Francouzský TGV překonal světový rekord

aktualizováno 
Milovníci železnic se zatetelili radostí, manažeři leteckých společností se otřásli strachem: francouzský rychlovlak typu TGV v sobotu překonal rychlostní rekord na dlouhé trati (nikoli jen na krátkém úseku).
Milovníci železnic se zatetelili radostí, manažeři leteckých společností se otřásli strachem: francouzský rychlovlak typu TGV v sobotu překonal rychlostní rekord na dlouhé trati (nikoli jen na krátkém úseku). Přejel napříč celou zemi, z Calais na severu do Marseille na jihu, což je dohromady 1067,2 kilometru, a trvalo mu to tři hodiny a 29 minut. Průměrná rychlost vlaku, který po celou tu dobu nikde nezastavil, tedy činí 306,36 km/h.

"Cílem nebylo vytvořit rekord, ale jen vyzkoušet vlak," řekl mluvčí francouzských železnic Pierre-Bernard Fauvergue pro agenturu Reuters. Pravidelná rychlodoprava na celé této trati začne 7. června a železnice plánují, že do roku 2003 nebo 2004 takto spojí Marseille i s Londýnem a Amsterdamem. Francouzská letecká společnost Air France už v reakci na konkurenci rychlovlaků oznámila, že v létě snižuje ceny vnitrostátních letenek. Do stejné kategorie jako francouzské TGV (Train á Grande Vitesse) patří i japonský Šinkansen, německý ICE (Inter-City Express) a španělský AVE (Alta Velocidad Espaňol), které rovněž přepravují pasažéry cestovní rychlostí mezi 200 až 300 km/h. Tyto vlaky potřebují speciálně postavené kolejové svršky a trať se zatáčkami o velkém poloměru.

České vlaky také zrychlují

V tuzemsku si cestující mohou o tak vysokých rychlostech nechat jenom zdát, ale i tady vlaky podstatně zrychlily. "Už dnes jezdí mezinárodní rychlíky typu Intercity na některých úsecích opravených tratí rychlostí až 160 km/h," uvádí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zažít se to dá například mezi Brnem a Břeclaví, mezi Poříčany a Kolínem, a po 10. červnu, kdy začne platit nový jízdní řád, i na trati mezi Břeclaví a Otrokovicemi. V roce 2004 mají zahájit pravidelnou dopravu na trase Berlín - Praha - Vídeň takzvané vlaky s naklápěcími skříněmi od konsorcia Fiat-Siemens-ČKD. Ty se dokážou, když jedou do zatáčky, naklápět na podvozcích, a vyrovnávat tak odstředivou sílu. Pokud tedy pasažér sedí v jídelním voze, neměla by se mu ani vylít káva ze šálku. Jde o podobný princip, jako když se motocyklista v zatáčce naklání, zatímco řidiče auta v téže zatáčce vytlačuje odstředivá síla ze sedadla. Ani u vlaků s naklápěcími skříněmi však rychlost nepřekročí 160 km/h. "Budou schopné jet touto rychlostí i do zatáček, kterých je na českých tratích skutečně hodně," vysvětluje jejich přednosti Petr Šťáhlavský.

Magnetický polštář bude v Číně

Odborníci se shodují, že vlaky na kolejích už postupně dosahují typem TGV a jemu podobnými svého limitu a nebudou schopny dále zrychlovat. Budoucnost rychlodopravy proto vidí v soupravách, které už nejezdí po kolejích, nýbrž se vznáší několik centimetrů nad zemí na magnetickém polštáři. Využívají tedy vznášení neboli magnetické levitace, a proto jsou označovány zkratkovým názvem "maglev". Největší zkušenosti s vývojem maglevu mají v Japonsku. Tam zatím na pokusných tratích jezdí rychlostí přes 550 km/h. O využití maglevu uvažují německé železnice, které by jím rády spojily Hamburk s Berlínem, a rovněž americká vláda vyčlenila na výzkum magnetické levitace pro vlaky miliardu dolarů. Podle posledních zpráv se však zdá, že úplně první vlak na magnetickém polštáři bude přepravovat běžné cestující v Číně. V lednu Čína objednala německou technologii magnetické levitace od firmy Transrapid pro spojení Šanghaje s místním letištěm. Stavba má být dokončena v roce 2004. A minulý týden čínský premiér Ču Žung-ti oznámil, že pokud se tato trať osvědčí, jeho země chce tuto technologii využít i pro spojení Pekingu se Šanghají.

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Vraha své dcery potkala v metru, sedl si přímo proti ní. Zhroutila se

Roberta Kučerová s fotografií své zavražděné dcery Reginy

Před dvaceti lety přišla Roberta Kučerová o jediné dítě. Její sedmadvacetiletou dceru Reginu nechal zavraždit Zdeněk...

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Utajená auta policie lze snadno odhalit. Jejich značky chybí v databázi

Ilustrační snímek

Policejní sledovači mají poněkud nečekaný problém. Je jím nenápadná vyhledávací databáze České kanceláře pojistitelů. V...

Liberecký podnikatel vystřelil po mladé rodině, teď mu hrozí osm let

Jiří Vařil na snímku z července 2009

Policie prověřuje incident z poloviny ledna v liberecké části Harcov. Devětatřicetiletý muž tam tehdy vyběhl z honosné...

Hmyz rychle vymírá, podle vědců do 100 let zmizí. Přírodu čeká kolaps

SOSÁNÍ. Hmyz saje nektar z květu pampelišky v lese nedaleko běloruského...

Katastroficky rychle neumírají pouze včely. Každý rok ze světa zmizí 2,5 procenta z celkového objemu veškerého hmyzu....

Další z rubriky

V Petrohradě se zřítila část univerzity, podle úřadů nikdo nezemřel

Záchranáři prohledávají budovu univerzity v Petrohradu.

Při sobotním zřícení části univerzitní budovy v Petrohradu nikdo nezahynul. Uvedla to agentura Interfax s odvoláním na...

Muellerovi prokurátoři žádají pro exšéfa Trumpovy kampaně přes 24 let vězení

Paul Manafort

Prokurátoři pracující pro zvláštního vyšetřovatele amerického Federálního úřadu pro vyšetřování (FBI) Roberta Muellera...

Vyráběl novičok, teď ruský vědec dostal padáka. Kvůli obvinění z pedofilie

Ruský vědec Vladimir Uglev, který přiznal podíl na tvorbě jedu novičok, na...

Ruský vědec Vladimir Uglev, který se veřejně přiznal ke spolutvorbě jedu novičok, přišel o práci kvůli pomluvám z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz