Tři dopravní letouny společnosti US Airways, které měly na palubě skoro dvě stě lidí, se v úterý ocitly nad hlavním městem USA jen několik sekund od kolize. Listu The Washington Post to prozradil zdroj obeznámený s vyšetřováním incidentu.
Problém nastal kolem druhé hodiny odpolední místního času, když se nad Washingtonem začala tvořit fronta letadel čekajících na povolení přistát na hlavní ranveji letiště Ronalda Reagana. K místu se ale blížila bouře, která zapříčinila výraznou změnu větru.
Kontrolní věž v nedalekém Warrentonu, která naviguje letadla během přibližování k místním letištím, proto chtěla změnit trasu letounů tak, aby přistávaly z opačné strany. Svůj plán sdělili kolegům na kontrolní věži Národního letiště Ronalda Reagana ve Washingtonu, jež si letouny přebírá na finální fázi přistání či vzletů.
Věž nepředala informaci o změně trasy všem
"Věž souhlasila, ale už to nepředala všem lidem, kterým to předat měla," řekl americkému listu nejmenovaný federální úředník. Stalo se tak, že jedno letadlo dostalo z letištní věže povolení k přistání a mířilo přímo proti dvěma dalším letounům, které právě z letiště vzlétly.
Přistávající stroj a první ze vzlétajících letounů se od sebe ocitly jen 1,4 míle (zhruba 2,2 kilometru), letěly přitom rychlostí několik stovek kilometrů za hodinu. Byly asi dvanáct sekund od srážky, když si pracovnice řízení letového provozu na letišti uvědomila chybu.
Okamžitě zkontaktovala přistávajícího pilota a nařídila mu prudce stočit letoun na jih, aby srážce zabránila. Pilot bleskurychle zareagoval, a když se pak zařadil do kolečka, jež letadla oblétají nad městy před tím, než dostanou povolení k přistání, upozornil, že mu začíná docházet palivo.
List The Washington Post podotkl, že všechna tři letadla nakonec bezpečně doletěla do svých destinací. Zároveň však upozornil, že v posledních letech ve Spojených státech narostl počet chyb způsobených letovými dispečery.
"Spavá nemoc" mezi dispečery
Zatímco v roce 2009 zaregistroval Federální úřad pro leteckou dopravu (FAA)
1 234 chyb během řízení letového provozu, o rok později to bylo už 1 887. A to v roce 2010 ubylo letů nad Spojenými státy zhruba o milion. Ve většině případů pasažéři nebyli ohroženi, nicméně vyskytly se i vážné chyby a Národní úřad pro bezpečnost v dopravě se na ně proto zaměřil.
Národní letiště Ronalda Reagana ve Washingtonu do statistik přispělo nejznámějšími případy. Spojené státy šokovala například zpráva, že tam letový dispečer během směny usnul. Pak se ukázalo, že únavě podléhali vedoucí řízení letového provozu i na jiných letištích v USA (více o skandálu se spícími dispečery čtěte zde).
Dalším incidentem, ve kterém figurovalo Národní letiště Ronalda Reagana ve Washingtonu, pak byl případ, kdy se stroj s republikánským kongresmanem Jamesem Sensenbrennerem přiblížil k dalšímu letounu tak blízko, že před srážkou varoval i systém na palubě stroje.