Jak popisuje slovenský server SME.sk, v katalogu je běžně vyobrazena matka stojící s dítětem u umyvadla. Ve verzi určené do Saúdské Arábie však stojí dítě před zrcadlem samo. Na stránkách katalogu chybí dokonce i fotografie jedné návrhářky.
Upravená verze katalogu mířící na Arabský poloostrov vyvolala skandál zejména ve Švédsku, odkud IKEA pochází. Podle tamní ministryně Ewy Björlingové přece není možné vymazat ženy z reality. "Tyto obrázky jsou jen dalším důkazem, kolik toho ještě musí býti učiněno, aby i v Saúdské Arábii platila rovnost pohlaví," dodala přímo.
Bývalý švédský ombudsman pro rovnost Klas Borgström postup firmy taktéž kritizoval. IKEA by podle něj měla respektovat etické principy platné ve Švédsku. Není podle něj možné v rámci marketingu diskriminovat ženy. Firma by prý nejlépe udělala, kdyby se ze saúdského trhu úplně stáhla.
Saúdská Arábie uplatňuje přísnou segregaci mužů a žen, které mají v této konzervativní blízkovýchodní zemi méně práv. Nesmí například řídit auto nebo vycházet na veřejnost s odhalenými vlasy. Švédsko, které prosazuje rovnost pohlaví, záležitost podle ČTK šokovala.
IKEA svůj katalog propaguje v 38 zemích světa, celkem se do nich dostane na dvě stě milionů výtisků. Nejnovější verze katalogu existuje v sedmadvaceti mutacích, dodává server SME.sk. Všechny jsou identické, právě krom toho saúdského.
Mluvčí společnosti Ylva Magnussonová se podle webu timeslive.co.za vyjádřila, že IKEA svůj pohled na rovnost pohlaví nezměnila. Katalog si prý uzpůsobila až nizozemská společnost, která v Saúdské Arábii provozuje franšízing švédského nábytkářství.