náhledy
Přesně před 25 lety se odehrála jedna z největších ropných a ekologických katastrof v dějinách. U pobřeží Aljašky ztroskotal obří ropný tanker Exxon Valdez. Následky byly zničující. Záplavou ropy bylo zasaženo mnoho kilometrů pobřeží, uhynuly desítky tisíc zvířat. Pozůstatky po katastrofě lze pozorovat i dnes, a to jak na aljašském pobřeží, tak v soudních síních.
Autor: AP
Ropný tanker Exxon Valdez vyplul z aljašského přístavu Valdez ve 21:12 23. března 1989. Směřoval k Long Beach v Kalifornii. Na palubě v tu chvíli vezl 55 milionů galonů ropy, což je neuvěřitelných 210 tisíc krychlových metrů.
Autor: AP
Zkáza přišla krátce po půlnoci na 24. března. V zálivu prince Williama tanker narazil do útesu. Z protrženého trupu začala okamžitě unikat ropa. Do moře se nakonec podle oficiální vyšetřovací zprávy dostalo zhruba 35 až 100 tisíc tun.
Autor: AP
Následky byly pochopitelně tragické. Podle odhadů měla nehoda za následek smrt 250 tisíc mořských ptáků, 2 800 mořských vyder, 300 tuleňů, 250 orlů, asi 22 kosatek a miliardy jiker lososů a sleďů.
Autor: AP
Zasaženo bylo na dva tisíce kilometrů pobřeží a 28 tisíc kilometrů čtverečných oceánu. Ropa také zničila většinu planktonu v oblasti. Není proto překvapením, že nehoda způsobila ekonomický kolaps nedalekého na rybolovu závislého města Cordova.
Autor: AP
Až do dubna roku 2010 to byla vůbec největší ekologická námořní katastrofa v dějinách USA. Smutný rekord nyní drží havárie ropné plošiny Deepwater Horizon společnosti BP v Mexickém zálivu.
Autor: AP
Likvidace následků se účastnilo více než 11 tisíc lidí. Škody způsobené havárií v roce 1989 se odhadují až na 15 miliard dolarů (300 miliard Kč). Společnost Exxon zaplatila necelé čtyři miliardy dolarů na jejich odstranění a téměř dvě další miliardy dolarů na odškodném nejen rybářům a dalším poškozeným, ale také účastníkům záchranných prací.
Autor: AP
Nehodu tankeru způsobil podle závěrů vyšetřování třetí důstojník Gregory Cousins, když nedokázal vymanévrovat plavidlo z nebezpečných vod. Ovšem krátce předtím kapitán lodi Joe Hazelwood vydal chaotické rozkazy, když se nejprve chtěl vyhnout ledovcům; údajně byl totiž opilý. Testy prokázaly alkohol v jeho krvi několik hodin po nehodě. V soudním procesu v roce 1990 byl však Hazelwood po výpovědi svědků obvinění z opilosti zproštěn.
Autor: AP
Ekologové po havárii kritizovali nedostatečně rychlé záchranné práce, které údajně přišly s mnohahodinovým zpožděním. Vlažný přístup zřejmě způsobila půlnoční radiová zpráva kapitána Hazelwooda, která údajně zněla: "Uniká nám trocha ropy, chvíli tady asi zůstaneme."
Autor: AP
Havárie tankeru Exxon Valdez však přinesla i naději na to, že se podobné ekologické katastrofy v budoucnu nebudou opakovat. Už v roce 1990 americký Kongres přijal zákon proti znečišťování pobřežních vod USA ropou, který mimo jiné zavedl od roku 2010 povinnost dvojitého trupu pro tankery v amerických vodách.
Autor: AP
I přesto, že způsobil nedozírné ekologické škody, neskončil poničený tanker ve šrotu. Po nehodě byl opraven a uveden znovu do služby jako Exxon Mediterranean, později SeaRiver Mediterranean. V roce 2008 ho koupila hongkongská společnost a přebudovala ho z tankeru na plavidlo vozící rudu. Definitně sešrotován byl až v roce 2012 v Indii.
Autor: AP
Obyvatelé aljašského pobřeží pociťují dopady havárie dodnes. Někteří se stále nevzpamatovali z kolapsu svého živobytí, kterým byl v mnoha případech rybolov. Jedním z nich je i Robert J. Kopchak. Soudní pře s ropnou společností si nemůže dovolit, tak alespoň svůj názor vyjadřuje prostřednictvím tichých protestů. Najdou se však tací, kteří i po 25 letech svádí soudní pře o náhradu škod.
Autor: AP