Námořní právo dosud platí: z odtažení lodi se musí společnost vyplatit

  15:59aktualizováno  15:59
Odtažení bezmocné výletní lodi Costa Allegra k seychelským břehům vzbudilo dotazy, zda se stále ještě v mezinárodních vodách uplatňují staré námořní zvyky. Podle nich by totiž majitel lodi, která se nechá dobrovolně odtáhnout, měl zachránci poškozené plavidlo přenechat, či se alespoň ze záchrany vyplatit.

Výletní loď Costa Allegra se blíží do seychelského přístavu tažena malou rybářskou lodí. (1. března 2012) | foto: Reuters

Kontrakt o záchraně

Obecné pravidlo, které se učí v námořním právu. Formálně podepíše kapitán lodi takzvaný kontrakt o záchraně, kde si vyhradí určitý limit vyplacené částky. Pokud by tento právní úkon neudělal, může si teoreticky zachraňující nárokovat maximum. Podle Pacáka má velkou šanci, že uspěje u každého mezinárodního soudu. V době elektronické komunikace se výše odměny dohaduje už během záchrany. Právníci pojišťoven ji mezi sebou vyjednají a kapitánu sdělí výsledek. Kapitán to pak jen podepíše.

Costa Allegra zůstala v pondělí po požáru ve strojovně bez proudu a bez možnosti vlastního pohonu. Kapitán tak musel přistoupit k možnosti nechat se ze širého moře k nejbližší pevnině odtáhnout.

Jak podotýká agentura AP, záchrana nepojízdné Allegry trvala tak dlouho i proto, že byla tažena pomalou rybářskou lodí Trevignon. Tu sice mohly vystřídat dva o dost výkonnější vlečné čluny, ale to společnost Costa Cruises odmítla. Byla v tu dobu zřejmě již domluvena na podmínkách záchrany od Trevignonu.

Námořní kapitán Ctirad Pacák potvrzuje, že pravidlo odměny za uskutečněný odtah je stále platné: "Podle mezinárodního obchodního práva může odměna za odtažení dosáhnout až limitu hodnoty zachráněné lodě."

Námořní odtahová služba

Obvykle se mezi sebou dohadují právníci pojišťoven rejdařských společností. Musí se shodnout na maximální částce, kterou je majitel ochoten zaplatit za odvlečení do nejbližšího přístavu, kde je možné loď opravit. Většinou výši odměny rovnou sjednají.

Případ Amoco Cádiz

Velká havárie ropného tankeru Amoco Cadiz u francouzského pobřeží v roce 1978 začala poměrně banální poruchou ve strojovně, která znehybnila loď. Než se ale provozovatelé tankeru dohodli na ceně za odvlečení, proudy tanker odnesly na skaliska. Následná ropná katastrofa patřila v té době mezi největší v dějinách. Costa Allegra ale zůstala na volném moři, takže podobné nebezpečí nehrozilo. Navíc se nehoda stala za příznivého počasí, upřesňuje Pacák.

"To, že je loď nepojízdná, ale nemusí znamenat, že je na odpis. Dá se to přirovnat k tomu, když se vám rozbije auto a přijede pro vás odtahovka," vysvětluje Pacák.

"Společnost, která Costu Allegru odvlekla, si určitě bude nárokovat nějakou částku. Plná cena lodi to ale nebude, na to by majitelé Costa Cruises asi těžko přistoupili. Jakou částku si ale společnosti vyjednaly, je záležitost pojišťoven," uvažuje Pacák.
 
Evakuovat takové množství lidí na moři je podle slov českého kapitána docela složité. Pokud není k dispozici dostatečně kapacitní plavidlo a vlečení nebrání špatné počasí, je prý bezpečnější odtáhnout poškozenou loď i s pasažéry.

"Takové námořní vleky se organizují běžně. Na moři pluje denně 50 tisíc velkých obchodních lodí, takže k podobným nehodám dochází celkem často. Pokud to však není mediálně zajímavé, veřejnost se o tom nedozví," uzavírá kapitán.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Čtvrt milionu lidí na Letné. Budeme tu znovu v listopadu, vzkazují Babišovi

Demonstrace za nezávislost justice a lepší vládu, kterou na pražské Letné...

V Praze na Letné proběhla největší demonstrace od roku 1989. Vyvrcholila tak série protestů za nezávislost justice a...

Vláda se otřásla, ale přežila. ČSSD ji podržela, KSČM se zdržela hlasování

Premiér Andrej Babiš při projevu v Poslanecké sněmovně před hlasováním o důvěře...

Vláda Andreje Babiše ustála pokus opozičních stran vyslovit jí nedůvěru. Pro pád vlády bylo 85 poslanců, proti bylo 85...

Impozantní, píší o demonstraci proti miliardářskému premiérovi světová média

Demonstrace za nezávislost justice a lepší vládu, kterou na pražské Letné...

O nedělní mohutné demonstraci na pražské Letenské pláni informovaly všechny světové tiskové agentury i přední...

Česko čelí extrémnímu horku. Teplotní mapy pro něj nemají barvy

Chlapec se chladí ve fontáně na Lidickém náměstí v Ústí nad Labem. (26. června...

Vysoké teploty, které ve středu zasáhnou Českou republiku, překvapily také systém předpovědi počasí. Tam, kde...

Policie vyšetřuje znásilnění dívky u Terezína, podezřelým je cizinec

Neosvětlená cesta od zastávky autobusu ke kolejím Hvězda. Právě tady často...

Litoměřičtí policisté vyšetřují případ znásilnění, které se stalo v úterý kolem poledne na poli u severočeské obce...

Další z rubriky

Vedro trápí Evropu. V Rakousku zachránili Čecha, v Německu řádí naháči

Koupání pod Eiffelovou věží. Na Francii útočí 40stupňová vedra. (26. 6. 2019)

Do západní a jižní Evropy dorazila vlna veder z Afriky. Obavy vyvolává zejména ve Francii, kde platí druhý nejvyšší...

V čele Rady Evropy podruhé stanula žena, chorvatská ministryně zahraničí

Novou generální tajemnici Rady Evropy se stala chorvatská ministryně zahraničí...

Rada Evropy, která sdružuje 47 evropských zemí, má novou generální tajemnici. Po středečním hlasování Parlamentního...

Nový tragický symbol migrantů do USA: otec s dvouletou dcerou se utopili

Mexická policie uzavřela místo na řece Rio Grande, kde utonul salvadorský...

Zoufale se snažili překonat hraniční řeku Rio Grande z Mexika do USA. Pětadvacetiletý muž s dvouletou dcerou na zádech...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz