Dohodu musí ještě potvrdit Evropský parlament a státy EU, což je ale považováno za formalitu, napsala agentura DPA. Akt o digitálních službách (DSA) je druhým bodem strategie evropské komisařky pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová, jejímž cílem je omezit sílu technologických gigantů. Dohoda byla uzavřena po více než 16 hodinách jednání.
„Jedná se o největší legislativní zásah do internetového prostředí po 20ti letech. Jednání byla velmi náročná, ale jsem ráda, že jsme nakonec našli kompromis, díky kterému se internet stane bezpečnějším místem,“ říká k zásadním změnám česká stínová zpravodajka, místopředsedkyně Evropského parlamentu, Dita Charanzová, která je zároveň ambasadorkou bezpečného internetu v České republice.
Nově přijatá pravidla ukládají velkým platformám rozsáhlejší odpovědnost za šířený obsah, který sice není nezákonný, ale je škodlivý. Platformy budou muset analyzovat rizika vyplývající z jejich služeb a přijímat opatření ke zmírňování těchto rizik. Změna se dotkne i oblasti doporučovacích systémů, které přizpůsobují obsah jednotlivcům.
Cílem DSA je mimo jiné zajistit, aby byl ze sítě rychleji odstraňován nezákonný obsah, jako jsou nenávistné projevy, aby se méně sdílely škodlivé dezinformace a válečná propaganda a aby se na internetových tržištích méně prodávaly padělané výrobky.
„Máme dohodu o DSA: akt o digitálních službách zajistí, aby to, co je nelegální offline bylo vnímáno a řešeno také jako nelegální online – ne jako slogan, jako realita,“ napsala Vestagerová na Twitteru.
Státy EU se neshodly na zdanění velkých firem. Polsko dohodu vetovalo |
Podle DSA společnostem hrozí za porušení pravidel pokuta až šest procent jejich celosvětového obratu. Při opakovaném porušení by jim mohlo být zakázáno podnikání v EU.
Podařilo se navíc prosadit návrh na ochranu práv dětí na internetu. „Jsem ráda, že byl přijat můj návrh na dodatečné opatření na větší ochranu dětí. Platformy budou muset nově analyzovat obsah ve vztahu k dětem a zmírňovat veškerá rizika vůči této skupině,“ sdělila Charanzová. Díky návrhu dle jejích slov nebudou děti dostávat například cílené reklamy vůbec.
DSA je součástí rozsáhlého digitální balíčku, který Evropská komise navrhla v prosinci 2020. Druhou částí je akt o digitálních trzích (DMA), u kterého byla dohoda uzavřena koncem března. Cílem DMA je především omezit tržní sílu technologických gigantů, jako Google a Facebook, pomocí přísnějších pravidel.