Italský list La Repubblica na čtyřech stránkách s prostým titulkem "Francesco" (František) otiskl dopis, který papež redakci poslal jako odpověď zakladateli listu Eugeniu Scalfarimu. Ten se ve svých úvodnících ptal, jestli "křesťanský Bůh odpouští těm, kdo nevěří a nehledají víru," napsal The Telegraph. Scalfari podle svých vlastních slov nečekal, že bude papežova odpověď tak vřelá, vyčerpávající a "v bratrském duchu".
Papež definoval hřích jako jednání, kdy člověk jde proti vlastnímu svědomí, ať už je nebo není věřící. "Naslouchat a následovat své svědomí znamená rozumět rozdílu mezi dobrem a zlem."
Jakkoli se Františkův dopis může zdát přelomový, na Italskou asociaci ateistů a agnostiků příliš nezapůsobil. "Nevěřící nezajímá odpuštění od bytosti, v jejíž existenci nevěříme," prohlásili zástupci sdružení.
Dopis je ozvěnou papežova květnového kázání, ve kterém řekl, že i ateisté se mohou dostat do nebe. Kázání ve vatikánských kruzích vyvolalo značný rozruch, vatikánský mluvčí se nakonec papežova slova pokusil dementovat. Papež však podle všeho trvá na svém.
Místo luxusu veterán
Papež František už vzbudil pozornosti smířlivými komentáři na adresu homosexuálů, ale i požadavkem skromnosti, který sám plní ukázkově. Namísto drahých limuzín neváhá použít ani hromadnou dopravu, nově se ovšem po Římě bude pohybovat v Renaultu R4, který dostal darem od kněze Renza Zoccy. Bílý vůz z roku 1984 má najeto přes 300 000 kilometrů.
Papež Zoccovi údajně sdělil, že stejným autem kdysi jezdil - a nikdy ho nenechalo ve štychu. "Opravdu mi ho chcete dát? Nebylo by lepší dát ho chudým? Máte už jiné auto?" ptal se prý papež. Nakonec se s Zoccou domluvil na osobním předání 7. září, tedy v den, kdy papež sloužil mši za mír v Sýrii.