Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Námořní právo dosud platí: z odtažení lodi se musí společnost vyplatit

  15:59aktualizováno  15:59
Odtažení bezmocné výletní lodi Costa Allegra k seychelským břehům vzbudilo dotazy, zda se stále ještě v mezinárodních vodách uplatňují staré námořní zvyky. Podle nich by totiž majitel lodi, která se nechá dobrovolně odtáhnout, měl zachránci poškozené plavidlo přenechat, či se alespoň ze záchrany vyplatit.

Výletní loď Costa Allegra se blíží do seychelského přístavu tažena malou rybářskou lodí. (1. března 2012) | foto: Reuters

Kontrakt o záchraně

Obecné pravidlo, které se učí v námořním právu. Formálně podepíše kapitán lodi takzvaný kontrakt o záchraně, kde si vyhradí určitý limit vyplacené částky. Pokud by tento právní úkon neudělal, může si teoreticky zachraňující nárokovat maximum. Podle Pacáka má velkou šanci, že uspěje u každého mezinárodního soudu. V době elektronické komunikace se výše odměny dohaduje už během záchrany. Právníci pojišťoven ji mezi sebou vyjednají a kapitánu sdělí výsledek. Kapitán to pak jen podepíše.

Costa Allegra zůstala v pondělí po požáru ve strojovně bez proudu a bez možnosti vlastního pohonu. Kapitán tak musel přistoupit k možnosti nechat se ze širého moře k nejbližší pevnině odtáhnout.

Jak podotýká agentura AP, záchrana nepojízdné Allegry trvala tak dlouho i proto, že byla tažena pomalou rybářskou lodí Trevignon. Tu sice mohly vystřídat dva o dost výkonnější vlečné čluny, ale to společnost Costa Cruises odmítla. Byla v tu dobu zřejmě již domluvena na podmínkách záchrany od Trevignonu.

Námořní kapitán Ctirad Pacák potvrzuje, že pravidlo odměny za uskutečněný odtah je stále platné: "Podle mezinárodního obchodního práva může odměna za odtažení dosáhnout až limitu hodnoty zachráněné lodě."

Námořní odtahová služba

Obvykle se mezi sebou dohadují právníci pojišťoven rejdařských společností. Musí se shodnout na maximální částce, kterou je majitel ochoten zaplatit za odvlečení do nejbližšího přístavu, kde je možné loď opravit. Většinou výši odměny rovnou sjednají.

Případ Amoco Cádiz

Velká havárie ropného tankeru Amoco Cadiz u francouzského pobřeží v roce 1978 začala poměrně banální poruchou ve strojovně, která znehybnila loď. Než se ale provozovatelé tankeru dohodli na ceně za odvlečení, proudy tanker odnesly na skaliska. Následná ropná katastrofa patřila v té době mezi největší v dějinách. Costa Allegra ale zůstala na volném moři, takže podobné nebezpečí nehrozilo. Navíc se nehoda stala za příznivého počasí, upřesňuje Pacák.

"To, že je loď nepojízdná, ale nemusí znamenat, že je na odpis. Dá se to přirovnat k tomu, když se vám rozbije auto a přijede pro vás odtahovka," vysvětluje Pacák.

"Společnost, která Costu Allegru odvlekla, si určitě bude nárokovat nějakou částku. Plná cena lodi to ale nebude, na to by majitelé Costa Cruises asi těžko přistoupili. Jakou částku si ale společnosti vyjednaly, je záležitost pojišťoven," uvažuje Pacák.
 
Evakuovat takové množství lidí na moři je podle slov českého kapitána docela složité. Pokud není k dispozici dostatečně kapacitní plavidlo a vlečení nebrání špatné počasí, je prý bezpečnější odtáhnout poškozenou loď i s pasažéry.

"Takové námořní vleky se organizují běžně. Na moři pluje denně 50 tisíc velkých obchodních lodí, takže k podobným nehodám dochází celkem často. Pokud to však není mediálně zajímavé, veřejnost se o tom nedozví," uzavírá kapitán.


  • Nejčtenější

Ve Wu-chanu lidé kolabují v ulicích. Nová nemocnice musí stát do šesti dnů

Lidé omdlévající na ulici, přeplněné nemocnice a těla zesnulých ležící na chodbách. Kvůli nebezpečnému koronaviru už v...

V Budějovicích nákazu koronavirem nepotvrdili, lékaři prověřují tři případy

Již několik podezření na koronavirus prověřují hygienici napříč Českem. Na Opavsku jde o ženu a muže, kteří před časem...

Řidič srazil autem čtyři děti na hlídaném přechodu před školou

Čtyři děti na hlídaném přechodu pro chodce srazil po sedmé hodině řidič osobního auta v Rohovládově Bělé na Pardubicku....

Africká aktivistka zmizela ze snímku s Gretou, označila to za rasismus

Ugandská klimatická aktivistka Vanessa Nakateová na sociálních sítích mluví o rasismu v médiích poté, co byla vyříznuta...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiér Babiš svolal na pondělí kvůli koronaviru Bezpečnostní radu státu

Ve vietnamské nemocnici leží kvůli novému koronaviru český občan. Informaci, kterou zveřejnily vietnamské zpravodajské...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Trump počítá s nezávislou Palestinou. Musí se vzdát terorismu, řekl

Americký prezident Donald Trump představil mírový plán pro Blízký východ. Podle něj nabízí realistické řešení v podobě...

Nejdřív nula, teď už 50. Pentagon upravil počet zraněných po íránském útoku

Americké ministerstvo obrany zvýšilo počet vojáků, kteří byli zraněni 8. ledna při íránském útoku na iráckou základnu...

Premium

KOMENTÁŘ: Koho vlastně v OSN zajímají lidská práva a na co jsou komise

Také dostáváte osypky, když slyšíte, že vláda, Evropská unie či OSN vytvoří komisi pro cokoliv? V té souvislosti se mi...

Koronavirus má nejméně 132 obětí, nakažených je už přes šest tisíc

Koronavirus si v pevninské Číně vyžádal do úterní půlnoci životy už 132 lidí. Nakažených po celém světě je už přes šest...

OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?
OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?

Čtrnáct maminek z řad blogerek otestovalo věci pro děti a miminka od značky Fisher-Price. Jak si usínáčky (vydra a ježek), houpátka, sedátka a tři druhy deček vedly v testu přísných kritiků – jejich dětí?

Najdete na iDNES.cz