Diskuse k článku

Španělský premiér odvolal vládu Katalánska a vyhlásil nové volby

Katalánský parlament schválil rezoluci o nezávislosti, která předpokládá zahájení procesu vytvoření samostatné katalánské republiky. Španělský premiér Mariano Rajoy se proto večer rozhodl odvolat katalánskou regionální vládu. Její pravomoci převezme ústřední vláda v Madridu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M56i82c40h77a75l 15F82r56a33n40z 7643863601982

takže Kosovo mohlo a Katalánsko nesmí...? :-/

+1/−2
28.10.2017 12:42
Foto

J46i70ř70í 39D85v71o10ř21á65k 5855289260758

Vy tady máte někde hnízdo ?

0/0
28.10.2017 13:05

V23á72c10l18a82v 72P90o37l45á46š29e39k 9646350831507

Pokud separatisté odmítnou volby a budou zabraňovat předvolební kampani ostatních stran a zabraňovat provedení voleb, bude je Madrid muset pozavírat a provede volby i bez nich. Oni se sice stanou mučedníky, ale vypadnou z politického života. Myslím, že takovou chybu neudělají, že sice ty volby označí za násilně vnucené a za křivdu, ale pustí se do předvolební kampaně s cílem ty volby vyhrát. V tom případě Madrid nebude nikoho zavírat ani omezovat, protože tím by ty volby sám zpochybnil. Pokud ve volbách drtivě vyhrají separatisté, bude to pro Španělsko i pro celou EU jasný signál, že odtržení má podporu převážné většiny Katalánců, a Madrid bude donucen k jednání, které bude dlouhé a složité, ale může vyústit i k přijetí ústavního zákona o oddělení Katalánska - dle mého názoru jiná cesta pro vznik samostatného Katalánska neexistuje. Pokud separatisté prohrají, pojede se dál jako před krizí. Pokud to dopadne víceméně nerozhodně, může to být pro Madrid důvod poskytnout Katalánsku více práv a peněz za účelem ucpání huby separatistům.

+1/0
28.10.2017 11:20

J52a60n 37Š92i93ř91i71n59a 5915535

Katalánská vláda byla ochotna ty volby vypsat, ale požadovali garance, které asi obsahovaly něco ve stylu "pokud i nový katalánský parlament většinou hlasů vyhlásí nezávislost, bude to centrální vláda respektovat. To jim Rajoy odmítl dát. Tedy v případě, kdy opět vyhrají separatisté a opět vyhlásí nezávislost, tak se na situaci nezmění vůbec nic - Madrid byť i jen o rozšíření autonomie např. na úroveň Baskicka odmítá vůbec jednat, pokud by po volbách opět vyhlásili nezávislost, tak jim opět seberou autonomii. Katalánci se snažili vyjednávat s vládou Rajoye od jeho nástupu k vládě, Madrid mnoho let všechny návrhy automaticky odmítl a odmítal o nich i diskutovat. Takže se bude volit tak dlouho, dokud separatisté neprohrají.

0/0
28.10.2017 11:37

V68á92c83l81a29v 21P89o86l66á80š19e67k 9636770771357

Separatisté ty volby určitě sami vůbec vypsat nechtěli, protože pokud Madrid uplatní článek 155 a ty volby Katalánsku násilím vnutí, tak v nich separatisté dostanou víc hlasů, než kdyby sklopili uši a ty volby poslušně vypsali sami. To by byli hodně hloupí, kdyby ty volby vypsali sami a ztratili tu výhodu. Já jsem nikde nečetl, jaké garance vlastně separatisté požadovali; pokud jste je skutečně četl, můžete mi dát na ně odkaz? Doufám, že to není jen Vaše spekulace. Pokud snad separatisté požadovali, aby jim Madrid zaručil, že při vítězství např. 75:74 získá Katalánsko automaticky samostatnost bez dalšího jednání, tak byli mimo realitu. Že ale při drtivém vítězství bude s nimi Madrid muset vážně jednat, to je samozřejmé, na to nepotřebují žádné garance. Při vítězství však separatisté nemohou hned vyhlašovat nezávislost, ale mohou žádat Madrid o vážné jednání z pozice reprezentantů většiny Katalánců. Zda to jednání vyústí skutečně až k odtržení Katalánska nebo jen k posílení jeho autonomie, to už bude záležet na šikovnosti vyjednávačů a na tom, jak velkou většinou budou separatisté v katalánském parlamentu disponovat.

+1/0
28.10.2017 11:59
Foto

J55i42ř34í 91D66v42o44ř84á81k 5445759650478

Ještě včera tady mnozí prorokovali tanky jedoucí z Madridu.

A místo toho volby. Asi budou účinější.

+1/0
28.10.2017 10:07

J30a78n 18H46l32a80v46á68č 4521619463

Nevím proč by Katalánsko nemělo být samostatné. Ono z hlediska rovnosti by se vlastně měli zrušit v rámci EU všechny velké státy a obnovit ty původní maličké, pak by se zmenšila nadřazenost velkých států.

+3/−1
28.10.2017 9:13
Foto

J20i53ř45í 95D83v70o50ř69á38k 5255239450148

Městské státy, nebo rodové společenství by mohlo být ještě efektivnější. Jeden rod bude zbírat dřevo, druhý vyrábět kamené sekery,...

+4/−1
28.10.2017 9:17

V58l28a75d36i51m47i44r 39S54e21f11l 6427882875551

V jedné větě hned dvě hrubky, že Vy budete Spanel:)

0/0
28.10.2017 10:17
Foto

J41i55ř54í 18D73v81o40ř29á31k 5905489840598

To je už zase hodina ČJ ? Tak pardon, to jsem chtěl jít za školu na čouda.

0/0
28.10.2017 11:59

V14á24c77l90a62v 93P10o27l31á28š91e26k 9196980751237

Však Katalánsko může být samostatné,pokud by si to převážná většina obyvatel přála. Ale to se nedá zjistit žádným referendem, to nám mohou říci právě ty nové volby do katalánského parlamentu. Ať se separatisté vynasnaží přesvědčit v předvolební kampani voliče a ve volbách se to ukáže. Pokud separatisté získají ve volbách převážnou většinu, bude to důvod pro Španělsko i pro celou EU, aby ty snahy o odtržení začali brát vážně. Zatím žádný takový důvod není.

+1/0
28.10.2017 10:17

P89a84v82e38l 60R80a81t83h67o90u95s83k46ý 6450169301

Ale to už se ukázalo. Minule volby vyhráli separatisté.

0/0
28.10.2017 10:35

V55á94c53l93a16v 85P63o96l34á61š40e38k 9326890811647

Minulé volby nejsou použitelné. Paní Veronika Švestková zde psala, že kterási katalánská strana byla před volbami proti odtržení, ale po volbách se spojila s jinou stranou, a teď jsou společně pro odtržení. Tato strana tedy ohledně odtržení již nereprezentuje své voliče. V těch minulých volbách určitě odtržení nebylo jedinou a nejspíš ani hlavní otázkou, takže mnozí voliči jistě volili stranu, s níž se neshodují ohledně odtržení, ale shodují se s ní třeba ohledně ekonomických otázek nebo z tradice apod. Od těch minulých voleb se také mnoho změnilo a voliči dnes již mají mnohem přesnější informace, jaké výhody a nevýhody by Katalánsku odtržení přineslo, takže možná dnes mají jiný názor na odtržení, než měli tehdy. Naproti tomu v těch nových volbách bude odtržení nepochybně daleko nejdůležitější otázkou voleb a voliči budou mít všechny informace, které budou v tu dobu dostupné. A pokud Vám to nestačí: Prostě na základě těch minulých voleb ani na základě toho referenda určitě neuzná odtržení Katalánska ani Španělsko, ani žádná jiná země EU, zatím pokud v těch nových volbách separatisté drtivě zvítězí, bude muset Španělsko i celá EU s nimi začít vážně jednat, což může vést až k osamostatnění, které by bylo nuceno uznat Španělsko a s ním i všechny ostatní země EU. Chtějí-li separatisté skutečně samostatné Katalánsko, jinou cestu asi nemají.

+1/0
28.10.2017 11:34

P30a30v55e76l 57R10a76t75h62o96u19s78k35ý 6190309471

Tak vidíte, zpochybňujete mandát poslanců pro vyhlášení nezávislosti, protože nezávislost nebyla jediné kritérium, podle kterého voliči vybírali strany. Proč tedy zavrhujete referendum, kde to bude jediné téma: jste nebo nejste pro nezávislost a plnou samostatnost Katalánska?

+1/0
28.10.2017 12:27

V80á56c19l88a52v 80R69o95u77d95e73n63s55k29ý 9522390671165

Katalánský parlament nikdy žádný mandát k vyhlášení samostatnosti neměl! Španělské zákony mu takovouto pravomoc nedávají!

0/0
28.10.2017 13:31

P12a80v24e84l 73R78a46t53h27o40u32s66k87ý 6550359311

A ani mít nebude, ani po příštích volbách. Tak proč v dalších volbách vidíte řešení?

0/0
28.10.2017 14:01

P17a84v18e34l 55R41a77t74h17o61u31s79k12ý 6980509881

Pardon, myslel jsem, že odpovídám panu Poláškovi.

V tom případě byste ale nemohl uznávat ani vznik Československa. Tam to bylo totiž ještě o rád "nezákonější". Ten nevyhlásil ani Český sněm (který by k tomu dle rakouské ústavy taky neměl mandát), ani žádné referendum (které by taky zřejmě nedopadlo, vzhledem k velkému počtu Němců a koruně loajálních Čechů), ale nikým nevolený samozvaný Národní výbor.

0/0
28.10.2017 14:23
Foto

J35i95ř50í 24D44v98o42ř34á25k 5735439250778

Tak 16 % obyvatelů Španělska ( Katalánsko ), tvoří 20 % HDP.

Je to mírný nadprůměr, ale neznamená to, že Katalánsko živí Španělsko.

Otázkou je, jaký je aktuální podíl. Pár bank, podniků, ...... už Katalánsko opustili.( Odvádí daně v jiné části Španělska. )

+3/−1
28.10.2017 9:13

J47a73n 17Š75i10ř93i31n31a 5815965

Pár faktů ohledně tvrzení jedné ženy žijící na Baleárech a tvrdící neustále dokola, že většina Katalánců nechce nezávislost a že jde o státní převrat: referendum v roce 2014 pro vyhlášení samostatného státu Katalánsko cca 80 % voličů, volby do katalánského parlamentu strany bojující za nezávislost 72 hlasů (ostatní 62 hlasů), nyní v násilně potlačovaném referendu 90 % pro nezávislost Katalánska. A řeči ohledně nízké účasti jsou zcela irelevantní - katalánská vláda nikomu (kdo splňuje podmínky pro hlasování) nebránila se voleb / referend účastnit. Jediný, kdo tomu bránil, je centrální vláda a její represivní a judikativní složky.

+5/−4
28.10.2017 8:43

P77e35t82r 17N98o70v83o32t46n38y 1331250971

Čili v parlamentu těsná většina a mezi lidma kdoví jak.

+3/−1
28.10.2017 8:46

J29a38n 79Š92i49ř19i90n30a 5265135

Rozdíl 10 hlasů zase až tak těsná většina není. Navíc pořád je to většina a její snaha o vyhlášení nezávislosti je podpořena i opakovanými referendy s celkem jasnými výsledky.

+3/−3
28.10.2017 8:49

P40e90t83r 82N16o94v33o50t94n14y 1731670261

Je to těsná většina. To je na schvalování běžných zákonů. Vyhlašovat nezávislost proti vůli půlky Katalánců je nesmysl. Proto to nikdo neuzná a skončí to špatně. Ty jasné výsledky referenda jsou opět půl na půl.

+3/−1
28.10.2017 8:57

V66l72a59d26i25m12i59r 92S41e19f50l 6907762795641

Ano, jasně vyskedky referenda - 90% pro nezávislost.

0/0
28.10.2017 10:18

P50e38t42r 86N85o14v66o14t67n79y 1101480401

Jinak je to rozdíl 5 hlasů, že? Zase malinkatá lež. (70 ze 135)

+2/−1
28.10.2017 9:01

J43a98n 73Š13i25ř63i21n75a 5815465

Výsledky voleb v roce 2015 např. i s komentářem theguardian.com/world/2015/sep/28/catalan-separatists-win-election-and-claim-it-as-yes-vote-for-breakaway. Správný poměr je 72 a 63, špatně jsem to spočítal.

+1/0
28.10.2017 9:07

P41e14t10r 10N80o96v51o73t65n13y 1551700391

Jenomže to vyhlášení nezávislosti bylo schváleno 70 hlasy. Takže jak vidět ani mezi těmi separatisty v parlamentu není jednota, pokud ti dva nehlasovali nebo odstoupili.

+2/−1
28.10.2017 9:10

M62i45r35e38k 80T67u92r22e57č32e58k 4533112740502

Kdyz mohlo kdysi vzniknout samostatne Ceskoslovensko <https://karelsykora.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=630987> tak PROC by nemohlo vzniknout samostatne Katalansko ? Aha, ja zapomel narozdil od 28. října 1918 zijeme v totalitni Evrope, ktera tyto razantne zakazala ve jmenu pseudo-demokracie, pseudo-svobody a jakesi "jůnyje"...

+1/−2
28.10.2017 8:34
Foto

J27i73ř64í 10D39v62o59ř50á53k 5105659130868

Co tady meleš o totalitní Evropě ?

+2/0
28.10.2017 9:08

M81i57r74e73k 40T53u12r72e61č28e84k 4463112770482

Katalánsko se děsí násilí, politikům hrozí za vzpouru až 30 let vězení

https://zpravy.idnes.cz/katalansko-nezavislost-omezeni-autonomie-protesty-f9d-/zahranicni.aspx?c=A171028_085304_zahranicni_ert

Zeme Evropské unie vyjadřují podporu ústřední vládě v Madridu. Šéf EK Jean-Claude Juncker řekl, že EU nepotřebuje další rozbíjení a rozdělování.

https://zpravy.idnes.cz/katalansko-nezavislost-omezeni-autonomie-protesty-f9d-/zahranicni.aspx?c=A171028_085304_zahranicni_ert

+1/0
28.10.2017 10:06

J90a52k77u31b 53R50o97u25s 3846802160399

Koukám, že v Dejvicích se dře i v sobotu.

0/0
28.10.2017 9:40

V33á82c75l86a37v 66R36o18u69d50e11n78s36k44ý 9952240111125

Zase jeden, který z historie ví pouze to, že Československo vzniklo rozpadem Rakousko-Uherska, ale o okolnostech toho rozpadu neví ani ň!

0/0
28.10.2017 13:28

M81a53r25t58i72n 14H18r23o35u65d38n16ý 5757582544717

Je zajímavé, že u Srbska/Kosova ta "nedělitelnost státu" EU nevadila.

+4/0
28.10.2017 8:31

K95a43m38i45l 19K58r72b20á21l81e81k 6374292735243

Striktně vzato probíhalo vyvražďování Židů podle zákonů, těch norimberských. Čili bychom se neměli spoléhat na domněnku, té či je podle zákona je správné a co proti, je nesprávné.

Řešením je změnit španělské zákony tak, aby vyhlášení nezávislosti umožnily a ne katalánské snahy rozstřílet jak za Franca.

+2/−1
28.10.2017 8:23

V62á28c70l79a14v 57P78o66l26á24š32e58k 9236820141217

Tak se to nedělá,že by se přijal obecný zákon umožňující vyhlášení nezávislosti. Španělský parlament by mohl přijat jednorázový ústavní zákon (resp. změnu ústavy) prohlašující oddělení Katalánska, tak jako to tomu bylo při rozdělení Československa. To by ale museli Katalánci nejprve přesvědčit Španělsko i celou EU, že si skutečně převážná většina katalánského obyvatelstva odtržení přeje při plném vědomí toho, jaké problémy to Katalánsku přinese, a že práva katalánského obyvatelstva, které si odtržení nepřeje, zůstanou zachována. Zatím pro to separatisté neudělali naprosto nic. Mohly by to ukázat to volby do katalánského parlamentu, pokud je separatisté nechají řádně proběhnout a pokud v nich získají převážnou většinu.

0/0
28.10.2017 10:29

M93a12r77t89i33n 28H66r72o45u43d65n84ý 5617912354407

Když budou prachy (z čeho platit brannou moc - tu regionální Katalánskou policii), bude nezávislost. Do mrtvejch Madrid nepůjde, na občanskou válku nemaj koule. Někdo bude muset zkrátka lít miliardy (Rusové?) a vzhledem k odporu Madridu, potažmo EU (stopnou mezinárodní platby), to musí být v tvrdé cash formě. Pokud nikdo nenaleje, tak se jim to svobodné Katalánsko sesype jak domeček z karet. Pokud naleje, tak myslím, že pak do pár měsíců je to v kapse, jelikož byznysmeni budou vřískat nad svými stojícími fabrikami a donutí Madrid i EU k velmi výrazným ústupkům.

+1/0
28.10.2017 8:18

V97á45c63l91a22v 39P82o91l91á85š59e77k 9916440501617

Zajímavá úvaha, ale má chybu. Pokud by Rusko začalo nalévat miliardy do odtrženého Katalánska, tak se to samozřejmě všichni dozví a sotva budou ochotní vycházet pak Katalánsku jakkoliv vstříc, nýbrž spíše úplně naopak.

0/0
28.10.2017 10:35

P97a98v77e25l 35R70a45t72h94o52u22s40k21ý 6440109411

Ta mantra o protiústavnosti už je komická. Sice neznám španělskou ústavu, ale pochybuju, že je v ní popsán postup, jak se má region odtrhnout od zbytku země a vyhlásit nezávislost. Spíš bych čekal něco ve smyslu, že země je jednotná, nedělitelná atd.

+1/−1
28.10.2017 8:17

J61a39n 32Š81i84ř67i56n11a 5885485

Přesně toto tam je, navíc je tam např. i zmínka o španělském národu a podle výkladu jsou součástí tohoto národa i Baskové či Katalánci, tedy Katalánci jsou podle oné ústavy podmnožinou Španělů.

0/0
28.10.2017 8:46

V16á41c35l80a23v 66P50o31l43á10š93e36k 9626810191917

Pokud chci dosáhnout něčeho, co odporuje ústavě, tak musím dosáhnout toho, aby byla ústava změněna nebo aby byl přijat jednorázový ústavní zákon řešící můj požadavek. Takto se ústavní cestou rozdělilo Československo. Nemohu na to jít tak, že ústavu poruším.

0/0
28.10.2017 10:41

P56a49v44e40l 78R60a73t24h76o60u81s20k39ý 6260239191

Ojedinělý případ, kdy se chtěly rozejít obě části společného státu. V 99% případů tomu tak není a nebylo. Ani Československo nevzniklo právně legálně.

0/0
28.10.2017 11:13

V67á34c81l96a65v 62P26o40l27á53š93e78k 9966610451947

Češi se rozejít nechtěli, ale ústavní to bylo. A těch případů je více než 99%, koneckonců i Sovětský svaz se rozdělil ústavní cestou. U Československa bych si netroufl říct, že vzniklo nelegálně; Rakousko v důsledku vojenské porážky přijalo podmínky spojenců, jež vznik Československa obsahovaly. I když tím mnoho Rakušanů nebylo asi nadšeno, zcela nelegální to nebylo.

0/0
28.10.2017 11:42

P29a13v57e64l 54R49a13t75h62o74u17s97k89ý 6890489331

I rozpad Sovětského Svazu začal, dle ústavy SSSR, nelegálním referendem v Litvě a následným "nezákonným" vyhlášením nezávislosti. Násilným nacionalistickým odstředivým tendencím v dalších republikách se nakonec Moskva pokusila, po úvodních represích, které by ale vyústily v občanskou válku bez šance na úspěch, čelit dohodou v Alma-Atě, kde se Sovětský Svaz formálně rozpustil a pokusila se udržet alespoň jádro republik pohromadě ve formě Sdružení nezávislých států. Obří hospodářská krize ale nezachránila ani to.

Předlitavsko formálně zaniklo až 10. září 1919 Saint-Germainskou smlouvou, tedy rok po vzniku ČSR. Do té doby tedy teoreticky platila ústava Rakouska-Uherska a Československo existovalo (stejně jako ostatní nástupnické státy) protiprávně.

Kromě Kanady a pár pidistátečků v Karibiku v posledních několika desetiletích, vznikly všechny státy na americkém kontinentě nějakou revolucí, která logicky porušila do té doby zákony platné na daném území.

Státy, které vznikly dle platných zákonů a se souhlasem vlády země, které byly do té doby součástí, by se daly spočítat na jedné ruce. Zákonné rozdělení státu především svědčí o vyspělosti a soudnosti politické reprezentace mateřské země, že je schopna vyhodnotit reálnou situaci a v případě neudržitelnosti je schopna se dohodout a v klidu rozejít.

0/0
28.10.2017 13:08

M70i76c23h52a24l 84T20u58r82e80c23e47k 6423299306971

Proc se ta slavna EU takhle nechovala v pripade Kosova..8-o

+6/−2
28.10.2017 8:13

J62i30ř74í 44P95r20o60v13a78z41n92í89k 9101515339283

Respektujme právo na sebeurčení jako u Kosova:Rezoluce Valného shromáždění OSN ze dne 16. prosince 1952 zdůraznila, že právo na sebeurčení je předpokladem pro plné uplatnění základních lidských práv.

+1/−1
28.10.2017 8:06

V63á13c39l73a90v 67P80o76l88á72š53e94k 9656310611247

Tak pozor, dle ústavních právníků je pojem "sebeurčení" v této rezoluci přesně to, co Katalánsko již mnoho let má. Právo na sebeurčení ještě není právo na odtržení; to žádná mezinárodní úmluva ani rezoluce neumožňuje.

0/0
28.10.2017 10:43

V41l86a77d90i36m28i57r 35S79e13f90l 6207162785641

Rajoy dělá jednu chybu za druhou, kterými katalanske separatisty nechtěně podpořil....

+1/0
28.10.2017 8:02

V92á80c71l24a23v 65P26o67l87á39š16e62k 9296300871597

Madrid ještě neudělal žádnou chybu a katalánští separatisté také ne. Obě strany hrají dobře a chyby nedělají. Uvidíme, zda jim to vydrží. Dle mého názoru násilí není v zájmu žádné strany (kromě Ruska) a proto k němu nejspíš nedojde.

0/0
28.10.2017 8:34

V83l75a70d38i84m20i45r 50S71e75f21l 6257642875771

Minimálně Madrid chybu už udělal, s násilným potlačením referenda

+2/0
28.10.2017 8:55

V84á77c66l73a39v 72P50o88l10á27š31e61k 9336470881517

Neudělal; ale musíte si to důkladně promyslet. Separatisté údajně před referendem lživě prohlašovali, že toto referendum je jen manifestační a ke skutečnému odtržení nemůže vést. Za tohoto předpokladu ti Katalánci, kteří si sice nepřejí odtržení, ale přejí si posílení autonomie nebo obecně více práv a peněz pro Katalánsko v rámci Španělska, hlasovali spíše pro odtržení než proti němu, aby tak posílili nátlak na Madrid za účelem získání těch práv a peněz. Každému bylo vcelku jasné, že touhle cestou by se snad dalo z Madridu něco vyrazit,zatímco pokud zvítězí hlasy proti odtržení, Madrid nepřidá Katalánsku nic. Kdyby Madrid nechal referendum volně proběhnout, mohlo být hlasů pro odtržení třeba i 70-80%, což by separatisté okamžitě využili pro tvrzení, že drtivá většina Katalánců si to odtržení skutečně přeje, a bylo by pak už pozdě argumentovat, že v tom počtu je i značné množství voličů, kteří si odtržení doopravdy nepřejí, ale chtějí jen ta práva a peníze. Proto Madrid musel tomu referendu zabránit za jakoukoliv cenu. A taky je na tom vidět, že referendum je příliš hrubý nástroj, než aby mohl objektivně zachytit všechny možné postoje voličů.

0/0
28.10.2017 10:54

V72l59a81d12i60m31i12r 92S63e94f61l 6777722925491

Nesouhlasím, Madrid použil násilí proti vlastnímu obyvatelstvu, to je neakceptovatelne s jen to celý proces odtržení urychlilo

0/0
28.10.2017 11:30

Najdete na iDNES.cz