V Henn na hotelu, neboli Podivném hotelu, vás čeká překvapení už na recepci. Přivítá vás totiž robotický dinosaurus hovořící anglicky, zavazadla vám pak na pokoj odveze robotické vozítko. Klíče nejsou potřeba, dveře na pokoj se otevřou po naskenování hostova obličeje, píše The Guardian.
V hotelu je zaměstnáno i klasické robotické rameno, které známe z automobilek. V proskleném boxu obhospodařuje hotelový sejf a ze zdi vytahuje bezpečnostní schránky, kam si klienti mohou odložit cenné věci. A v pokojích je malý růžový robot, který dokáže odpovědět na jednoduché otázky typu Kolik je hodin? Jaké je počasí? Na pokyn hostů také zhasíná a rozsvěcí světla.
Pobyt v hotelu začíná na 9 tisících jenech (přibližně 1 800 korunách), což na Japonsko není drahé. Pobyt v lepším hotelu vyjde nejméně na dvojnásobnou cenu.
V jednom se však i Henn na hotel musí spoléhat na lidi. Záznamy z bezpečnostních kamer sledují lidští strážci, kteří zajišťují, že ubytovaní jsou v bezpečí a že nikdo neukradne roboty. „A roboti stále neumí stlát postele,“ dodal Hideo Sawada, majitel hotelu.
Hotel je součástí zábavního parku, Sawada přesto tvrdí, že roboti nejsou jen trik, jak nalákat zákazníky. Brzy plánuje otevřít v Japonsku další podobný hotel a robotické recepční chce postupně naučit další jazyky jako korejštinu či čínštinu.
Ve středu hotel předvedl novinářům, v pátek zahájí jeho ostrý provoz. Během prvních týdnů chce hotel obsazovat pouze z padesáti procent, aby zajistil, že vše funguje, jak má. Zkušební noc pro novináře raději zrušil, roboti údajně ještě nebyli připravení.
Japonsko je světový lídr v robotice a tamní vláda ji vidí jako pilíř dalšího rozvoje země. Roboti jsou využíváni v průmyslové výrobě, v poslední době roste i zájem o jejich další využití - například jako domácích asistentů pro seniory.