Let číslo 182 směřoval z kanadského Montrealu do Dillí s mezipřistáním v Londýně. V 9:15 SELČ ve výšce 9 500 metrů explodoval kufr v zavazadlovém prostoru. Na palubě bylo 329 osob, z toho 22 členů posádky. Nejvíce, celkem 268, bylo v letadle kanadských občanů většinou indického původu, asi 85 pasažérů byly děti. Všichni zahynuli.
Počtem obětí jde o druhý nejhorší teroristický útok na letadlo. Překonaly jej pouze atentáty na Světové obchodní centrum v New Yorku z 11. září 2001. Zároveň jde o páté nejhorší letecké neštěstí vůbec, nepočítaje právě útoky z 11. září.
Útok v rekonstrukci „Exploze nad Atlantikem“ |
Když dispečeři ztratili s letadlem kontakt, rozeběhlo se rozsáhlé pátrání. „Nevím proč, ale ten den jsem měl zlé tušení,“ vzpomínal jeden z dispečerů Michael Quinn. Záchranáři zbytky letadla nalezli po dvou hodinách. Trosky zůstaly rozesety po patnácti kilometrech mořské hladiny.
Že za pádem letadla stojí teroristický útok, začalo být jasné poměrně brzy. „Jen dvě těla nesla známky utonutí, to znamenalo, že všichni ostatní byli mrtví dřív, než dopadli do vody,“ řekl patolog Cuimin Doyle. Vyšetřování ale ukázalo, že černé skříňky neukazují žádné nesrovnalosti. Příčina pádu Boeingu tak musela přijít okamžitě.
Zhruba hodinu před pádem Boeingu do irských vod vybuchla bomba na letišti v Tokiu. Exploze zabila dva japonské zaměstnance letiště a čtyři další lidi zranila. Nálož byla ukryta v zavazadle, jež přiletělo z Vancouveru na jméno M. Singh. Mělo být dále přeloženo do letadla společnosti Air India se 177 lidmi na palubě mířícího do Bangkoku. Navíc se ukázalo, že jeden pasažér si koupil lístek na palubu Air India 182, ale nikdy na ni nenastoupil. Opět M. Singh.
Za oba atentáty je zřejmě zodpovědná sikhská teroristická organizace Babbar Khalsa. Odsouzen byl za ně jen jeden člověk – Kanaďan Inderjit Singh Reyat, automechanik z kanadského Duncanu.
Nedostatek důkazů
Reyat byl zatčen v Británii v únoru 1988 a v prosinci 1989 byl vydán do Kanady, kde byl v květnu 1991 odsouzen k 10 letům vězení za smrt dvou Japonců na tokijském letišti. V červnu 2001 byl opět zatčen a posléze obviněn kvůli atentátu na letoun Air India.
Seriál: Bombový útok poslal letadlo na dno. Teroristy mohlo zastavit dodržení předpisů |
Reyat se přiznal, že pomohl vyrobit bombu, za což dostal pět let vězení; očekávalo se také, že pomůže usvědčit další obviněné, což ale neudělal.
Proces kvůli atentátu na let 182 začal v dubnu 2003 a obžalováni v něm byli ze 329 vražd prvního stupně a dvou vražd na tokijském letišti podnikatel z Vancouveru Ripudiman Singh Malik a dělník žijící v kanadském Kamloopsu Ajaib Singh Bagri. V březnu 2005 byli oba zproštěni obžaloby pro nedostatek důkazů.
U soudu s Malikem a Bagrim svědčil i Reyat, jemuž bylo později prokázáno, že pod přísahou opakovaně lhal, za což byl v lednu 2011 ve Vancouveru odsouzen k devíti letům vězení. Propuštěn byl v roce 2017.