Pohádky, odmítali politici varování před pádem mostu. Nyní požadují trest

  10:49aktualizováno  14:42
Kdo za to může? V Itálii dva dny po tragickém kolapsu mostu v Janově roste hněv a vláda požaduje trest pro správce dálnice. Přitom samo Hnutí pěti hvězd, které je nyní u moci, před pěti lety varování před špatným stavem mostu odmítalo. Prokuratura chce viníka katastrofy obvinit z vícenásobného usmrcení z nedbalosti.

Výbušný výrok italská média objevila ve stranické zprávě Hnutí pěti hvězd k problematice nového obchvatu Janova. O projektu Gronda di Genova se diskutovalo dvacet let, ale plány byly nedávno kvůli politickým třenicím odloženy na neurčito.

Fotogalerie

Hnutí pěti hvězd se před pěti lety proti stavbě postavilo a argumentovalo, že most může sloužit ještě řadu let. „Bezprostřední kolaps Morandiho mostu je pohádka,“ uvedlo hnutí ve své zprávě. Dokument už sice ze stranického webu zmizel, stále je však dostupný.

Střední část mostu se zřítila za hustého deště v úterý v poledne. Odborníci už léta upozorňovali, že padesát let starý most přes řeku Polcevera je ve špatném stavu, poslední rekonstrukcí prošel před dvěma lety (více v článku Zřícený most projektoval vizionář, problémy ho provázely od počátku). 

List The Independent uvádí, že Hnutí pěti hvězd v uplynulých letech získávalo politické body i díky svému odporu k velkým infrastrukturním projektům, které kritizovalo jako vyhazování peněz. Kromě obchvatu Janova se postavilo i proti výstavbě vysokorychlostní železnice na jih Francie.

Vicepremiér: Měli investovat do oprav a nestarat se o dividendy

Letos v březnu Hnutí pěti hvězd vyhrálo volby a o tři měsíce později utvořilo vládu s Ligou Mattea Salviniho. Vláda po úterní tragédii hlasitě požaduje trest pro provozovatele dálnice. „Zahájíme proces vedoucí ke zrušení koncese firmě Autostrade per l’Italia,“ řekl premiér Giuseppe Conte. Ministr dopravy zase mluví o pokutě ve výši až 150 milionů eur (3,9 miliardy Kč).

Správce dálnice tvrdí, že monitorování viaduktu v Janově a jeho údržba odpovídaly „nejlepším mezinárodním standardům“. „Autostrade per l’Italia pevně věří, že bude schopna dokázat, že vždy řádně dodržovala povinnosti vyplývající z pozice koncesionáře,“ uvedla společnost, která spravuje zhruba polovinu 6 000 kilometrů italských dálnic.

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Šéf Hnutí pěti hvězd a vicepremiér Luigi Di Maio ve čtvrtek zopakoval, že pokud soukromí správci silnic neodvádějí svou práci pořádně, pak správu silniční sítě převezme stát. Most „se nezřítil nešťastnou náhodou, ale protože nebyla provedena údržba“, řekl Di Maio už ve středu. 

„Ti, kteří nesou zodpovědnost, mají jméno a příjmení, je to (společnost) Autostrade per l’Italia,“ dodal. Jmenovaná společnost patří do skupiny Atlantia. Ve čtvrtek vicepremiér dodal, že vlastníci měli více investovat do bezpečnosti a nestarat se tolik o dividendy.

Janovská prokuratura ve čtvrtek uvedla, že zodpovědnost za pád mostu určí až vyšetřování. Státní zástupce chce viníka obvinit z vícenásobného usmrcení z nedbalosti, zavinění katastrofy a z ohrožení bezpečnosti dopravy. Prvním krokem vyšetřovatelů podle něj bude detailní analýza smlouvy mezi společností Autostrade per l’Italia a italským státem.

Posléze budou zevrubně prozkoumány veškeré záznamy o údržbě, která byla na mostě od jeho otevření provedena. Klíčovým bodem vyšetřování bude analýza záznamů z kamer. Vyšetřovatelé nyní přebírají záznamy z kamer, které v okolí mostu přečkaly katastrofu bez úhony. Prokuratura chce získat záběry toho, jak se most hroutil, ale i toho, co neštěstí bezprostředně předcházelo a co po něm následovalo. Videozáznamy jim také pomohou stanovit zatížení mostu.

Peníze šly na platy úředníků, na dálnicích se šetřilo

Italská vláda prezentuje úterní neštěstí jako varování pro Evropskou komisi, že by měla zemi poskytnout větší rozpočtovou volnost k modernizaci stárnoucí infrastruktury. Zpochybnění limitů EU pro italský rozpočtový deficit ovšem znepokojuje držitele dluhopisů italské vlády, což by mohlo naopak zvýšit finanční tlak na Itálii.

Profesor ekonomie Gustavo Piga z římské univerzity Tor Vergata upozorňuje, že Řím bez ohledu na pravidla EU nedával vždy najevo, že infrastruktura se nachází v čele jeho agendy. „Itálie naléhavě potřebuje vyšší a kvalitnější veřejné investice, ty však v posledních letech nebyly pro politiky prioritou,“ uvedl.

Loňská analýza italské centrální banky přitom ukázala, že Itálie měla možnost do infrastruktury investovat více peněz. Zatímco celkové veřejné investice mezi lety 2007 a 2015 po očištění o inflaci klesly o 35 procent, výdaje na mzdy zaměstnanců veřejného sektoru, důchody a další každodenní záležitosti o sedm procent vzrostly.

Evropská komise uvedla, že již určitou dobu italskou vládní koalici nabádá k tomu, aby kladla na investice do infrastruktury větší důraz. Upozornila, že v dubnu v rámci pravidel EU o státní pomoci schválila investiční plán pro italské dálnice v hodnotě 8,5 miliardy eur (zhruba 218 miliard Kč) zahrnující i region Janova. Dodala, že Itálie by v letech 2014 až 2020 měla z evropských fondů obdržet na investice do infrastruktury 2,5 miliardy eur.

Záchranáři rozřezávají obří kusy betonu a doufají

Úřady zatím potvrdily 38 mrtvých a 16 zraněných, z nichž devět je ve vážném stavu. Tragická bilance však nejspíš ještě vzroste, protože hasiči se stále nedostali ke všem zavaleným autům a panují obavy, že v troskách by mohly být ještě desítky dalších.  Janovský prokurátor ve čtvrtek odhadl, že v sutinách by ještě mohlo být deset až dvacet lidí. 

„V noci na dnešek jsme neměli štěstí, nikoho jsme nenašli,“ řekl ve čtvrtek Emanuele Gissi, který na místě řídí práce hasičů. „Hledáme v dutinách, kde by mohli být lidé, ať už živí, nebo mrtví,“ dodal.  „Velké kusy betonu, které z mostní konstrukce spadly, se snažíme rozřezat, potom je odstraní jeřáby. Následně vyšleme pátrací psy a pokud příznivě zareagují, vyšleme za nimi personál,“ řekl Gissi. „Je to nebezpečná práce, protože ty trosky jsou nestabilní“, stejně jako zbytek mostní konstrukce, která dosud stojí, řekl také.

„Bilance obětí je citelně vyšší než udávaná čísla. Definitivní bilance bude poskytnuta, až bude ten počet jistý,“ řekl ve středu guvernér Ligurie Giovanni Toti, když s premiérem Contem navštívil jednu z janovských nemocnic.

Záchranáři nevylučují, že ještě naleznou nějaké přeživší. Státní pohřeb obětí se bude konat v sobotu. Prefektura dostala mnoho zpráv o pohřešovaných lidech, „není ale snadné rozlišit, zda někdo nezvedá telefon, protože už je na dovolené na druhém konci světa, anebo bohužel dole (pod sutinami)“, řekl italský ministr vnitra Matteo Salvini.

Autoři: ,

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Nalezen po 22 letech. Zmizelého muže objevil bývalý soused přes Google Maps

Potopené auto s tělem Williama Moldta se podařilo najít díky satelitním mapám...

Trvalo to 22 let, ale pozůstatky tak dlouho pohřešovaného muže se nakonec našly díky tomu, že někdejší obyvatel Floridy...

To se nedalo poslouchat. Zaorálek odešel ze schůzky s čínským velvyslancem

Ministr kultury Lubomír Zaorálek (28. srpna 2019)

Nový ministr kultury z ČSSD Lubomír Zaorálek jednal v pondělí s čínským velvyslancem kvůli rušení koncertů českých...

Lidé létali jeden přes druhého, líčil strojvedoucí havarovaného vlaku

Kabina vlaku po srážce s kamionem na přejezdu v Uhříněvsi (6. září 2019)

Jednal rychle a pohotově. Strojvedoucí Tomáš Kadlec minulý týden u Uhříněvsi zabránil neštěstí. „Od prvního momentu,...

Sedm her z časů minulých: bavte se a vyhrajte exkluzivní cestu kolem světa

Barevná Indie - Taj Mahal

Připomeňte si třicet let svobody se soutěží iDNES.cz a CK S.E.N. Výherce na podzim absolvuje cestu kolem světa. Soutěž...

Drama v Děčíně. Sedmnáctiletý syn shodil svého otce z balkonu, muž zemřel

ilustrační snímek

Těžko uvěřitelné drama se minulý týden odehrálo v severočeském Děčíně. Sedmnáctiletý syn zde podle policie shodil z...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konflikt bez pozornosti médií. Jemenskou válku pocítil i Západ

Separatista kontroluje, co zbylo z vozu po náletu

V konfliktu už zahynuly desítky tisíc Jemenců, statisíce jich strádají hladem a chorobami. Na titulní stránky a do...

Většina Němců odmítá reparace pro Poláky i Řeky. Češi už na ně rezignovali

Mimořádný summit Evropské unie k personálním otázkám. Zúčastnila se ho také...

Kolem 68 procent Němců souhlasí s vládou v Berlíně, že válečné reparace Polsku a Řecku jsou uzavřeným tématem. Pouze...

Dívčí válka o školní toalety. Braňme se invazi transsexuálů, zní v Británii

Školáci si hrají na dvoře v Prestonu v anglickém hrabství Lancashire.

Plán umožnit transsexuálům nebo genderově nevyhraněným dětem chodit ve škole na toaletu a do šatny podle své libosti...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz