Pád janovského mostu v srpnu 2018 byl jedním z nejhorších neštěstí svého druhu v evropských dějinách. Do pětačtyřicetimetrové hloubky se zřítila 200 metrů dlouhá část mostu, zavěšená na nejzápadnějším ze tří vysokých pilířů.
Spolu s vozovkou spadlo na skladiště, železnici a do rozvodněné řeky Polcevery více než třicet osobních a nákladních aut.
Nehoda si vyžádala celkem 43 obětí na životech. Mezi lidmi, kteří pád přežili, byl také český řidič kamionu Martin Kučera.
Včasné dokončení nové infrastruktury je podle agentury Reuters klíčem k obnovení spojení mezi Janovem a Francií.
„Je to staveniště, které nikdy nespí,“ popisuje Nicola Meistro, provozní ředitel největší italské stavební společnosti Salini Impregilo, která má stavbu na starost společně s firmou Fincantieri specializující se na stavbu lodí.
Projekt mostu má být hotov do konce dubna 2020. Rozpočet činí 202 milionů eur (5,2 miliardy korun). Podobu nového mostu navrhl zdarma architekt Renzo Piano, který se v Janově narodil. Stavba má podle Piana připomínat loď a evokovat tak slavnou mořeplaveckou historii tohoto přístavního města.
Vizualizace nového mostu od architekta Renza Piana:
Dělníci už podle serveru GCR umístili všech osmnáct 45 metrů vysokých betonových pilířů. Do konce února stavaři umístili už sedm z devatenácti částí nové mostovky, která bude po dokončení celkově měřit 1100 metrů.
„Snažíme se dokončit most v termínu, neustále usilovně pracujeme,“ uvedl stavbyvedoucí Stefano Mosconi. Na stavbě bylo použito přibližně sedmdesát tisíc metrů krychlových betonu. Velká část odvedené práce ale podle Mosconiho není vidět, protože základy pilířů leží padesát metrů pod zemí.
„V práci nás povzbuzují miliony lidí. Chtějí, aby se nám podařilo stanovenou výzvu splnit ve jménu naší země. Je to ta největší odměna, kterou za naši práci můžeme dostat,“ uvedl Pietro Salini, generální ředitel Salini Impregilo.
Pro projekt je klíčová bezpečnost a dlouhá životnost, konstruktéři vzali v potaz také environmentální aspekty. Most bude z energetického hlediska soběstačný a osvětlovacímu systému budou elektřinu dodávat solární panely. „Jsme přesvědčeni, že to bude zlomové pro náš sektor i pro celou zemi,“ řekl Meistro.
Jak se bude nový janovský most jmenovat, není zatím jasné. Podle starosty Marca Bucciho dostává radnice od obyvatel neustále mnoho tipů. „Nebude snadné ho vybrat. Jména mostů a tunelů jsou obvykle geografická, ale tentokrát bychom chtěli předat jinou zprávu,“ uvedl Bucci pro list La Stampa.
Praha měla mít lávku letos v únoru, nakonec si počká do října
Zatímco Janov se mostu dočká každou chvíli, Pražané stále čekají na novou Trojskou lávku přes Vltavu, která měla podle primátora Zdeňka Hřiba stát na místě té původní do letošního února. Při zřícení lávky, která spojovala Troju s Císařským ostrovem, se koncem roku 2017 zranili čtyři lidé, z toho dva vážně.
Nová Trojská lávka odolá tisícileté vodě, při povodních sklopí zábradlí |
Stavbu nové lávky pro chodce a cyklisty zahájil magistrát nakonec až loni v listopadu. Podle nového termínu má být dokončena do konce letošního října. Stát bude 128 milionů korun. Přepravu na místě zajišťuje v současnosti přívoz.
Praha má problémy se stavem mostů dlouhodobě. Ve špatném stavu je i několik mostů přes Vltavu, mezi nimi například Libeňský a Hlávkův, most Legií a Palackého most. Město prostřednictvím TSK zahájilo diagnostiku jejich stavu, stejně jako lanového mostu na Jižní spojce.