náhledy
Sto let od potopení Titaniku svět sleduje další drama ztroskotané lodi. Costa Concordia se ale co do počtu obětí ani zdaleka neblíží nejhorším tragédiím civilní lodní dopravy v dobách míru. Ta nejhorší se stala 20. prosince 1987 na Filipínách. Trajekt Doňa Paz se srazil s nákladní lodí Victor. Plavidlo zachvátil oheň a poté se potopilo. Při havárii zahynulo přes 4 tisíce lidí, přežily jen asi dvě desítky. Počet mrtvých se pouze odhaduje, protože většina obětí vůbec nebyla na seznamu cestujících a loď byla přetížená. Oficiální počet mrtvých byl 1 565.
Autor: Maritime Quest
MS Le Joola. Druhou nejtragičtější lodní havárií v mírových dobách bylo převrácení senegalského trajektu Le Joola 26. září 2002. Zemřelo tehdy nejméně 1 863 lidí. I když byl trajekt postaven pouze pro pět set pasažérů, v době nehody jím cestovalo skoro dva tisice lidí. Za tragédií bylo podle všeho počasí, v oblasti v době nehody zuřila silná bouře.
Autor: Profimedia.cz
Titanic. Bezesporu nejznámější lodní katastrofa zaujímá co do počtu obětí pomyslné třetí místo. "Nepotopitelný" Titanic se potopil na své první plavbě 15. dubna 1912. Při cestě z anglického Southamptonu do New Yorku narazil po čtyřech dnech plavby do ledovce. Ze 2 200 lidí, kteří byli na palubě, jich zemřelo 1 523, velký počet mrtvých měly na svědomí mimo jiné nedostatek záchranných člunů a ledová voda v oceánu.
Autor: Profimedia.cz
Toja Maru. Japonský trajekt Toja Maru se potopil mezi ostrovy Hokkaidó a Honšú během tajfunu Marie 26. září 1954. Odhadem zemřelo přes 1 100 lidí, i když přesný počet obětí není znám. Někteří lidé se totiž dostali na palubu na poslední chvíli a nebyli na seznamu pasažérů, další zase cestu na poslední chvíli zrušili. Celkem bylo na palubě asi 1 300 lidí. Lodi se stalo osudným to, že během bouře se dostala do strojovny voda, což zastavilo motory a loď se stala neovladatelnou. Pak ji převhly vlny.
Autor: Profimedia.cz
The Empress of Ireland. Loď The Empress of Ireland šla ke dnu kanadské Řeky svatého Vavřince u Quebecu 29. května 1914 po srážce s malým norským nákladním plavidlem Storstad. Do vodního hrobu s sebou vzala 1 012 lidí. Na palubě přitom cestovalo 1 057 pasažérů a 420 členů posádky. Při rozsahu tragédie sehrálo roli několik faktů - The Empress of Ireland se naklonila na stranu během deseti minut a mnoho voděodolných dveří proto nemohlo být zavřeno. Kompletně se potopila během pouhých 14 minut.
Autor: Profimedia.cz
Al-Salam Bocaccio 98. Nedaleko egyptské Hurghady se 3. února 2006 potopila loď Al-Salam Bocaccio 98 plující ze Saúdské Arábie do Egypta. Na palubě s auty totiž vypukl požár. Ze 1 414 lidí na palubě jich nehodu přežilo jen 388.
Autor: Profimedia.cz
Don Juan. Filipínský trajekt Don Juan se 22. dubna 1980 při cestě z Manily srazil za mlhy s nákladní lodí. Tragédie se odehrála nedaleko ostrova Mindoro, zemřelo při ní nejméně tisíc lidí.
Autor: Photobucket
Estonia. Potopení lodi Estonia je nejhorší evropskou lodní havárií od 2. světové války. Trajekt ztroskotal 28. září 1994 cestou z Tallinnu do Stockholmu, v Baltském moři se tehdy utopilo 852 lidí, přežilo jich jen 137. Ačkoliv se kolem vraku, který spočívá i s oběťmi neštěstí na dně Baltu, rojí konspirační teorie, oficiální verze je jasná: špatné svářečské práce a nedostatečné bezpečnostní zámky způsobily, že se v rozbouřeném moři odlomila příď. Do plavidla pak začala natékat voda.
Autor: Profimedia.cz
Princess of the Stars. Filipínská loď Princess of the Stars je další z lodních obětí tajfunu, tentokrát Fengšen. Plavidlo se v bouři převrátilo 21. června 2008 u filipínské provincie Romblon. Z 825 lidí na palubě jich přežilo jen 52.
Autor: Profimedia.cz
Salem Express. Egyptská loď Salem Express narazila 15. prosince 1991 v Rudém moři na korálový útes nedaleko přístavu Safaga a potopila se, zemřelo 464 lidí.
Autor: Goszczynski.pl