Nejhorší lodní tragédie od 2. světové. Miliardové odškodné za Estonii nebude

  13:23aktualizováno  15:40
Tragédie trajektu Estonia se zapsala do dějin jako největší námořní katastrofa od druhé světové války. Vyžádala si více než 850 obětí a pozůstalí se po 25 letech od události domáhali odškodnění za duševní újmu. Soud na pařížském předměstí Nanterre jejich nárok na požadovaných zhruba 40 milionů eur, tedy v přepočtu jednu miliardu korun, v pátek odmítl.

Trajekt Estonia se potopil v Baltském moři 28. září 1994. Tragédie si vyžádala 852 životů, z nichž bylo 501 Švédů. | foto: Getty Images

Mělo jít totiž o další odškodnění. Švédsko-estonský provozovatel trajektu EstLine již v minulosti vyplatil přeživším a příbuzným obětí katastrofy z roku 1994 prostřednictvím fondu náhradu za „materiální škodu“ ve výši v přepočtu 130 milionů eur (3,3 miliardy korun), upozornil na svém webu deník Le Figaro.

Nanterský soud rozhodoval v pátek o tom, zda za morální újmu zaplatí 1116 žalobcům certifikační a inspekční společnost Bureau Veritas, která dala k provozu Estonie zelenou. Nadnárodní firma má ústředí v Paříži, proto se tomu věnoval francouzský soud. Nároky na odškodnění se nebudou týkat ani německých loděnic Meyer Werft, které plavidlo vyrobily. 

Zkáza Estonie je dodnes opředena záhadami. Za katastrofu mohl údajně lidský faktor a chybná konstrukce, objevily se však i informace o převozu vojenského materiálu a fatální explozi.

Havárie trajektu Estonia

Obryně Estonia dlouhá skoro 160 metrů vyplula 27. září 1994 večer v 19.15 místního času z přístavu v Tallinu. Na palubě vezla 38 kamionů, 34 aut, dva autobusy a 803 pasažéry. Víc než polovina cestujících pocházela ze Švédska, do jehož hlavního města Stockholmu trajekt plul. Další pasažéři byli ze 17 dalších zemí. Doprovázelo je 186 členů posádky.

První předzvěsti nešťastných událostí přišly už před vyplutím. Vál silný vítr o síle osmi stupňů Beaufortovy stupnice, který dosahuje rychlosti až 20 metrů za sekundu a na moři způsobuje vysoké vlnové hřebeny, od jejichž okrajů se odtrhává vodní tříšť a pásy pěny.

I přes tyto podmínky rozhodl kapitán Arvo Andersson, že loď vypluje. Toto rozhodnutí v prvních čtyřech hodinách nepřineslo žádné neobvyklé komplikace. Teprve krátce po půlnoci začalo vlnobití zesilovat a technici objevili, že do spodní paluby zatéká mezerou v odklápěcí přídi, kudy dovnitř najížděly vozy.

Smrt v útrobách lodi

Námořníci se otvor snažili ucpat vším, co se dalo použít. V dané situaci to byly zejména matrace. Také okamžitě spustili čerpadla. Jejich snahy však přišly vniveč. Ve tři čtvrtě na jednu se ozvala hlasitá rána. Vrata se i přes veškerou snahu utrhla.

Fotogalerie

Někteří vyděšení cestující vyběhli na horní palubu, další se však nahoru nestihli ani dostat. Radisté začali vysílat signál „mayday“. Loď se však stále znatelněji nakláněla doprava kvůli podpalubí, které se naplnilo vodou. Kajuty na pravé straně znamenaly téměř jistý rozsudek smrti, stejně jako některé záchranné čluny, jež kvůli náklonu nešlo spustit do vody. 

V 01.50 se posádka ozvala naposledy. Šestihodinová plavba skončila uprostřed cesty. Loď převrátila na bok. Než se do vody ponořila celá, ještě třikrát dlouze zahoukala. Voda ji spolkla za necelou půlhodinu.

Do člunů se stihlo dostat asi 250 lidí, někteří si jen navlékli záchranné vesty, další vyskakovali, jak byli. Ve vodě o mrazivých deseti stupních Celsia však nikdo z nich neměl příliš velkou šanci na přežití.

Dotýkám se dějin a je to euforie, říká český vrakový potápěč

Nedotknutelná zóna a rozličné teorie

První loď dorazila na pomoc za půl hodiny, ve tři ráno přiletěl i vrtulník. Společnými silami se záchranářům podařilo dostat do bezpečí 138 přeživších ze všech 989 lidí, kteří se na palubě Estonie nacházeli. Jeden ze zachráněných zemřel později v nemocnici. Během následujících dní a měsíců vyprostili záchranáři z moře a záchranných člunů jen 93 mrtvých těl. Ostatky 94. oběti se našly o 18 měsíců později, ostatní oběti zůstaly pohřbené v 80 metrech pod hladinou jihozápadně od Finska.

Švédská vláda navrhla betonové zakonzervování vraku a státy, jejichž obyvatelé jsou mezi oběťmi, uzavřely smlouvu. Švédsko, Finsko, Estonsko, Lotyšsko, Dánsko, Rusko a Británie prohlásily místo posledního odpočinku Estonie za nedotknutelné, nicméně zákaz se týká jen signatářských zemí. K vraku se tak později dostalo několik nezvaných hostů. Mezi nimi i dva Češi: Jindřich Böhm a Ivan Kovář. Böhm se k lodi potopil v roce 2000.

Video zobrazuje katastrofu lodi Estonia:

Teorií, které spekulují o příčině neštěstí čtrnáct let provozované Estonie, se objevil nespočet. Zazněly věci jako mezinárodní zločin, pašování drog či převoz plutonia. Na seznamu byla i msta tajných služeb, kterým se nelíbilo, že se v Estonii převážel z Pobaltí do Švédska vojenský materiál.

Poslední teorie se v roce 2004 ukázala jako nejpravděpodobnější, o rok později ji dokonce potvrdil soud. Na palubě Estonie se skutečně 15 a 9 dní před katastrofou vojenský materiál přepravoval. Údajně se jednalo o ruskou či někdejší sovětskou elektroniku z Pobaltí. Tyto transporty zamlčela švédsko-finsko-estonská komise, která tragédii vyšetřovala. Komise nejprve příčinu ustanovila jako konstrukční chybu a nedostatečnou údržbu.

Ztroskotaný trajekt Estonia převážel vojenské materiály

Ukázalo se mimo jiné, že se estonsko-švédská firma Estline, která loď vlastnila, pokusila utajit technické nedostatky v zajištění šedesátitunových odklápěcích vrat na přídi. Jako další komise obvinila posádku, jež podcenila vážnost situace. 

Závěrem bylo, že příčinou katastrofy byla voda, která vnikla do spodní paluby a loď překlopila.  V neprospěch této teorie svědčí i to, že někteří přeživší později vypověděli, že slyšeli výbuch.

Komise také neobjasnila, proč se loď potopila tak rychle. Otazníky k závěru vyjádřili i odborníci. „Trajekt nemůže jít ke dnu tak rychle jen proto, že se na autopalubu dostane voda,“ uvedl profesor Olle Rutgersson. 

Estonský parlament sestavil komisi, která se této otázce nově věnovala v roce 2006. Vyslechla 56 lidí a přiznání o mlžení faktů přišlo v Estonsku od bývalého šéfa komise Uno Laura. 

„Při našem prvním setkání popřel Laur znalosti komise o tom, že se měl na Estonii přepravovat vojenský materiál. Později však své stanovisko změnil a znalost přiznal,“ řekla místopředsedkyně komise Evelyn Seppová.

Nezapomenutá a nezapomenutelná Estonia

Dvacet let po potopení uctily památku 852 obětí Estonie stovky lidí v Estonsku a Švédsku šestihodinovým koncertem a rozžehly svíci za každou z obětí.

Jindřich Böhm, který se k lodi potopil v roce 2000, uvedl, že to co viděli, je vyděsilo. „V místech, kde jsou zámky, které držely vrata, jsme objevili stopy po explozi. Byly tam díry na místech, kde neměly být. Na lodi normálně není nic, co by mohlo vybuchnout, a tak nás to silně zarazilo. Odřízli jsme vzorky a dali jsme je do laboratoří. Čtyři z pěti laboratoří jednoznačně potvrdily, že se jedná o explozi zevnitř ven. To znamená, že ty zámky prostě někdo odstřelil,“ popsal potápěč pro Český rozhlas.

Přibližné místo, kde se Estonia potopila:

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autoři: , ,

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Otroku, pošli výplatu. České studentky si našly na internetu novou obživu

ilustrační snímek

Bohatí cizinci začali díky sociálním sítím využívat nečekaných služeb českých vysokoškolaček. Nejde přitom o žádnou...

Kdyby každý plul jako Greta, zničí přírodu víc než letadla, tvrdí mořeplavec

Rudolf Krautschneider

Švédská aktivistka Greta Thunbergová se vydává z Velké Británie do New Yorku na jachtě, aby ostatním demonstrovala...

Do Španělska uprchlíky nepovezeme, vzkázali aktivisté z lodi Open Arms

Loď se 147 africkými migranty čekala v mezinárodních vodách asi 50 kilometrů od...

Humanitární loď Open Arms, která se 107 migranty na palubě kotví přes dva týdny u italského ostrova Lampedusa, odmítla...

Na Krétě onemocněl zájezd Čechů. Naše vina to není, brání se cestovka

Řecká pláž

Několik desítek českých turistů se na Krétě v posledních dnech nakazilo střevním onemocněním. Nyní sepisují hromadnou...

Sibiř lehá popelem, většinu požárů ani nehasí. Ekologická zkáza je obrovská

Lesní požáry v Krasnojarském kraji na východě Ruska (7. srpna 2019)

Sibiř hoří a ruští hasiči na požáry ani zdaleka nestačí. Z té obrovské masy stačili uhasit jen pouhá dvě procenta a s...

Další z rubriky

Nejdéle sloužící webkamera na světě ukončí vysílání. Fungovala 25 let

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Po 25 letech takřka nepřetržitého vysílání bude na konci měsíce vypnuta nejstarší sloužící webkamera na světě. Z...

Bodrý britský premiér. Johnson si při návštěvě u Macrona dal nohu na stůl

Emmanuel Macron a premiér Johnsonn na schůzce v Elysee Palace v Paříži (22....

Na schůzku britského premiéra Borise Johnsona s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem se čekalo zejména kvůli...

Za vraždu v Chemnitzu poslal německý soud Syřana na 9,5 roku do vězení

Protesty kvůli vraždě Němce ve východoněmeckém Chemnitzu organizátoři předčasně...

Na 9,5 roku do vězení poslal ve čtvrtek soud v Drážďanech mladého Syřana za loňské ubodání 35letého Němce v Chemnitzu....

Najdete na iDNES.cz