„Benzin? Jen si to představte, 50 let ho sháním, už ho nemůžu ani cítit,“ říká Sixto González a ukazuje svou modrou elektrickou čtyřkolku. Tento osmapadesátiletý taxikář v důchodu má to štěstí, že si může kromě auta se spalovacím motorem dovolit i elektrickou čtyřkolku. Když naposledy tankoval naftu, čekal na ni v osmihodinové frontě.
Elektrické motocykly, trojkolky i čtyřkolky jsou čím dál častěji vidět v ulicích kubánské metropole, ale zatím stále převažují americká auta z 50. let minulého století nebo auta značky Lada z bývalého Sovětského svazu. Ovšem movitější Kubánci si kvůli nedostatku benzínu a nefungující MHD kupují elektrické dopravní prostředky.
Střední třída si elektroauto nekoupí, zbude na ni sdílení, říká expert z ČVUT |
Většina Kubánců však nemá na to, aby si pořídila elektrickou čtyřkolku, která v zemi stojí od čtyř do osmi tisíc dolarů, což je asi 92 000 až 184 000 korun. Někteří proto volí lacinější elektrickou motorku či tříkolku, které často používají jako taxi nebo pro přepravu nákladu.
Ve staré dílně ve městě Santa Clara stovka mechaniků montuje a lakuje elektromotorky, většina dílů se dováží z Číny nebo Vietnamu. Tento rok máme cíl 10 000 motorek, říká Elier Pérez, ředitel závodu Minerva, který jich dosud ročně smontoval maximálně 5 000. Kromě motorek má Pérez v plánu dodat letos na trh na dva tisíce elektrických tříkolek.
Nyní na Kubě podle místních úřadů jezdí 40 000 až 50 000 elektromotorek. Aut se spalovacími moty je na ostrově okolo 600 000.
„Musel jsem si ji koupit, protože nebyl k dostání benzin, fronty na něj jsou nekonečné. Tak jsem si řekl, pořídím si něco, protože musím být mobilní,“ postěžoval si 52letý zaměstnanec bezpečnostní agentury Raúl Suárez, který si koupil elektrické vozidlo.
Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová |
Vozidla na elektrický pohon začala kubánská vláda podporovat před třemi lety, když je začala zavádět do státních podniků pro jejich zaměstnance. „Kuba je pojízdné muzeum, řada aut je stará 35 let,“ uvedl Guillermo González z ministerstva dopravy. S elektrovozy snížíme spotřebu benzinu a nafty a zároveň omezíme emise,“ dodal.
Vláda se snaží zlepšit veřejnou dopravu a rozvoz potravin. Na autobus v Havaně se čeká až několik hodin. Situaci komplikují ekonomické sankce americké vlády, které trvají už šest desetiletí.
Bývalý americký prezident Donald Trump v roce 2019 ekonomickou situaci ostrova ještě zhoršil, když kvůli porušování demokracie a lidských práv zavedl sankce vůči venezuelské vládě a venezuelské státní ropné společnosti. Dodávky ropy na Kubu se tak snížily z asi 100 000 barelů denně na v průměru 56 000 v loňském roce, řekl kubánský expert na energetiku Jorge Piňón, který působí na texaské univerzitě.
Pro elektromobilitu ovšem představují problém výpadky elektřiny, se kterými se Kuba potýká. Podle Ramsése Calzadilly z ministerstva energetiky to ale nemá vliv na používání elektromobilů. „Elektrický motocykl můžeme ve spotřebě elektřiny přirovnat k ledničce,“ míní Calzadilla a s optimismem dodává, že brzy se vyřeší i problém s výpadky elektřiny.