López Obrador na pravidelné ranní tiskové konferenci probírá různá témata, divákům už na nich ukázal i amulety, které ho podle něj chrání od zlého a před koronavirem. Někdy jeho hosté Mexičanům radí, kde si pořídit nejlevnější benzin.
Zatímco hlava státu o nich hovoří jako o platformě, kde poskytuje informace, které média ignorují či překrucují, ozývají se i hlasy, že pořad využívá k propagandě a útokům na své kritiky.
„Je to můj oblíbený seriál. Kterýkoli reportér může vystoupit a přímo zpovídat prezidenta. On přitom ukazuje svou lidskou tvář, bez scénáře,“ míní naopak překladatelka Ana Errastiová, která bydlí v mexické metropoli.
Raúl Juárez si nenechá ujít ani jeden díl, byť už třicet let žije ve Spojených státech. Tiskové konference mexického prezidenta sleduje na internetu. Rád se prý denně dívá, jak se mexická vláda vypořádává s dlouholetou korupcí. Právě boj s úplatkářstvím je jednou z priorit Lópeze Obradora. „S tímto mužem korupce skončí,“ věří Juárez.
Další lidé jsou však k ranním tiskovým vystoupením mexického prezidenta kritičtější. Například Jan-Albert Hootsen, jenž v Mexiku zastupuje nezávislý Výbor na ochranu novinářů (CPJ), vnímá tento program jako platformu, které prezident využívá spíše pro útoky na své kritiky než prostor pro poskytování informací.
Mexický prezident spoléhá na armádu. Její rostoucí moc vyvolává znepokojení |
„Vláda se neuchyluje k přímé cenzuře, kterou se oháněly bývalé vlády, což je pozitivní,“ řekl Hootsen. Podle něj jsou však prezidentovy verbální útoky škodlivé. Jsou totiž pronášeny v zemi, kde jen za dobu jeho vlády zavraždili přes dvacet žurnalistů.
Alfredo Coutiňo z mezinárodní ratingové agentury Moody’s pak upozorňuje, že prezidentovy tiskové konference „obsahují málo objektivních informací o velkých ekonomických otázkách“.
Byť se tiskových konferencí účastní někdy i další mexičtí činitelé, sedmašedesátiletá hlava státu při nich z televizních záběrů nikdy nemizí, píše agentura AP. Podle ní také naprostou většinu času na dotazy novinářů odpovídá sám Obrador, jenž si během nich dopřeje maximálně pauzu nutnou ke krátkému usrknutí ze sklenice s vodou.
K snídani maňanera
Prezidentská kancelář odhaduje, že tiskové konference nazvané pro časnou hodinu vysílání „La Maňanera“ (výraz pro časné ráno či pro ranní ptáče) sleduje denně v průměru deset milionů diváků. Tento údaj však podle AP nelze ověřit.
Sen o kráskách a luxusu. Mexické kartely na sítích lákají mladé rekruty |
Noviny Milenio nicméně v listopadu informovaly, že se počet zhlédnutí programu na facebookovém účtu prezidenta za poslední rok v porovnání s rokem 2019 ztrojnásobil. Denně tam pořad zhlédnou stovky tisíc lidí.
Kromě toho prezidenta na portálu YouTube sledují více než dva miliony diváků a další se na pořad dívají přes jiné platformy. Prezident tak má publikum velikostí srovnatelné s některými oblíbenými telenovelami, podotkla AP.
Jejich dlouhodobý dopad se teprve ukáže, nicméně řada Mexičanů si už nedokáže představit, že by se vrátila doba, kdy mezi obyvateli země a prezidentem panoval odstup a některé hlavy státu roky neodpověděly na předem neschválený novinářský dotaz, píše AP.