem deseti kilometrů nad zemí stále zůstává záhadou.
Vyšetřovatelé připomínají podobnou nehodu z roku 1999, kdy se po startu v americké Dakotě zřítil malý letoun poté, co postupně ztrácel tlak v kabině. Neštěstí si tehdy vyžádalo šest mrtvých.
Odborníci se pozastavují nad tím, proč si piloti v obou případech, kdy podle všeho nebyla rozbitá skla kabiny, nenasadili včas masky a nevyužili zásob kyslíku ke klesání do bezpečné výšky.
Na podobné situace jsou všichni piloti dobře trénovaní a nejde o nic složitého. Podle některých expertů se piloti společnosti Helios možná snažili stabilizovat klimatizaci, jejíž závadu hlásili už deset minut po startu z Larnaky, a začali rychle ztrácet vědomí nedostatkem kyslíku.
Hosteska se zřejmě snažila převzít řízení
Informace z Kypru zase naznačují, že stevard nebo hosteska, kteří mohli mít osvědčení pro řízení malého letadla, se možná pokusili dostat letoun pod kontrolu. Podle soudních lékařů bylo nedaleko těla druhého pilota nalezeno tělo hostesky.
Piloti dvou řeckých letadel F-16 viděli krátce před havárií druhého pilota v kabině zhrouceného a zřejmě v bezvědomí. Tvrdí, že hlavní pilot v kabině nebyl. Také jeho tělo nebylo dosud nalezeno.
SMS z letadla byla špatným vtipem
Policie zadržela na severu Řecka muže, který údajně přijal e-mail od jednoho z cestujících na palubě letadla. Dvaatřicetiletý Nektarios Sotirios Vutas sdělil v neděli řecké televizi, že mu jeho bratranec poslal několik minut před katastrofou z paluby letadla e-mail, v němž mu sděloval "Pilot zmodral. Sbohem, umrzneme tu."
Úřady v úterý oznámily, že muž lhal a že jméno jeho bratrance na oficiálním seznamu obětí vůbec není.
V letadle zemřelo deset rodin
Kyperské úřady zveřejnily seznam obětí, které podle nich tvořilo 110 kyperských Řeků, deset Řeků a jeden německý pilot. Mezi mrtvými bylo 21 dětí, z toho 15 do věku deseti let.
Nejmladší obětí prý byla čtyřletá dívka. Kyperský seznam nepotvrdil předchozí obavy, že by mezi zabitými cestujícími mohl být i český občan. Mezi 121 oběťmi bylo deset úplných rodin.
Na místě dopadu se stále pohřešují těla tří osob. Jen u 45 nalezených těl bylo možné provést přímou či nepřímou identifikaci. U ostatních je nutné čekat na výsledky testů DNA, poznamenalo řecké ministerstvo zdravotnictví.
Aerolinky přiznaly problémy s tlakem
Kyperská letecká společnost Helios přiznala, že zřícený stroj měl problémy s tlakem. "Za šest let existence společnosti jsme zaznamenali pouze jeden incident s úpravou tlaku vzduchu," uvedla společnost v prohlášení zveřejněném na internetu.
"Můžeme potvrdit, že problém s tlakem mělo právě letadlo, které v neděli havarovalo," stojí v prohlášení. Kdy k problémům s tlakem u stroje došlo, firma neuvedla.
Příbuzní obětí dostanou odškodné
Předseda aerolinek Andreas Draku oznámil, že rodiny obětí brzy obdrží 20 tisíc eur za každého mrtvého a poté navíc v budoucnu dojednané náhrady škody.
Odmítl přitom dohady, podle kterých jeho letecká společnost něco zanedbala. Zdůraznil, že piloti byli zkušení a že zřícený Boeing nebyl starý a procházel jako ostatní stroje společnosti všemi nařízenými technickými kontrolami.