Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Jeden pilot airbusu nebyl v době nehody v kabině, tvrdí vyšetřovatelé

  6:37aktualizováno  12:31
V posledních minutách před pádem airbusu Germanwings byl v kokpitu pouze jeden pilot. Informaci přinesl deník The New York Times. Druhý pilot se do kabiny nemohl dostal. Informaci potvrdil německý prokurátor odvolávající se na francouzské vyšetřovatele.

Záchranáři míří na místo tragédie airbusu (25. března 2015). | foto: Reuters

„Jeden byl v kokpitu a druhý ne,“ řekl Reuters Christoph Kumpa, který dohlíží na vyšetřování z Düsseldorfu. Příčina úterní nehody, při níž ve francouzských Alpách zahynulo 150 lidí, je stále neznámá a jakékoli spekulace jsou podle vyšetřovatelů předčasné.

„Ten člověk venku lehce klepe na dveře, ale nikdo se neozývá,“ popsal deníku The New York Times záznamy nejmenovaný člen vyšetřovacího týmu. „A pak udeří na dveře silněji, ale pořád žádná odpověď. Až do konce nikdo nezareagoval.“ Podle vyšetřovatele je na záznamu slyšet, že se marně pokouší vyrazit dveře.

Podle zdroje byla konverzace mezi piloty na začátku letu „velmi plynulá, velmi klidná.“ Podle záznamu pak jeden z pilotů opustil kokpit. „Zatím neznáme důvod, proč z kabiny odešel,“ řekl zdroj deníku. „Ale co je jisté, na úplném konci letu je jeden z pilotů (v kabině) sám a neotevírá dveře,“ dodal.

David Kaminski-Morrow z leteckého portálu Flightglobal uvedl, že běžně je nutné pro vstup do uzamčeného kokpitu zadat kód. Uvnitř je však západka, kterou může pilot vstup do kokpitu jednoduše zablokovat. „Pokud člověk na druhé straně dveří řekne ne, dovnitř se nedostanete,“ řekl nejmenovaný pilot Airbusu A320, tedy stejného stroje, který se v úterý zřítil. Dodal, že vyztužení dveří neumožňuje jejich rychlé vyražení.

Po zveřejnění informací deníku The New York Times se objevují spekulace, že za zřícením letadla mohl být sebevražedný úmysl jednoho z pilotů. Zda kabinu opustil kapitán, či druhý pilot, nebyl zdroj podle agentury AFP schopen specifikovat. Data z černé skříňky nedávají odpověď, v jakém stavu byl druhý pilot, když letadlo kleslo a posléze havarovalo.

Fotogalerie

Ani jeden z pilotů dosud nebyl jmenován, nicméně kapitán měl podle The Guardian více než deset let zkušeností a více než šest tisíc odlétaných hodin na airbusu. Zřícený let byl jeho druhým letem v úterý, ráno letěl z Düsseldorfu do Barcelony. O kopilotovi Lufthansa uvedla, že u Germanwings byl od roku 2013 a že měl na kontě 630 letových hodin.

Černou skříňku zaznamenávající hovory v kokpitu objevily pátrací týmy již v den nehody a úřady hovořily o tom, že obsahuje „použitelné údaje“ a že první informace budou zveřejněny v řádu dní.

Skříňka byla převezena ve středu do Paříže a Francouzský úřad pro vyšetřování a analýzu ve středu jen krátce potvrdil, že lidské hlasy a další zvuky jsou z dat slyšet a budou předmětem detailní analýzy. „Zatím jsme nemohli studovat a určit přesný čas všech zvuků a slov, které jsou slyšet na záznamu,“ řekl ředitel úřadu Remi Jouty.

Jouty podle Reuters potvrdil, že airbus přímo naletěl do hor, avšak nemohl určit, zda ho v tu chvíli řídil pilot, či autopilot.

Martine del Bono, mluvčí úřadu, odmítla komentovat informace deníku The New York Times. „Až budeme mít přesnější informace, svoláme tiskovou konferenci,“ dodala.

Vyšetřování leteckých havárií trvá měsíce až roky

Společnost Lufthansa, jíž Germanwings patří, podle agentury Reuters o zprávě amerického deníku ví. „Nemáme žádné informace od úřadů, které by potvrdily tuto zprávu a žádáme více informací. Neúčastníme se spekulací o příčině nehody,“ řekl mluvčí Lufthansy. Dodal, že od teroristických útoků ze září 2001 je z bezpečnostních důvodů nemožné otevírat dveře pilotní kabiny zvenčí.

Spekulace odmítl i německý ministr vnitra Thomas de Maiziere. „Žádné spekulace, tedy i spekulace o dílčích výsledcích, nejsou v zájmu postižených rodin,“ řekl. Dodal, že o zprávách The New York Times a AFP slyšel, ale nemůže a ani nechce je komentovat.

Pád airbusu ve Francii

Airbus A320 německých nízkonákladových aerolinek Germanwings nad Francií začal v úterý dopoledne náhle klesat z cestovní hladiny takřka 12 000 metrů nad mořem do dvou tisíc metrů, kde narazil do hor. Piloti nevyslali žádný nouzový signál, což učinilo francouzské řízení letového provozu.

Poslední slova, která pilot řekl pozemní posádce řízení letového provozu, byla potvrzení navigace a „děkuji vám“, píše agentura Reuters.

Francouzský vyšetřovatel uvedl, že je podivné, že při poklesu piloti nekomunikovali a že ticho nejspíše naznačuje, že letadlo nemohli ovládat.

„Nelíbí se mi to, zdá se mi to podivné. Jedná se o dlouhý pokles v normální rychlosti bez komunikace, i když počasí bylo naprosto jasné,“ tvrdí francouzský úředník.

Policie ani vládní představitelé sice žádnou možnou příčinu tragédie nevyloučili, za nejméně pravděpodobný však označili případný teroristický útok. Jako málo pravděpodobné vidí úřady rovněž explozi či náhlý pokles tlaku v kabině. Úřady spekulují o lidské chybě, protože zatím nemají žádné náznaky technických problémů airbusu. Vyšetřování leteckých havárií obvykle trvá měsíce až roky, připomíná americký list.

Záchranáři v průběhu středy nalezli první pozůstatky obětí a nyní v těžko přístupné oblasti francouzských Alp pokračují se zajišťováním místa havárie a hledáním zbývající druhé černé skříňky s technickými údaji o letu. Středeční spekulace o nálezu druhé černé skříňky se nepotvrdily.

Mezi 150 obětmi bylo 72 Němců a 51 Španělů. Další pasažéři pocházeli z více než desítky zemí. Francouzská vláda uvedla, že identifikace jejich těl potrvá týdny.

Autoři: , ,

  • Nejčtenější

Ve Wu-chanu lidé kolabují v ulicích. Nová nemocnice musí stát do šesti dnů

Lidé omdlévající na ulici, přeplněné nemocnice a těla zesnulých ležící na chodbách. Kvůli nebezpečnému koronaviru už v...

Zemřel předseda Senátu Jaroslav Kubera, bylo mu 72 let

V nedožitých 73 letech zemřel předseda Senátu a člen ODS Jaroslav Kubera. V letech 1994–2018 stál coby starosta a...

Kubera zkolaboval v kanceláři, zemřel po převozu na urgentní příjem

Předseda Senátu Jaroslav Kubera zemřel v pondělí dopoledne. Politikovi se podle zdroje MF DNES udělalo nevolno v...

Stres a zkoušky v KFC. Studentům VŠE dochází trpělivost s anonymem

Alarm, hlášení a všichni ven. Na Vysoké škole ekonomické v Praze jde o častý doplněk zkoušek a státnic. Anonym se škole...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Vejprtech vzplál domov pro mentálně postižené. Osm lidí zemřelo

Při tragickém požáru v neděli ráno ve Vejprtech na Chomutovsku v domově pro lidi s mentálním postižením zemřelo osm...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Etiopské letadlo nepřistálo kvůli kobylkám, piloti čistili sklo během letu

Boeingu 737-700 společnosti Ethiopian Airlines zabránil v přistání na letišti Dire Dawa oblak kobylek. Motory nasály...

Polovina Američanů neví, kolik Židů zemřelo za holokaustu, ukázal průzkum

Méně než polovina dospělých Američanů ví, kolik Židů zavraždili nacisté za holokaustu. Vyplývá to z nového průzkumu...

Riziko duševní nemoci je součást mé práce, podepisují správci YouTube

Platforma YouTube zaměstnává tisíce lidí, kteří prověřují sdílený obsah. Ti pak dlouhé hodiny sledují násilná nebo...

Kapitán letadla odmítl přepravit muslimy, aerolinky musí zaplatit pokutu

Americké ministerstvo dopravy nařídilo letecké společnosti Delta Air Lines zaplatit pokutu 50 000 dolarů (1,1 milionu...

Najdete na iDNES.cz