Trosky letadla, ve kterém zemřeli hokejisté ruského týmu Lokomotiv Jaroslavl. (7. září 2011) | foto: AP

Piloti se u Jaroslavle nedomluvili. Jeden stroj zvedal, druhý brzdil

  • 176
Ruský list Komsomolskaja Pravda zveřejnil předběžné závěry vyšetřování nehody letounu Jak-42 u Jaroslavle. V kabině podle zdroje deníku nefungovalo komunikační zařízení. Jeden z pilotů proto přidával, zatímco druhý brzdil.

Deník se odvolává na zdroj z Vyšetřovacího výboru Ruské federace, který kvůli nehodě podal trestní oznámení. Svůj článek nicméně opatřil otazníkem. V médiích se dříve objevil přepis rozhovoru v pilotní kabině.

Někteří experti však upozorňovali, že kabina Jaku je výjimečně tichá, a tak prý piloti spolu často hovoří i bez mikrofonů a sluchátek, a pak černé skříňky nemohou tuto komunikaci zaznamenat.

Přepis rozhovoru z černé skříňky

Kapitán: 74, 76.
Mechanik: 74, 76.
Kapitán: Čas, světla. Startujeme, hranice 190.
Kapitán: Tři, čtyři, pět, nominální hodnota.
Mechanik: V nominální hodnotě.
Mechanik: Rychlost roste. Hodnoty jsou v pořádku. 130, 150, 170, 190, 210.
Kapitán: Vzlétáme.
Palubní inženýr: 220, 230.
Druhý pilot: Jistě, stabilizátor.
Kapitán: Vzletový, vzletový, stabilizátor.
Druhý pilot: Co děláš?
Kapitán: Vzletový.
Palubní inženýr: Vzletový.
Kapitán: (nadávka)
Druhý pilot: Andrjucho! (Andreji)

"Po internetu koluje úryvek údajného přepisu rozhovorů kapitána a pilota, ale je nepochopitelné, odkud se mohl vzít. Máme oficiální údaje, že se rozhovory v kabině prostě nenahrávaly, protože zařízení bylo kvůli něčemu při startu vypnuté," uvedl zdroj deníku.

"Proto nelze zjistit, o čem piloti těsně před havárií hovořili," vysvětlil. "Kapitán a pilot hovořili mezi sebou bez komunikačního zařízení. Možná proto mezi nimi vzniklo nedorozumění," soudí nejmenovaný vyšetřovatel.

Kapitán a pilot mohli propadnout řevnivnosti

Chyba v komunikaci přitom byla letu osudná. "Poté, co letoun minul stanovenou hranici na vzletové dráze, pilot navzdory zdravému rozumu spustil motory na maximální vzletový režim, ale kapitán ve stejné chvíli dupnul na brzdy, protože viděl, že letoun nevzlétá," uvedl zdroj.

"Při takovém startu během brzdění se letoun mohl jen odlepit od země, ale narazil na anténu majáku, vzplál a zřítil se. Stopy po brzdné dráze byly nalezeny," vysvětlil nejmenovaný vyšetřovatel.

Pro verzi, že katastrofu zavinilo nekoordinované počínání posádky, podle deníku hovoří také to, že prý i jindy kapitán a druhý pilot, který dříve létal i jako kapitán letadla, propadali řevnivosti a soutěžili spolu.

Vyšetřovací výbor ve středu oznámil prohlídku v sídle firmy Jak-Servis, jejíž letoun u Jaroslavle havaroval, a vyšetřovatelé zabavili dokumenty, které mohou s havárií souviset. Firmě už byla odebrána licence.

V troskách letounu, který se ze zatím z neobjasněných příčin zřítil při vzletu z Jaroslavle do běloruského Minsku, zahynulo 44 z 45 lidí. Na palubě byl celý hokejový tým KHL Lokomotiv Jaroslavl včetně tří českých reprezentantů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka.

Objasnit příčiny nehody se z hlediska bezpečnosti letového provozu snaží experti ruského Mezistátního leteckého výboru (MAK). Trestní stíhání v souvislosti s havárií vede Vyšetřovací výbor Ruské federace, což je odnedávna samostatná instituce, dříve součást generální prokuratury. Ani jedno z vyšetřování zatím k oficiálním závěrům nedospělo.

8. září 2011

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video