„Kolem 16:30 jsme zpozorovali, jak se oddělila přední části plavidla,“ uvedl v prohlášení Mauricijský národní krizový výbor. Palivo, které začalo minulý týden unikat do Indického oceánu, znamená pro obyvatele ostrova zatím největší ekologickou katastrofu, která se u ostrova kdy stala, informoval server CNN.
Na Mauriciu stále bojují s únikem paliva. S likvidací pomáhají i dobrovolníci |
Trhlina uvnitř trupu lodi se se začala rozšiřovat počátkem tohoto týdne. Přední část japonské nákladní lodě chce nyní majitel odtáhnout na volné moře, kde ji nechá potopit. Zadní část plavidla zatím dál zůstane na místě havárie. Odstranění vraku nejspíš potrvá měsíce. Mauricijská vláda už dříve oznámila, že bude japonskou společnost Nagashiki Shipping žádat o odškodnění.
Tal Harris, šéf komunikace pro organizaci Greenpeace Africa, server CNN informoval, že mauricijské úřady „označily oblast za zakázanou zónu“ a požádaly dobrovolníky, kteří pomáhali s odklízením uniklého paliva, aby ukončili svou činnost.
OBRAZEM: Mauricius čelí ekologické pohromě. Z lodi uniklo 1000 tun paliva |
Ze 300 metrů dlouhé lodi MV Wakashio začalo kvůli poškození nádrží po havárii unikat palivo, do moře se ho dostalo celkem asi tisíce tun. „Nacházíme se v situaci ekologické krize,“ oznámil mauricijský ministr životního prostředí Kavy Ramano.
Mauricius vyhlásil stav ekologické nouze, aby ochránil cenné ekosystémy včetně korálových útesů či mangrovových porostů na pevnině.
S pomocí odborníků se také začaly postupně odčerpávat asi tři tisíce tun paliva, které v nádržích na palubě zbyly. V době, kdy se plavidlo rozlomilo, byly nádrže téměř prázdné. Do oceánu se tak dostalo už jen malé množství palivového oleje.
Podle vědců se zatím nedá přesně odhadnout rozsah škod, které únik paliva způsobil. Důsledky ekologické havárie ale může pociťovat ostrov, jehož ekonomika je závislá na turistickém průmyslu, ještě desítky let, napsala agentura Reuters.
Loď uvízla na útesu už před měsícem: