Diskuse k článku

Boeingu se za letu urvala lopatka motoru a prorazila díru do trupu

Letadlo americké společnosti Southwest Airlines muselo na konci srpna nouzově přistát poté, co se uvolnila část jeho levého motoru a poničila trup letadla. Výsledky vyšetřování nyní ukázaly, že se při letu oddělila lopatka dmychadla motoru, která následně narazila do letounu. Podle vyšetřovatelů je za poruchou zřejmě únava materiálu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47o56s15e87f 49P19o46l43í75v21k97a 1492747906529

No, je jednou fajn číst o selhání letadla, kde to všichni přežili R^

(ale ani tak bych tam nechtěl být ;-) )

+1/0
13.9.2016 22:25

P19e82t28r 75K29a13r66a14f81i72á92t 3270407176300

Akorát že to není lopatka "dmychadla", ale kompresoru spalovacího vzduchu plynové spalovací turbíny - proudového motoru.

0/−5
13.9.2016 15:09

V49o15j61t75ě13c60h 23H26o29r92s86k25ý 7487217461302

Lopatka dmychadla to je. Dal máte nízkotlaký kompresor, vysokotlaký kompresor, spalovací komoru, vysokotlakou turbínu a nizkotlakou turbínu...

+4/0
13.9.2016 15:48

P12e11t30r 16M77i81c45h38a78l 2790524331252

Docela se divím, že to plášť neudržel.

0/0
13.9.2016 15:03

P56a90v15e36l 55N70e92d86ě98l86a 5916950654981

Tyto stroje používá tuším Ryan Air.

+1/−2
13.9.2016 14:03

I81v42o 87J28a91n44á52č90e25k 8203113511672

Co tím pan jako chtěl říct?

+6/0
13.9.2016 14:19

M69a33r95t32i18n 89P11l71o12c80e87k 8911494532426

To kdyby věděl.....

0/0
13.9.2016 14:27
Foto

J12i24r38i 19B22i81l62i94n90a 5618590877

737 je v soucasne dobe nejrozsirenejsi letadlo na svete.

+2/0
13.9.2016 14:44

M72a65r74t94i34n 14K13a32r62á13s64e82k 9168633378798

Tyto stroje pouziva tusim vetsina aerolinek na svete....

Mimochodem ryanair pouziva jiny 737 a to verzi 737-800 a obejdnanem ma 737 MAX 200....

0/0
13.9.2016 15:02

R60a98d36i52m 89P19o87l11á81š91e39k 9846163379159

Myslím, že měl na mysli motor, ne letadlo.

0/0
13.9.2016 15:50

M70i57r11c38o 16J37a85n62s87k45y 7311794989592

Z Pensacoly do Orlanda , zhruba 2 hod letu? Leda tak mozna na rogalu. Normalnim letadlem, mozna hodka max.

+1/−1
13.9.2016 13:40

Š54t12ě57p54á82n 43F90r35a16n96c62l 8764729224420

Á, promluvil znalec...

https://www.kayak.com/flights/PNS-MCO/2016-09-20

;-D

+1/−2
13.9.2016 13:54

M73i27r26c34o 97J92a34n14s34k30y 7511744459482

Nejdriv si zjisti, o jake letadlo slo. Normalnim letadlem B737 to trva mozna hodku.Ten Saab 340 na ktereho tu odkazujes leti v prumeru o polovinu pomaleji nez normalni B737

0/0
13.9.2016 14:04

Š16t68ě39p88á51n 37F88r80a40n33c93l 8234459514130

Až na to, že přímý let z PNS do MCO žádný B737 nelítá. Lítá tam akorát ten Saab v barvách Silver Airways. A nějak nemám ten dojem, že by to vypadalo jako rogalo. Odborníku. ;-D

https://www.google.cz/search?q=silver+airways+Saab+340/340B&tbm=isch

0/−2
13.9.2016 14:21

M75i38r63c73o 30J23a28n14s54k11y 7651294979322

Odbornik jsem na rozdil od tebe, akorat podle kayaku coz tady dal za odkaz, tak to je pouze orientacni doba letu. Realna doba letu je podstane nizsi. Navic z toho New Orleans letel B737, ktere bezne pouziva Southwest a ne Saab 340, odborniku;-D

0/0
13.9.2016 15:14

Š33t40ě68p54á85n 10F38r33a87n30c83l 8534929864920

Jenže ten zase nelítá tu trasu Pensacola-Orlando, že? A i podle Silver Airways ten let trvá 1:54. A ti to asi taky odhadují, že? Komiku. ;-D

Končím.

0/−1
13.9.2016 15:19

M40i83r57c82o 10J58a91n87s10k25y 7341874639842

Koncit muzes, ale od pocatku se tady pise o B737 a ne o nejakem Saabu 340. Napriklad 2 hodiny letu od Orlanda je napriklad Houston a ten je podstatne dale nez Pensacola. To jsi rovnou mohl napsat,ze z Pensacoly zajdes pesky do Orlanda za 2 dny...Od pocatku se psalo o B737, tak si neplet letadla, pokud jsi ve skutecnosti nejake videl...;-D

0/0
13.9.2016 15:45

I87v85o 18J89a57n17á91č34e67k 8583503741512

Je to 45 minut letu, ale tady se to neřeší, dvě hodiny zní tak nějak víc akčněji.

+1/0
13.9.2016 14:21

K49a42r88e75l 30L41a21n23g26r 2172457960738

S jednim motorem leteli ;-). Takze hodka a neco urcite vzhledem k tomu, ze musel klesat po vetsim radiusu nez normalne.

0/0
13.9.2016 14:48

I40v52o 68J39a61n21á73č48e10k 8443753631442

Ale no tak, tady jde o vzdálenost mezi těmito dvěma místy udaná délkou letu. Nikoliv vztaženo k dané situaci. Nikdo normální by to s jedním motorem a v tomto stavu letadla neletěl.

+2/0
13.9.2016 15:22

J78i10ř16í 25E98n41g35l17i52š 1545219495141

Tohle by se u motorů Rolls Royce asi nestalo! Mají mnohem lepší ochranný prstenec!

0/−2
13.9.2016 13:29

I56v52o 70J70a77n71á92č83e75k 8493653381962

Stává se to zcela běžně u všech motorů.

+1/−1
13.9.2016 14:22

K39a10r13e48l 97L23a22n84g61r 2202167100188

No to teda nestava!

+2/0
13.9.2016 14:48

I13v71o 65J87a96n56á88č56e64k 8313763391652

Letos už pátý případ, loni 4 případy, v roce 2013 celkem 5 případů, v roce 2012 celkem 9 případů, v roce 2011 celkem 7 případů a v roce 2010 celkem 12 případů.

Navíc poměrně velmi vážný a medializovaný případ právě motoru Rolls Royce byl u Qantasu s A388 a každý ví že to už moc sranda nebyla.

Jinými slovy pan Jiří Engliš neví co píše...

0/0
13.9.2016 15:28

K13a69r59e13l 60L50a85n11g12r 2342137130558

Z kolika spusteni motoru? A pocitate tam lopatky utrzene vlivem ptaku? Nebo jen unavou materialu?

+1/0
13.9.2016 15:47

I96v36o 29J94a41n63á69č69e67k 8303273861512

Přečtěte si v klidu prosím znova vše od prvního příspěvku a poté se zamyslete. Pro jistotu, speciálně pro vás, dodám, že slovy u všech motorů bylo myšleno u všech motorů různých výrobců. Má reakce je primárně zaměřena proti tvrzení, že u RR se to stát nemůže což je nebetyčný nesmysl.

0/0
13.9.2016 15:51

K18a48r50e73l 78L35a19n42g19r 2512347570588

Utrzena lopatka fakt neni bezny jev. Je to nestandartni jev. Pokud by dle vas byl bezny tak jsou tech pripadu stovky mesicne...

+1/0
13.9.2016 15:56

I65v23o 16J11a47n62á84č50e58k 8623363691882

Pokud se něco stává několikrát ročně, pak je to běžný problém. Navíc uváděné případy jsou pouze ty, kde došlo k poškození pláště motoru. Ulomených lopatek je mnohem více. Nevím o co vám jde, ale pokud se něco stává jednou za jeden až dva měsíce, pak je to poměrně častý problém. Navíc je to jev docela nebezpečný a o to hůř.

0/0
13.9.2016 16:02

K23a68r95e44l 49L41a25n19g41r 2472607370548

Pokud řeknete vyšetřovateli, že je to běžný problém. Tak máte problém vy jako výrobce, prostě jednoduše firmu nechají zavřít a všechna letadla uzemnit na vaše náklady.

0/0
13.9.2016 17:05

I77v92o 23J87a84n93á46č82e96k 8553623661822

Já píšu o reálné situaci, která tady je. Vy o tom, že se to nestává a tudíž by toto byl první případ, ale tak tomu není. Ano, stávat by se to nemělo, ale bohužel se to stává i přesto, že se motory testují právě pro tento případ.

0/0
13.9.2016 17:29

J64i12ř10í 58E85n23g14l89i22š 1505469735121

Vy si zase pro změnu přečtěte co píšu. Ochranné prstence motorů RR jsou testovány tak, že kdyby došlo k defektu lopatky, nesmí proniknout do trupu letadla.

0/0
13.9.2016 16:14

I91v42o 49J33a75n54á72č91e83k 8903363701762

Proč tedy tyto vaše ochranné prstence v praxi dovolí to o čem píšete, že dovolit nemají? Prosím o jasné vysvětlení. Děkuji.

0/0
13.9.2016 16:15

K42a32r15e25l 22L42a76n65g76r 2222187820608

Ochranný prstenec nedovolí odletět lopatce jejím směrem pohybu! A to ani v praxi! Docela by mě zajímala vaše profese, protože to co tu předvádíte nemá s letectvím co dělat, to je představení teoretika a ještě k tomu amatéra.

0/0
13.9.2016 16:51

I47v33o 63J65a52n76á23č82e11k 8133433731782

Je vidět, že jste zcela mimo. Jakékoli argumenty ignorujete a píšete si to svoje. Pokud byste měl pravdu, nestávaly by se poruchy, kdy lopatka/ky opustí prostor motoru.

Na rozdíl od vás jsem uvedl nejznámější případ nehody, kdy k tomu došlo a navíc u motoru RR. Z vaší strany bez reakce, protože se vám to nehodí. Co k tomu dodat?

0/0
13.9.2016 17:27

K18a93r89e79l 20L72a86n19g79r 2802837950378

Koukám na fotky a žádná z lopatek neopustila motor ve směru rotace, tj kolmým na trup letadla. To stále nedokážete pochopit, že? To je jedna funkce ochranného kruhu, druhá je nedovolit utržené turbíně opustit prostor motoru. To že utržené lopatky vyletí směrem dozadu je jev běžný a dokonce i žádaný, napáchají tak nejméně škody.

0/0
13.9.2016 17:48

I13v96o 45J25a29n40á50č25e16k 8493373281482

To nemá cenu, podívejte se na http://www.avherald.com/h?article=43309c6d/0032&opt=0. Díry v trupu, v křídle, přetržené kabely, poškozené křídlo, hydraulika, ovládání motoru a to vše motor RR.

Pokud jste si stále ještě nevšiml, reagoval jsem na příspěvek pana Jiřího Engliše: Tohle by se u motorů Rolls Royce asi nestalo! Mají mnohem lepší ochranný prstenec!

Nyní mi, prosím, k tomu něco napište, že se to nestává.

0/0
13.9.2016 17:56

K59a57r93e40l 29L71a51n42g34r 2822757950128

Vy tu napíšete, že se to stává běžně... A čekáte, že vám to každý sežere, že je to běžný jev... Přitom je to jev zaviněný x faktory. A pak tu začnete tahat další králíky z klobouku. Fakt tam nevidím nikde u té 388 vylétlou lopatku směrem do trupu v ose rotace, tj v pozici kdy má největší kynetickou sílu.

Vytáhnete Qantas, který je úplně jiný případ, kde neulétla lopatka fanu, ale začalo to olejovou soustavou... Když už srovnávat tak stejnou závadu ;-)

0/−1
13.9.2016 18:05

I45v94o 51J67a51n79á68č24e73k 8263463841832

Desítky případů za posledních pár let znamená, že se nejedná o nic výjimečného.

Pokud vám jde o hnidopišský přístup, pak se dá říct, že každá závada je zcela jedinečná a žádná závada se neopakuje.

Pletete tady jedno přes druhé, najednou tady řešíte příčinu závady. Původní význam mé reakce trvá, motorům RR se tyto typy závad (uncontained engine failure) prostě stávají také a není pravda, že by RR byl něčím výjimečným.

Přeji hezký zbytek dne.

+1/−1
13.9.2016 18:14

M12a32r63t11i54n 61R61a70y23m39a24n 4482618223548

Jojo .. tuhle zpravu jsem si cetl par dnu predtim nez mi pri dalsim letu Southwest airlines prerusili start v pulce, protoze nam usla predni guma. Zajimavy pocit. :-D

0/0
13.9.2016 13:23

I94v78o 23J69a29n27á94č54e73k 8483963571582

No a podařilo se ji probudit nebo ne?

+5/0
13.9.2016 14:23

M34i85l41a56n 54N45o69v28o78t32n38ý 2230441401315

Únava materiálu je vždycky problém.

0/0
13.9.2016 14:25

O65d36s28t89r66a24n28ě93n12ý 76U65ž66i17v77a88t61e57l

Uživatel požádal o vymazání
+4/−3
13.9.2016 13:06

J13á12n 45K37o96t66ú92č 2256524358256

Lenže toto je civilné letectvo. :) Snáď nechcete tvrdiť, že let mal v pohode pokračovať až do cieľa...

+2/0
13.9.2016 13:09

P56e84t55r 83M85u72n87z46a29r 1165891449156

Navíc ta utržená lopatka mohla poničit řízení. A s tím by se pak špatně letělo.

0/0
13.9.2016 13:12

O90d38s79t87r78a61n50ě88n69ý 80U19ž42i93v93a68t69e34l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
13.9.2016 14:27

K73a24r88e13l 47L27a30n81g79r 2432887520428

Jaka tahla rizeni? Tohle ma FBW

0/−1
13.9.2016 14:51

M50a22r66t40i45n 67K85a14r46á89s84e36k 9858143458518

Boeing?

+1/0
13.9.2016 15:08

J90i77r29k76a 94S42v75e55j12k53o21v58s16k97ý 2279606461373

B737 taky dokáže s prstem v nose letět i přistát s jedním motorem (taky doletěl a přistál). Jenomže tohle není válečný stav a nikdo nestojí o rizika, která poničený motor přináší. Takže šupem na nejbližší letiště. Přistává se i kvůli prkotinám.

+6/0
13.9.2016 13:20

P39e95t74r 63P57r10u82s 7297365349132

Jenze tu a tam nektery nedoletel. ;-D

0/0
13.9.2016 13:43

P75a61v22e83l 39L88a64š69t74o46v18k46a 4218379916563

Puchmajer: Motor je čtyřtakt,dvanáctiválec, větrem chlazenej, spodem sťouchanej. Takže válcůmáme dost, čili kdyby jeden kiksnul, tak to prakticky nepoznáme, protožeto klidně pobězí na jedenáct válců. Můžousamozřejmě kiksnout i dva, pak by to běželo na deset válců.Můžou kiksnout i tři, a můžou kiksonout i čtyři....

Žába: A tak dále, Bohoušku...

Puchmajer: Ovšem upozorňuju, že kdybyjich kikslo jedenáct, tak - to ať se na mě nikdo nezlobí - to tenjeden válec prostě neutáhne.

Žába: (chlácholivě) Nosamozřejmě, to nikdo přece.....

0/0
14.9.2016 8:55

Najdete na iDNES.cz