„Všechna vozidla v konvoji, který vezl rakety, byla součástí ruských ozbrojených složek,“ prohlásil podle BBC nizozemský vyšetřovatel Wilbert Paulissen na tiskové konferenci v nizozemském městě Bunnik.
Mezinárodní Společný vyšetřovací tým (JIT), který tvoří experti z Nizozemska, Malajsie, Ukrajiny, Belgie a Austrálie, dospěl k závěru, že odpalovací zařízení bylo součástí 53. protivzdušné brigády ruských ozbrojených sil sídlící v Kursku. Raketa byla odpálena u obce Pervomajskyj, která je pod kontrolou proruských separatistů.
Nápis na raketěPlášť motoru rakety je označen evidenčním kódem "9D1318869032". Údaj "9D131" je označením motoru rakety série 9M38. Následující číslo 8 je kódem výrobce, což je v tomto případě Dolnoprudenský vědeckovýrobní závod na severu Moskvy. Za ním je uvedeno číslo 86, které znamená rok výroby, tedy 1986. Poslední čtyřčíslí 9032 je označením konkrétního použitého motoru. |
Zástupci JIT novinářům ukázali úlomek rakety - viditelně je na něm napsané označení 9D1318869032. Zpráva vyšetřovatelů dodává, že oba nalezené úlomky byly prokazatelně součástí rakety Buk série 9M38. Do jaké míry byly fragmenty částí zbraně použité ruskou 53. brigádou, nelze prý zatím s jistotou říct.
Odborníkům se také podařilo zrekonstruovat cestu protivzdušného komplexu Buk z Kursku do Donbasu. Kdo ho v osudný den obsluhoval, stále není známo. Vyšetřovatelé proto vyzvali veřejnost, aby jim poskytla detailní informace o obsluze odpalovacího Novinářům nicméně sdělili, že počet „zájmových osob“ se snížil z původního sta na několik desítek.zařízení.
Podle Paulissena není pochyb o tom, že použitou zbraní byl systém Buk. Má totiž podle něj „mnoho specifických znaků, které jsou samy o sobě jakýmsi otiskem prstů“. Získali jsme mnoho důkazů, ale obvinění ještě není připraveno,“ řekl nizozmeský prokurátor Fred Westerbeke.
Podle dřívější dohody států, které se na vyšetřování podílejí, bude o vině podezřelých osob rozhodovat nizozemský soud. Kdy se tak stane, zatím nikdo nedokáže říci.
Je to provokace, zní z Doněcku
Boeing 777 během letu Malaysia Airlines (MH17) se zřítil 17. července 2014 u vesnice Hrabove v Doněcké oblasti na území ovládaném proruskými separatisty. Na palubě bylo celkem 298 lidí, z toho 193 Nizozemců. Neštěstí nikdo nepřežil. Rusko popírá, že by se na zkáze letounu společnosti Malaysia Airlines jakkoli podílelo.
Nizozemská vyšetřovací komise komise už v roce 2015 došla k závěru, že letoun poslala k zemi raketa odpálená ze země. JIT o rok později konstatoval, že raketový systém Buk pocházel z Ruska a po sestřelení letu MH17 se z území ovládaném proruskými separatisty opět vrátil za hranice.
Na zprávu JIT ve čtvrtek reagovalo „ministerstvo obrany“ povstalecké lidové republiky v Doněcku. Náměstek ministra Eduard Basurin agentuře DAN řekl, že z toho, co z rakety Buk zůstalo, nelze určit její původ. „Žádná ruská výzbroj, ani baterie Buk, na Donbasu tehdy nebyla a není ani teď,“ řekl Basurin a zprávu mezinárodního týmu označil za provokaci.
Ruské ministerstvo obrany ve čtvrtek uvedlo, že ruská armáda nemá se sestřelením letounu nic společného. Výpovědi svědků podle něj dokazují, že boeing byl zasažen raketou vypálenou z území kontrolovaného Ukrajinou.
„Ruská strana předložila vyčerpávající důkazy - potvrzené mimo jiné i zkouškami v terénu -, které jednoznačně ukazují na účast právě ukrajinských protiletadlových raketových systémů Buk na zničení letadla Boeing 777 nad Ukrajinou“, uvádí se v reakci ruského ministerstva obrany.
Systém Buk je samohybný protiletadlový raketový komplet středního dosahu určený primárně na ochranu mechanizovaných a tankových jednotek před vzdušným útokem. Jeho rakety nejsou samonaváděcí. To znamená, že je operátor musí během letu takzvaně sledovat. Pokud by chtěl akci přerušit, je to možné.
Oproti vžité představě, že raketa cíl (letadlo) přímo zasáhne, ve skutečnosti do něj nenarazí, ale vybuchne vedle něj (případně pod ním). Vzniklé střepiny mají větší ničivý účinek (o komplexu Buk jsme psali podrobně zde).
14. října 2015 |