"Výsledky prvních analýz parametrických záznamů svědčí o tom, že neexistují důvody domnívat se, že kvalita leteckého kerosinu neodpovídala normám," řekl agentuře RIA Novosti mluvčí ruské agentury civilního letectví Rosaviacija.
Tragédie |
Dostatečnou kvalitu paliva podle něj potvrdil i rozbor vzorků kerosinu odebraných na letišti Tunošna v Jaroslavli. Už dříve se objevily informace, že stejné palivo ve středu ráno natankoval i letoun, který bez problémů odletěl do města Norilsk.
Nekvalitní palivo bylo dosud jedním z kandidátů na hlavního viníka tragické havárie. Na letišti Tunošna stále až do odvolání platí zákaz tankování leteckého paliva, které letišti dodává místní jaroslavlská rafinérie.
Experti se dohadují o příčinách katastrofy
Podle předběžných závěrů vyšetřovatelů z Mezistátního leteckého výboru (MAK) byl bezprostřední příčinou nehody nedostatečný tah motorů při vzletu. Jeho důvodem byla buď chyba pilota, nebo selhání techniky.
Ruský pilot Vladimir Orlov, který má s letadly Jak-42 dlouholeté zkušenosti, se domnívá, že nehodu mohl způsobit špatně nastavený stabilizátor letu. Toto zařízení v ocasní části stroje zajišťuje rovnováhu letadla.
Mezistátní letecká komise (MAK) ale tuto hypotézu v podstatě vyloučila. "Stabilizátor byl nastaven na 8,7 stupňů stoupání a vztlakové klapky byly nastaveny do vzletové polohy, uvedla na svých stránkách MAK. Někteří odborníci se domnívají, že do motoru mohl vletět pták, tato teorie se ale zdá nepravděpodobná.
Letoun s příliš starým motorem v sobotu neodstartoval
Ruská kontrolní agentura civilního letectví v sobotu zakázala start letounu Jak-42 na lince z tureckého Izmiru do Moskvy, protože agregát jednoho z motorů překročil hranici povolené životnosti. Jedná se o stejnou leteckou společnost, jejíž stroj ve středu havaroval u severoruské Jaroslavle.
Úřady proto Jak-Servisu pozastavily činnost, pět letounů typu Jak nesmí vzlétnout. Kromě nich ruské úřady zablokovaly i využívání letadel stejného typu ve třech dalších ruských leteckých společnostech.
Stroj Jak-42D havaroval ve středu krátce po startu z letiště Tunošna v 16.00 moskevského času. Svědci vypověděli, že stroj se nedokázal pořádně odlepit ze země a piloti ho vlastně zvedali až z pole. Po startu narazil do letištní antény a zřítil se na břehu Volhy.
Na palubě zahynulo 43 členů místního hokejového týmu Lokomotiv Jaroslavl včetně českých hráčů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka. Katastrofu přežili jen dva lidé, kteří nyní bojují v Moskvě o život.
9. září 2011 |