1 Kde to letadlo je?
V tuto chvíli mohou všichni jen hádat. Oficiální oblast pátrání nyní zahrnuje 90 tisíc čtverečních kilometrů včetně částí Thajského zálivu, Jihočínského moře, Malackého průlivu a Andamanského moře. A pokud jsou pravdivé informace, že letadlo letělo ještě čtyři hodiny poté, co ztratilo kontakt (více čtěte zde), pak může být ještě o stovky a možná i tisíce kilometrů dál - v oblasti táhnoucí se od Indie až po Austrálii. Pokud je to pravda, pak by se letadlo mohlo najít jen s opravdu obrovským štěstím.
2 Odchýlilo se z trasy?
Technický rozbor |
Je to možné, ale ne jisté. Podle některých zpráv se letadlo od předpokládané trasy na Peking odchýlilo stovky kilometrů a úřady rozšířily oblast pátrání, aby tuto možnost zahrnuly. Stále ale také pátrají v oblasti podél trasy letu.
Velká potíž je v tom, že identifikační transpondér (tzv. odpovídač) letadla nefungoval. Odborníci z několika zemí zkoumají údaje z malajsijských radarů a doufají, že se jim podaří upřesnit, kde letadlo zmizelo.
3 Co je to transpondér?
Rádiový vysílač v kokpitu, který spolupracuje s pozemním radarem. Když přijímá radarový signál, vrací kód s pozicí letadla, výškou a volacím znakem. Řídící letového provozu používají tyto signály k určení rychlosti a směru letadla.
4 Proč přestal vysílat?
To je jedna z mnoha pověstných otázek za všechny peníze. Transpondér je umístěný mezi piloty a dá se vypnou jediným pohybem zápěstí. Podle bývalého pilota Marka Weisse je ale kvůli životně důležitým informacím a bezpečnosti letadla vysoce nepravděpodobné, že by ho některý z pilotů vypnul.
Bez černých skříněk, tedy záznamu hovorů v kabině a letového záznamníku, je velmi těžké zjistit, kdo byl v kokpitu, a co se přesně stalo, míní Weiss. Experti se v názorech na možné vypnutí transpondéru rozcházejí. Podle některých mohl někdo (například únosce) zasáhnout úmyslně, podle jiných může anomálii vysvětlit třeba katastrofální výpadek proudu.
5 A co černé skříňky?
Odborníci pátrající po letadle by je zoufale chtěli získat. Letové záznamníky by jim poskytly jednak nahrávku hlasů z kabiny letadla a celou škálu technických dat o tom, co letadlo právě dělalo a jak si při letu vedlo. Problém je, že tato zařízení nedokážou vysílat signál o své pozici do příliš velké vzdálenosti. Takže dokud pátrací týmy nezúží prostor pro hledání letadla, záznamníky nenajdou - a ty tak nebudou moci přispět k objasnění této záhady.
6 Mohlo letadlo někde přistát?
Jedna z teorií, kterou zvažují američtí činitelé, je taková, že letadlo mohl někdo unést. Proto je teoreticky možné, že někde přistálo na odlehlé dráze a je tam ukryté. Tahle teorie má ale mnoho nedostatků: Boeing 777 je velké letadlo, které na přistání potřebuje dráhu dlouhou alespoň kilometr a půl. Navíc si lze jen těžko představit, že by tak velké letadlo někam doletělo, aniž by zanechalo jakoukoli stopu na radarech.
7 Nemohl pilot proletěl "pod radary"?
Opět platí, že teoreticky ano. Radar je zařízení na sledování nebe a nedosáhne až na zem. Vojenští piloti jsou cvičení k tomu, aby toho dokázali využít, když potřebují do nějaké země nepozorovaně proklouznout. Ale jejich letadla mají vybavení a zařízení, které jim pomáhá držet se při zemi a vyhnout se dosahu radarů. Nic z toho Boeing 777 pochopitelně nemá a piloti by neměli kontrolu, jestli jsou nebo nejsou na radarech vidět. Kromě toho je pro letoun tohoto typu a velikosti velmi nebezpečné letět tak nízko (třeba sto metrů nad hladinou).
8 Jak funguje pátrání?
Zjednodušeně řečeno: úřady rozdělí velké plochy země na mnohem menší políčka v mřížce. Pak letadla a lodě prohledávají stanovené oblasti a vyřazují je coby kandidáty na místo zřícení letadla. Ve čtvrtek bylo do hledání formálně zapojeno 43 lodí a 40 letadel z desítky zemí. Letoun ale hledají i další plavidla, neurčená k pátrání - celkový počet pátrajících lodí jde k osmi stovkám. Námořní doprava v oblasti je velmi hustá.
9 Jak může letadlo takhle zmizet?
Na to není snadná odpověď, když si člověk představí množství technologického vybavení v letadle včetně rádiového spojení na UHF a VHF frekvencích, automatické vysílače, GPS a počítačové komunikační systémy. Na druhou stranu nijak nepomáhá, že není známá trasa letu a oblast pátrání po něm pokrývá obrovskou plochu vody a řídce obydlených džunglí a hor.
10 Připadá v úvahu únos nebo terorismus?
CIA a FBI to nevylučují, ale upřímně řečeno, úřady toho v tuto chvíli nevylučují hodně. Je vysoce podezřelé, že se letadlo mohlo otočit zpátky. Také vypnutá komunikace s letadlem toto podezření přiživuje. Palubní odpovídač lze vypnout jen z pilotní kabiny a vyšetřovatelé zabavili v bytu kapitána letounu simulátor Boeingu 777. Teď ho zkoumají a zřejmě prověřují to, zda kapitán nezkoušel nějaké manévry, které by mohly být vodítkem pro určení, kam letoun letěl.
11 A co chyba pilota?
Ta je nepochybně možná. Byl to například i případ letu společnosti Air France, který se v roce 2009 zřítil cestou z Brazílie do Paříže. Ovšem tehdy svou roli sehrálo i nepříznivé počasí, což nebyl případ letu 370.
12 Takže mechanické selhání?
To je jedna z nejpravděpodobnějších možností. To, že se zatím nenašly žádné trosky, je záhada - kdyby pilot přistál na vodu, letoun tohoto typu by se pravděpodobně rozlomil a na hladinu by vyplavalo množství trosek. Pořád ještě zbývá záhada nouzového signálu - žádný totiž nebyl vyslán. Ani výpadek elektřiny by to neměl ovlivnit - zařízení mají vlastní zdroj.