Po zesílení opancéřování, zavedení klimatizace a instalaci přenosových zařízení je nyní v kabině málo prostoru a řidič řídí v nepohodlné pozici s hlavou takřka mezi koleny.
Armáda se hájí tím, že modernizace není hotová a současný stav je pouze přechodná fáze.
Obyčejná fabie vyřadila čtveřici obrněných pandurů na tři roky |
Podle listu Het Nieuwsblad stála modernizace 44 obrněných vozidel typu Pandur 31 milionů eur (788 milionů Kč).
Stroje byly v provozu od roku 1996 a obnova byla nezbytná. Nyní však řidič nesmí být vyšší než 168 centimetrů a střelci vyšší než 170 centimetrů. Tato norma podle jednoho z představitelů armády vylučuje 85 procent vojáků.
„Zesměšnili jsme se, stydím se za svou zemi,“ uvedl na stanici RTBF jeden belgický poslanec. Další politici kritizovali „peníze vyhozené oknem“.
Armáda však tvrdí, že modernizace bude zcela dokončená až v roce 2023 a s provozem těchto pandurů se nyní nepočítalo.
U modernizovaných strojů kvůli zesílenému pancéřování údajně ani nefunguje správně řízení a brzdy. Posádce se do nich navíc těžko nastupuje. Vojáci, kteří úpravy testovali, obrněné transportéry nazvali „naprosto nepoužitelnými“. Pandury v současném stavu tak belgická armáda označila za „velmi riziková“, uvedly Brussels Times.
Obrněné transportéry Pandur používá i česká armáda: