S odvoláním na prokuraturu o případu v pondělí informovala agentura MTI.
Maďarská vláda stanovila cenový strop pro litr paliva na 480 forintů (asi 29 korun), ale tankovat za tuto cenu smějí jen vozidla s maďarskou poznávací značkou, aby se zabránilo takzvané benzinové turistice.
Devětadvacetiletý Slovák se přes Maďarsko vracel zpět do vlasti z dovolené v Chorvatsku, uvedl mluvčí prokuratury Csaba Pirger. Když turista dojel do města Nagykanizsa, rozhodl se doplnit nádrž. Předtím však vyměnil slovenskou poznávací značku na svém autě za falešnou maďarskou.
Tu získal na Slovensku, aby měl nárok na levnější palivo. Na benzinové stanici se zeptal obsluhy, kolik paliva si smí koupit, ale pak dostal strach a odjel bez tankování. Pravé poznávací značky vrátil na své vozidlo sotva 50 metrů od čerpací stanice a ty falešné odložil do auta.
Cizinci mají v Maďarsku tankovat za vyšší cenu, benzinky jsou bezradné![]() |
Vedoucí čerpací stanice o incidentu informoval policii. Ta pak muže našla na jiné čerpací stanici a falešné poznávací značky zabavila. Prokuratura Slováka obvinila ze zneužití poznávacích značek jako jedinečného identifikátoru.
Zda je vozidlo způsobilé čerpat benzin či naftu za zvýhodněnou cenu, o tom rozhoduje kód na poznávací značce. Cenový strop u pohonných hmot platí od konce července jen pro maloobchodní spotřebitele.
Maďaři cenový strop zavedli loni v listopadu, kdy stanovili jednotnou maximální cenu pro benzin s oktanovým číslem 95 i pro naftu. Vláda omezení zavedla ještě před jarními volbami, aby ochránila spotřebitele před dopady inflace, která je teď v Maďarsku – podobně jako v mnoha dalších zemích – na nejvyšších hodnotách zhruba za dvacet let. Cenový strop bude zatím platit do října.
Evropská komise (EK) v polovině července zahájila vůči Maďarsku právní kroky, protože jí vadí odlišné ceny pohonných hmot pro vozidla se zahraniční poznávací značkou. Podle EK je opatření diskriminační a v rozporu s pravidly vnitřního trhu, proto zahájila vůči Budapešti řízení o porušení povinností.
Maďarsko začalo řidiče se zahraničními poznávacími značkami u čerpacích stanic odmítat, když se tam začaly tvořit dlouhé fronty a situace byla pro maďarské občany neúnosná.
Šéf maďarské energetické společnosti MOL Zsolt Hernádi v rozhovoru s televizí ATV začátkem července řekl, že Maďarsko by mělo cenový strop u pohonných hmot zrušit, protože opatření časem povede k nedostatku paliv.